Hej,

Vatten kommer upp i diskon.

Jag har gjort rent I ALLT mellan diskhon och avlopp i golvet. rören ser NYA ut.
Om jag lämnar röret mellan diskhon och golvavoppet "otät" så rinner vattnet ner och försvinner.
Kopplar jag in gumminipple och gör avloppet tät mellan diskho-röret och golvavloppet så rinner vattnet upp tillbaka?

Hur kan det vara så? Är det halvstopp längre ner i avloppet som hindrar luft från att "åka tillbaka"? Funkar ju när det inte är tät? 🤔

Tack för hjälpen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Kan du ta en bild och visa var den här gumminippeln sitter?
 
BirgitS
H Hamstraren skrev:
Hur kan det vara så? Är det halvstopp längre ner i avloppet som hindrar luft från att "åka tillbaka"? Funkar ju när det inte är tät? 🤔
Det är nog den vanligaste anledningen i alla fall.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kan du ta en bild och visa var den här gumminippeln sitter?
Varsågod.
Utan den fungerar det men finns ju risk att om vattnet åker upp hamnar det på golvet istället för diskhon...
 
  • Handritad skiss av en diskbänk med vatten som riskerar att rinna ut på golvet istället för i diskhon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man måste släppa på tätningen så antyder det att det är stopp innan avluftningen av avloppet. Jag gissar att röret under golvet från diskhon är nästintill helt tätt. Detta gör att vattnet som rinner nedåt inte kan trycka undan luft i rören, den luften letar sig upp till vattenlåset och orkar inte pressa sig igenom detta.

En rensning av rören under golvet är att rekommendera, antingen med högtryckstvätt med speciell rensslang, eller med rensband. Jag har bägge lösningarna hemma och rekommenderar faktiskt det senare som jag tycker fungerar bättre.

Vaskrensare kan också fungera, men jag gissar att det är ordentligt mycket skit i rören och då kommer du inte att lyckas med bara den.

Edit: jag känner igen problemen allt för väl...
Edit2: rengöringen av rören under golvet görs genom att gå in så nära golvet som möjligt, så plocka isär vattenlåset från golvanslutningen. Gå sedan in där.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om man måste släppa på tätningen så antyder det att det är stopp innan avluftningen av avloppet. Jag gissar att röret under golvet från diskhon är nästintill helt tätt. Detta gör att vattnet som rinner nedåt inte kan trycka undan luft i rören, den luften letar sig upp till vattenlåset och orkar inte pressa sig igenom detta.

En rensning av rören under golvet är att rekommendera, antingen med högtryckstvätt med speciell rensslang, eller med rensband. Jag har bägge lösningarna hemma och rekommenderar faktiskt det senare som jag tycker fungerar bättre.

Vaskrensare kan också fungera, men jag gissar att det är ordentligt mycket skit i rören och då kommer du inte att lyckas med bara den.

Edit: jag känner igen problemen allt för väl...
Edit2: rengöringen av rören under golvet görs genom att gå in så nära golvet som möjligt, så plocka isär vattenlåset från golvanslutningen. Gå sedan in där.
Hej, Det verkar vara exakt så. Det blev ju totalstop när jag gick och pillade först. Lyckades få bort totalstoppet och det rinner vidare nu men endast om jag släpper på tätningen, så antar det finns mer skit längre fram.
Får skaffa en längre ränsare. Tror jag beställer en 25m högtryckrensare med fram+bak sprutning och ett sekundärt roterande huvud för att rensa allt ordentligt, det bör ju fixa problemt? Verkar som krisen är över just nu iaf då vatten rinner igen. Hoppas det håller tills rensaren är framme.
 
H Hamstraren skrev:
Hej, Det verkar vara exakt så. Det blev ju totalstop när jag gick och pillade först. Lyckades få bort totalstoppet och det rinner vidare nu men endast om jag släpper på tätningen, så antar det finns mer skit längre fram.
Får skaffa en längre ränsare. Tror jag beställer en 25m högtryckrensare med fram+bak sprutning och ett sekundärt roterande huvud för att rensa allt ordentligt, det bör ju fixa problemt? Verkar som krisen är över just nu iaf då vatten rinner igen. Hoppas det håller tills rensaren är framme.
När jag byggde om köket så rann vatten från diskhon, men jag fick rensa rätt så ofta så vi passade på att byta ut rören när vi ändå höll på. Vattnet rann rätt OK ändå trots att det bara fanns mindre än ett lillfinger i diameter som inte var fullt med fett. Fettet var dessutom så hårt att det inte släppte med rensband eller spolslang till högtryckstvätten. Rörmokaren behövde kniv för att bända loss klumpar ur det.

