Z Zodde skrev:
Nja, nu har huvudvärken sista 10 åren varit tvärtom, valutan är för svag. Detta leder till importerad inflation och fördröjer räntesänkningarna som redan startats eller förväntas i resten av världen.

Överhettning med följande inflation är huvudorsaken om man blåser på med oljepengar.
D Dilato skrev:
Så mycket NOK finns väl inte så att man kan växla in dollar (som oljan säljs i) och köpa kronor och som du säger, vad skulle hända med valutakursen om köptrycket på NOK skulle vara enormt högt?
Man har enorma intäkter i USD och EUR från försäljning av olja och naturgas.
Med dagens växelkurs finns inte NOK för att kunna växla till sig NOK. Således stiger då växelkursen som en raket, om man skulle försöka sig på det.
Då skulle importvaror bli mycket billigare och alla exportföretag gå i kk. Och det vill man då inte riktigt. (Till stor irritation för alla väljare med hjärtat till vänster som vill konsumera upp oljeinkomsterna för sin eget nöjes skull).

Man har två alternativ:
A) låta USD & EUR ligga på bankkonton och inflateras bort.
B) investera i utländska bolag.
Man har valt B. Och så låter man viss avkastning gå in som en extra inkomst i statsbudgeten. Ett ganska bra arrangemang.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Man har enorma intäkter i USD och EUR från försäljning av olja och naturgas.
Med dagens växelkurs finns inte NOK för att kunna växla till sig NOK. Således stiger då växelkursen som en raket, om man skulle försöka sig på det.
Då skulle importvaror bli mycket billigare och alla exportföretag gå i kk. Och det vill man då inte riktigt. (Till stor irritation för alla väljare med hjärtat till vänster som vill konsumera upp oljeinkomsterna för sin eget nöjes skull).

Man har två alternativ:
A) låta USD & EUR ligga på bankkonton och inflateras bort.
B) investera i utländska bolag.
Man har valt B. Och så låter man viss avkastning gå in som en extra inkomst i statsbudgeten. Ett ganska bra arrangemang
Motsäger inte vad du skriver men växelkursen har i sig aldrig varit tema (bortsett från nu då den är för svag enl alla inkl Norges Bank).
Oljebolagen köper NOK för att betala norsk oljeskatt. Detta neutralisers i stor utsträckning då oljefonden köper utländska valuta för i stort sett motsvarande belopp.
Sen har staten direkt ägande i vissa oljefält å får intäkter i USD som öht aldrig växlas.

Man kan tycka att köpa valuta (sälja NOK) på så svag NOK kurs inte är helt logiskt.
Varför inte valutasäkra typ 1% av fondens utländska tillgångar, NOK försvagningen stoppar upp å behöver inte vara huvudorsaken till att centralbanken envist behåller räntan på hög nivå när omvärlden sänker.

Alt A har aldrig varit tema. Frågan är nu om man ska få investera inonoterade utländska bolag.
Utländska fastigheter öppnade man upp för för nåt decennium sen.
 
D djac skrev:
Det är ju få som blir anvisade både arbete och boende och ännu färre som blir anvisade dessa långt ifrån varandra.

Skaffar man sig ett boende som man inte har råd med, vare sig det är i transport eller andra kostnader så tycker inte jag att det är rätt att de andra ska täcka upp för det. Vill man leva på ett visst sätt så kommer man nog kunna fortsätta göra det, om man har råd till det eller kan tex jobba hemifrån.
Definiera "inte har råd med".
Livet består inte av anvisningar nej, men av olika skäl så är det inte alla som kan bosätta sig på cykelavstånd till jobbet.
Med det resonemanget skulle det allmänna inte behöva hålla med busslinjer heller.
Ska vi säga så?
 
D
K karlmb skrev:
Definiera "inte har råd med".
Livet består inte av anvisningar nej, men av olika skäl så är det inte alla som kan bosätta sig på cykelavstånd till jobbet.
Med det resonemanget skulle det allmänna inte behöva hålla med busslinjer heller.
Ska vi säga så?
Ja, det har du rätt i att det är en definitionsfråga, -anser sig ha råd, är kanske bättre uttryck?

