1. Vad betyder det japanska ordet 'kamado'?Ordet 'kamado' betyder bokstavligen "spis" eller "köksugn" på japanska. Det refererar till en traditionell japansk vedeldad spis som har utvecklats genom åren till att bli den moderna keramikgrillen. Den här typen av grill är känd för sin förmåga att behålla hög och jämn värme, vilket gör den idealisk för olika matlagningsmetoder som grillning, stekning, rökning och till och med att baka pizza.
  2. Berätta om din bästa parad-rätt som du kommer tillaga på denna grillMin bästa parad-rätt som jag skulle vilja tillaga på Kamado Sumo JR är en långsam-grillad, rökt brisket. Brisket är en utmärkt rätt för en keramikgrill som Kamado eftersom det kräver en lång och jämn värmefördelning för att få det perfekt mört och saftigt. Jag skulle marinera brisket över natten med en blandning av kryddor för att sedan låta det röka långsamt i grillen i upp till 10-12 timmar. Med den keramiska grillens förmåga att hålla konstant temperatur, skulle brisket bli perfekt rökt med en rik, djup smak som verkligen imponerar vid varje middagsbjudning.
 
U Ulrika M.M skrev:
[bild]
Vill du ta din grillning till nästa nivå? Nu har du chansen att vinna en Kamado Sumo JR – den ultimata keramikgrillen som tar din matlagning till nya höjder!

Kamado Sumo JR är inte bara en vanlig grill - dess keramikdesign gör det möjligt att bevara och förstärka smakerna på dina favoriträtter. Kamadon är otroligt mångsidig och kan användas till grillning, stekning, rökning och pizzabakning.

Värde 4495 kr

Var med och tävla för chansen att ta hem denna supergrill och ge din matlagning en rejäl uppgradering!

För att tävla gör du såhär:

1. Besvara frågan:
Vad betyder det japanska ordet 'kamado'? Läs mer om kamadogrillningens tradition och hitta svaret här.
2. Berätta om din bästa paradrätt som du kommer tillaga på denna grill

Vinnaren utses på måndag 6/5.

--------------------------------------------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Vi tackar Kamado Sumo för att de sponsrar den här tävlingen.
OBS! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.
Det betyder ugn!
Jag skulle röka en fin bringa den första dagen man har en Kamodo eller gå på med en härlig kalvkotlett till det en fräsch grönsallad.
 
1.Det betyder ugn

2. jag skulle grilla allt möjligt kött, fisk och grönsaker samt mina vitlöksmajspaket, med majs, vitlök, svartpeppar och olivolja i aluminiumfolie. perfekt till grillat!
 
1. Kamado betyder ugn på japanska

2. Jag skulle långsamgrilla en rejäl bit flankstek som jag preparerat med en rökig rub. Till det skulle jag servera pico de gallo, tzatziki och klyftpotatis.
 
Det betyder ugn

Paradrätten är rökta tupplur som införskaffas hos ett lokalt slakteri. Grillas i vanliga fall på vanlig kolgrill så denna rätt hade passat ypperligt 🤩
 
1: det betyder ugn.
2: mitt mål för säsongen är att lära mig röka saker och i synnerhet har jag en förhoppning om att göra en rökt brisket -texas style.
Känns som en kamado hade varit mycket bättre lämpad för uppgiften än min hemmabyggda pizzaugn.
 
U Ulrika M.M skrev:
[bild]
Vill du ta din grillning till nästa nivå? Nu har du chansen att vinna en Kamado Sumo JR – den ultimata keramikgrillen som tar din matlagning till nya höjder!

Kamado Sumo JR är inte bara en vanlig grill - dess keramikdesign gör det möjligt att bevara och förstärka smakerna på dina favoriträtter. Kamadon är otroligt mångsidig och kan användas till grillning, stekning, rökning och pizzabakning.

Värde 4495 kr

Var med och tävla för chansen att ta hem denna supergrill och ge din matlagning en rejäl uppgradering!

För att tävla gör du såhär:

1. Besvara frågan:
Vad betyder det japanska ordet 'kamado'? Läs mer om kamadogrillningens tradition och hitta svaret här.
2. Berätta om din bästa paradrätt som du kommer tillaga på denna grill

Vinnaren utses på måndag 6/5.

--------------------------------------------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Vi tackar Kamado Sumo för att de sponsrar den här tävlingen.
OBS! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.
1. Kamado betyder ugn.
2. Fint kött från den lokala bonden och en nyslagen bea
 
U Ulrika M.M skrev:
[bild]
Vill du ta din grillning till nästa nivå? Nu har du chansen att vinna en Kamado Sumo JR – den ultimata keramikgrillen som tar din matlagning till nya höjder!

