Nissens
P pmd skrev:
I geografiskt stora länder, som USA, flyttar man mer, tror jag. Attraktiva arbetsplatser finns ibland för långt bort för att det ska vara rimligt att pendla.
USA är inget land, det är många stater som är förenade.
EU är på väg åt det hållet också. Eftersom varor och tjänster får röra sig fritt inom EU så kan man ju i så fall säga att även EU är ett geografiskt stort land. Det är fritt för dig stt flytta någonstans inom EU.
P pmd skrev:
De fria rörligheten i EU borde ha drivit upp flyttviljan, kan man tycka, men språkbarriärer finns förstås fortfarande kvar.
Jäkla britter!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Tycker du det är fel?
Det finns rimliga skäl att svara ja, och det finns rimliga skäl att svara nej. Inget av svaren är självklart, och vilket av dem jag lutar åt beror väldigt mycket på vilken slags subvention det handlar om.
 
P pmd skrev:
Eller så är det kanske inte brist på samhällsplanering utan för mycket samhällsplanering som är orsaken?
Hmm, frågan är mycket mer komplex än vad jag först insåg, kanske har du rätt, kanske var det andra orsaker till att vissa saker såg ut att fungera bättre tidigare?!
 
P
K karlmb skrev:
Vad bra, kan jag få sänkt regionskatt nu då? Eller kanske kompensation med reseavdrag för bil...
Ja, om du bor i samma region som jag och röstar på mitt parti: Radikala förenklingspartiet (liberalt), RFP(L).
Partiet är dock inte registrerat än och jag vet inte när jag ska hinna med att göra det.

Vi i vårt parti kommer dock aldrig att syssla med kompensationer. Det vore helt emot partiets idé om förenkling.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
För att resande idag är dyrt och det är ojämlikt att vissa har förmånen att kunna bo precis intill jobbet.
Det är mycket som är ojämlikt och dyrt. Vill du nivellera allting i samhället eller bara resande?

Om resande ska skattesubventioneras så tar jag gärna emot ett resebidrag för en resa till Hawaii nästa vinter, tack!
 
P
lilytwig lilytwig skrev:
Reseavdragen fyller en funktion, men det kan alltid diskuteras var nivån ska vara. Själv fick jag det under några år när barnen var små. Det behövdes på den tiden. Resorna tog mycket tid och kostade en bra slant, när förskolan låg 1,5 mil bort och dagis 1 mil, fast åt annat håll. Och så jobbet 1 mil åt det tredje. Ett fasligt pusslande med kombination av bil och bussåkande. Självklart jobbade man på att hitta en bättre lösning. Men det tog några år
Får man göra reseavdrag för att skjutsa sina barn till (för)skola?
(Dagis har väl inte funnits i Sverige sen cirka 50 år, f.ö.).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
D daVinci skrev:
Notera att dessa struntar fullständigt i allt var rättvisa heter.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
D daVinci skrev:
Det är bara vid rusning som alla bilar är allokerade.
Annars placeras de ut där det är optimalt.
Kanske det, men det är troligen inte optimalt att placera en bil cirka 25 minuters väg utanför stan. Hit kör ju inte ens Foodora.
D daVinci skrev:
Idag går pendeltågen och bussarna. Ser inte att det blir mer massa som körs omkring.
Tåg? Nej, det går inga tåg här. För att åka tåg måste man först ta sig in till stan.
Bussen går förbi här några gånger om dagen, ja, men det är inte direkt ofta.
D daVinci skrev:
Men för att detta skall fungera helt optimalt måste de mänskliga klåparna bort från trafiken. Kan ta ett tag.
Det finns väl inget som hindrar din vision idag? Det enda som inte går att genomföra är självkörandet och det kan nog ta lite tid oavsett om det handlar om små taxibilar eller privatfordon. Men det kommer. Money talks.
 
P
K karlmb skrev:
Livslånga anställningar och boende i statligt anordnade bunkers.
Så var det när jag växte upp. Mina kompisars föräldrar arbetade på samma ställe så länge jag kände dem.
Mina båda föräldrar hade samma arbetsgivare hela livet, med undantag för några år i ungdomen.
K karlmb skrev:
Det är helt inte realistiskt i ett högskatteland som Sverige.
Hm.
 
P
B bjorn.abelsson skrev:
Men det vi fick fram pekade rätt tydligt på att det mesta hade blivit sämre.
Mycket annat tyder också på det. Gjorde du någon jämförelse med andra länder? Det finns väl flera länder i världen där inte ett enda bolag har monopol på spårtrafiken?
 
P
B bjorn.abelsson skrev:
Det är ju så, att den största delen av reseavdragen går till höginkomsttagare i förorterna runt våra storstäder.
I pengar räknat, eller i antalet reseavdrag?
Även den som arbetspendlar med kollektivtrafik får ju göra reseavdrag.
 
B bjorn.abelsson skrev:
Det är ju så, att den största delen av reseavdragen går till höginkomsttagare i förorterna runt våra storstäder.
Det där lät lite tveksamt. Här är det ofta så att det går långsammare med bil. Eller ungefär lika. Hur får man då reseavdrag?
 
P
B bjorn.abelsson skrev:
Den som bor nära jobbet har billiga resor men dyrt boende. Den som bor längre bort har billigare boende med dyrare resor. Varför ska det ena subventioneras, men inte det andra?
Jag tror att jag har vunnit på att bo ocentralt ("på landet") med lång resväg till arbetet. Jag har använt mina bilar knappt 10 år åt gången så kapitalkostnaden har varit hyfsat låg. Boendekostnaden är klart lägre 5-10 mil bort från Stockholm.

Icke desto mindre tycker jag att skattesubventioneringen av arbetsresor är fel.
 
P
Nissens Nissens skrev:
USA är inget land, det är många stater som är förenade.
Det finns ett gemensamt språk (trots att USA inte har något officiellt språk). Det är mycket viktigt.
Nissens Nissens skrev:
EU är på väg åt det hållet också. Eftersom varor och tjänster får röra sig fritt inom EU så kan man ju i så fall säga att även EU är ett geografiskt stort land. Det är fritt för dig stt flytta någonstans inom EU.
Språkbarriärer, och kulturella barriärer.
 
P
T TommyC skrev:
Hmm, frågan är mycket mer komplex än vad jag först insåg, kanske har du rätt, kanske var det andra orsaker till att vissa saker såg ut att fungera bättre tidigare?!
Det är krångligare att bygga ett hus nu än för 50 år sen. (Hepp! Plötsligt handlar tråden om att bygga hus. 😜 ).
Det är ett exempel på överdriven samhällsplanering som inte sällan är negativ för rörligheten på arbetsmarknaden. Tror jag, åtminstone.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.