Det var alltså rätt beslut att byta ut rören, inte bara för detta utan de låg inte heller med fall hela vägen, de saknade stöd på mitten vilket gjorde att man fick ett "vattenlås" per rör. Efter att rören byttes ut så har det varit lättare att underhålla, men när man har diskmaskin så tenderar rören att smalna av med tiden ändå. När det börjar bråka så är rensbandet både snabbt och effektivt. Fettet har inte haft 20 år på sig att härda...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
När jag byggde om köket så rann vatten från diskhon, men jag fick rensa rätt så ofta så vi passade på att byta ut rören när vi ändå höll på. Vattnet rann rätt OK ändå trots att det bara fanns mindre än ett lillfinger i diameter som inte var fullt med fett. Fettet var dessutom så hårt att det inte släppte med rensband eller spolslang till högtryckstvätten. Rörmokaren behövde kniv för att bända loss klumpar ur det.

Det var alltså rätt beslut att byta ut rören, inte bara för detta utan de låg inte heller med fall hela vägen, de saknade stöd på mitten vilket gjorde att man fick ett "vattenlås" per rör. Efter att rören byttes ut så har det varit lättare att underhålla, men när man har diskmaskin så tenderar rören att smalna av med tiden ändå. När det börjar bråka så är rensbandet både snabbt och effektivt. Fettet har inte haft 20 år på sig att härda...
Ja huset är inte så gammalt och det spolades något år sedan, så märkligt att det ens är stop igen.

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...-vvs/avloppsrensningsverktyg/rensband-025478/

Dyrt?

Hur är denna bättre än höstrycksspolare?
 
H Hamstraren skrev:
Ja huset är inte så gammalt och det spolades något år sedan, så märkligt att det ens är stop igen.

[länk]

Dyrt?

Hur är denna bättre än höstrycksspolare?
Det är lättare att se om bandet löser problemet först. Om du ska spola och det är riktigt stopp kan du fylla upp röret så du får suga samtidigt för att inte få översvämning. Det är mycket enklare att testa att bara köra nån stålvajer först....
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H Hamstraren skrev:
Ja huset är inte så gammalt och det spolades något år sedan, så märkligt att det ens är stop igen.

[länk]

Dyrt?

Hur är denna bättre än höstrycksspolare?
Denna har jag:
- https://www.biltema.se/bygg/vvs/avloppsrensare/rensband-hushall-2000034470

När du snurrar på bandet inne i röret så skaver och gräver det in i avlagringarna.

Har man spolslang så blir det väldigt lätt vatten överallt och det kräver mer förarbete och efterarbete. När röret från tvättstugan var fullt i sand så rörde bara spolslangen runt i skiten som lade sig igen. Rensbandet fick loss proppen som sanden låg bakom genom att jag roterade den i röret.

Rensbandet kan man ha liggande under diskhon...
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Jag tror 7,5 meter duger inte.... verkar som stoppet ligger längre fram.
 
H Hamstraren skrev:
Jag tror 7,5 meter duger inte.... verkar som stoppet ligger längre fram.
Fundera på hur långt det kan vara som längst, alltså hur långt är det ut till gatan. Köp nåt med marginal att komma ut dit.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Fundera på hur långt det kan vara som längst, alltså hur långt är det ut till gatan. Köp nåt med marginal att komma ut dit.
Det är enskilt avlopp. Men utanför huset är väll sak samma? :)
 
Vart har du avloppsstammen inne i huset? Den är ventilerad så stoppet ligger inte efter denna.
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
H Hamstraren skrev:
Det är enskilt avlopp. Men utanför huset är väll sak samma? :)
Nej det är annorlunda då. Jag kan inte enskilt avlopp. Om du bor där det är gemensamt med andra fastigheter typ en villagata eller BRF med flera fastigheter så ligger det en stor stam ute i gatan som allas avlopp ansluter till. Om inte dina grannar har samma bekymmer ligger du antingen längst upp på stammen eller så är stoppet mellan din diskho och stammen. Så om man tänker så måste stoppet vara nånstans där och då kan du se till att ha tillräckligt långt redskap för att komma ut dit.

Men nu har du enskilt avlopp så jag har ingen aning tyvärr 😢
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.