För mig går väl gränsen vid om man är avhängig subventionerat bränsle, reseavdrag, eller får göra avkall på andra glädjeämnen för att hålla huset varmt osv.

Jag tror det är orealistiskt att alla ska kunna bo på företagets tomt, någon form av förflyttning får man nog räkna med, hur den sker är inte viktigt, det är först när den blir längre som det blir en belastning ekonomiskt, om den är rimlig blir det inte så dyrt att ta bilen och kanske finns det bussar. Många människor reflekterar över sånt här när de väljer bostad så tanken är inte så radikal som det framstår i denna tråden.
 
D djac skrev:
Ja, det har du rätt i att det är en definitionsfråga, -anser sig ha råd, är kanske bättre uttryck?

För mig går väl gränsen vid om man är avhängig subventionerat bränsle, reseavdrag, eller får göra avkall på andra glädjeämnen för att hålla huset varmt osv.

Jag tror det är orealistiskt att alla ska kunna bo på företagets tomt, någon form av förflyttning får man nog räkna med, hur den sker är inte viktigt, det är först när den blir längre som det blir en belastning ekonomiskt, om den är rimlig blir det inte så dyrt att ta bilen och kanske finns det bussar. Många människor reflekterar över sånt här när de väljer bostad så tanken är inte så radikal som det framstår i denna tråden.
Problemet med ditt resonemang är att om du tar bort reseavdragen så cementerar du arbetsmarknaden och fastighetsmarknaden på ett liknande forna Kina.
Livslånga anställningar och boende i statligt anordnade bunkers.
Det är helt inte realistiskt i ett högskatteland som Sverige.
Då skulle vi ha skattetryck som USA isåfall, men det tror jag en del här inne inte tror på.
Men gärna för mig.
 
D
K karlmb skrev:
Problemet med ditt resonemang är att om du tar bort reseavdragen så cementerar du arbetsmarknaden och fastighetsmarknaden på ett liknande forna Kina.
Livslånga anställningar och boende i statligt anordnade bunkers.
Det är helt inte realistiskt i ett högskatteland som Sverige.
Då skulle vi ha skattetryck som USA isåfall, men det tror jag en del här inne inte tror på.
Men gärna för mig.
Nu har ju inte USA så låga skatter men i övrigt haltar resonemanget komplett. Att andra skulle betala för mitt resande känns bara overkligt.

De flesta jag känner, inklusive jag själv, överväger praktikaliteter som arbete, skola, samhälle, boende, skolor, sjukvård och allt annat en normal människa behöver, både när jag sökt jobb och skrivit på för en bostad, aldrig låtit mig bli överraskad, det ligger inte för mig att vara aningslös.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det var ett misstag att slå ihop Vägverket med Banverket. Vägar och järnvägar är ganska olika typer av transportleder som behöver olika typer av planering och tillsyn.

Var det Åsa Torstensson som behövde skapa sig en markör i historieberättandet?

När jag besökte det nybildade Trafikverket 2010 så var det som märktes mest i lokalerna (f.d. Banverkets) att tvålbehållare och pappershanduksbehållare på toaletterna var ommärkta med det nya Trafikverkets emblem.
Jag kan hålla med om det. Men ett större misstag var att dela SJ i SJ och Banverket. Samspelet mellan infrastruktur och trafikutövare inom spårtrafik är så intimt att det bäst hanteras inom samma organisation. Jag gjorde en utvärdering av uppdelningen på uppdrag av Världsbanken. Det var svårt att få tillgång till underlag; SJ sekretessbelade allt som hade med ekonomi att göra. Men det vi fick fram pekade rätt tydligt på att det mesta hade blivit sämre.
 