Kamado Sumo JR är inte bara en vanlig grill - dess keramikdesign gör det möjligt att bevara och förstärka smakerna på dina favoriträtter. Kamadon är otroligt mångsidig och kan användas till grillning, stekning, rökning och pizzabakning.

Värde 4495 kr

Var med och tävla för chansen att ta hem denna supergrill och ge din matlagning en rejäl uppgradering!

För att tävla gör du såhär:

1. Besvara frågan:
Vad betyder det japanska ordet 'kamado'? Läs mer om kamadogrillningens tradition och hitta svaret här.
2. Berätta om din bästa paradrätt som du kommer tillaga på denna grill

Vinnaren utses på måndag 6/5.

--------------------------------------------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Vi tackar Kamado Sumo för att de sponsrar den här tävlingen.
OBS! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.
1) Ugn.
2) Grilla lammkött marinerat med örter och honung.
 
1. Det japanska ordet Kamado betyder ugn på svenska.
2. Jag skulle göra tjocka revbensspjäll, lagom marinerade innan för en saftig och smakrik middag. Med en fräsch sommarsallad on the side. Mums.
 
U Ulrika M.M skrev:
[bild]
Vill du ta din grillning till nästa nivå? Nu har du chansen att vinna en Kamado Sumo JR – den ultimata keramikgrillen som tar din matlagning till nya höjder!

Kamado Sumo JR är inte bara en vanlig grill - dess keramikdesign gör det möjligt att bevara och förstärka smakerna på dina favoriträtter. Kamadon är otroligt mångsidig och kan användas till grillning, stekning, rökning och pizzabakning.

Värde 4495 kr

Var med och tävla för chansen att ta hem denna supergrill och ge din matlagning en rejäl uppgradering!

För att tävla gör du såhär:

1. Besvara frågan:
Vad betyder det japanska ordet 'kamado'? Läs mer om kamadogrillningens tradition och hitta svaret här.
2. Berätta om din bästa paradrätt som du kommer tillaga på denna grill

Vinnaren utses på måndag 6/5.

--------------------------------------------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Vi tackar Kamado Sumo för att de sponsrar den här tävlingen.
OBS! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.
1 . Ordet Kamado har samma betydelse som ugn
2. En riktigt lång grillad T-bens stek med lite vitlök och rosmarin att bjuda familjen på. Till detta en coleslaw och potatis. En höjdare!
 
Kamado betyder ugn eller spis på japanska.
Paradrätten som är oxkind kommer bli superb med denna grill!🤤
 
Svar: Ugn

Paradrätt... hmm, det finns så mycket gott man skulle kunna göra i en Kamado, har länge funderat på att köpa en men inte känt att jag har haft de pengarna över för att rättfärdiga köpet. Jag skulle gärna testa en Pulled Pork i en Kamado, tror det kan bli väldans gott.

Ta en bit, säg 1kg, fläskkarré, 3 morötter, 1 gul lök, 1 purjolök, 1 flaska Sweet Baby Rays bbq-sås, en nedhackad Habanero, lite Sriracha, 3-4 klyftor vitlök och en öl (gärna ljus lager)

Salta och peppra karrébiten rejält och förstek den lite
Hacka ned Morot, lök, purjolök, habanero och vitlök och lägg ned det ihop med köttet i en gryta som tål grillen
Häll på hela flaskan bbq-sås, ölen samt srirachan.

Sätt in grytan i Kamadon i ca 160 grader, låt den stå där i 7-8h (fyll på vätska under tiden vid behov)
Medans rätten förbereds så släng ihop en hemmagjord Cole Slaw samt förbered med valfritt bröd, tomat, gurka, ost och vad man kan tänkas vilja ha i sin Pulled pork.

Ät och var glad. :)
 
Kamado= ugn
Grillar gärna fläskkarré med grönsaker
 
Kamado betyder 'ugn'.

Min absolut bästa paradgrillrätt är ett autentiskt georgiskt recept på grillade lammspett! Marinaden är gjord på bl.a. granatäppeljuice, olivolja, vitlök, färsk koriander. Till detta serverar jag en enkel georgisk sallad (gurka, tomat, lök) med valnötsdressing och färska örter och ett gott bröd.
 
1. Kamado betyder ugn

2. Kommer självklart att tillaga x antal pizzor baserat på receptet som jag lärde mig i hemkunskapen i grundskolan utöver hamburgare, korv, köttbitar, majskolvar och andra grönsaker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.