P
lilytwig lilytwig skrev:
Av samma orsak som om du skulle få en hjärtinfarkt. Du betalar några tusen för operation och rehab. Men du slantar såklart hellre upp sådär 300 papp.
Om sjukvården inte vore offentligt finansierad så skulle jag givetvis köpa en sjukförsäkring. Därtill nödd och tvungen om jag inte ville riskera att behöva betala just de stora summor för sjukvård som du anspelar på.

Man vad har det med mitt, ditt och andras resande att göra?
 
P
T TommyC skrev:
Ja, bristen på samhällsplanering har resulterat i att många tvingas resa långt till sina arbetsplatser.
Eller så är det kanske inte brist på samhällsplanering utan för mycket samhällsplanering som är orsaken?
 
K karlmb skrev:
Problemet med ditt resonemang är att om du tar bort reseavdragen så cementerar du arbetsmarknaden och fastighetsmarknaden på ett liknande forna Kina.
Livslånga anställningar och boende i statligt anordnade bunkers.
Det är helt inte realistiskt i ett högskatteland som Sverige.
Då skulle vi ha skattetryck som USA isåfall, men det tror jag en del här inne inte tror på.
Men gärna för mig.
Det är knappast så att folk i allmänhet byter jobb för sällan i Sverige. Så jag tror att dina farhågor är en kraftig överskattning av vad som skulle hända om reseavdragen avskaffades. Det är ju så, att den största delen av reseavdragen går till höginkomsttagare i förorterna runt våra storstäder.
 
K karlmb skrev:
För att resande idag är dyrt och det är ojämlikt att vissa har förmånen att kunna bo precis intill jobbet.
Den som bor nära jobbet har billiga resor men dyrt boende. Den som bor längre bort har billigare boende med dyrare resor. Varför ska det ena subventioneras, men inte det andra?
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Nu har ju inte USA så låga skatter men i övrigt haltar resonemanget komplett. Att andra skulle betala för mitt resande känns bara overkligt.

De flesta jag känner, inklusive jag själv, överväger praktikaliteter som arbete, skola, samhälle, boende, skolor, sjukvård och allt annat en normal människa behöver, både när jag sökt jobb och skrivit på för en bostad, aldrig låtit mig bli överraskad, det ligger inte för mig att vara aningslös.
Vem har pratat om överraskning?
Förr kunde man ofta jobba 10-20 år på samma ställe och kärnfamiljen var stark så att säga.
Då gick det relativt lätt att inrätta tillvaron optimalt. Samtidigt fanns det inte de flyttskatter vi har nu.
Detta gör sammantaget att det är svårt att peka finger och påstå att "du ju har valt att bo så där".
 
B bjorn.abelsson skrev:
Den som bor nära jobbet har billiga resor men dyrt boende. Den som bor längre bort har billigare boende med dyrare resor. Varför ska det ena subventioneras, men inte det andra?
Därför att verkligheten är betydligt mer komplicerad än så.
Dessutom är en villa i förort A kanske lika dyr som i förort B. Skillnaden är bara hur långt det är till jobbet.
 
P
lilytwig lilytwig skrev:
Jag vill bara betala för gatubelysning på min gata. Om det lyser på andra ställen har ju inte jag någon nytta av.
Så har jag det. Den enda belysning som finns på den gatstump jag bor vid är strålkastarna på mitt garage. De lyser upp så det räcker. Ända ut på vägen.
 
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Problemet är att detta leder till dålig rörlighet på arbetsmarknaden. Min fru har ett jobb och jag har ett jobb, skall den andre behöva byta arbete för att den förste gör det? Skall man behöva flytta när man byter jobb?
I geografiskt stora länder, som USA, flyttar man mer, tror jag. Attraktiva arbetsplatser finns ibland för långt bort för att det ska vara rimligt att pendla.
pacman42 pacman42 skrev:
En av de viktigaste sakerna som driver storstäder är just det att man inte behöver flytta för att man byter arbetsgivare. Det finns ett stort utbud av arbetstagare och arbetsgivare att välja mellan.
De fria rörligheten i EU borde ha drivit upp flyttviljan, kan man tycka, men språkbarriärer finns förstås fortfarande kvar.
Jäkla britter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.