1 121bygge skrev:
Oj, så tokigt det blev. Nu hittar jag inte själv texten!
Men kort och gott svarade jag att vi valt att flytta och för oss är det inte längre något ”problem” :)
Nyfiken på hur det gick att sälja. Gjorde ni det när det regnade, marknadsförde ni det som "söderläge på båda sidor av huset" eller hur gick snacket med köparna om det extra solljuset?
 
Som diskuterats tidigare i liknande trådar, det är en mycket begränsad tid per dag och under en begränsad tid per år som detta faktiskt är ett problem. Jag har dock full förståelse för att man behöver ha rullgardiner eller liknande. Jag har störningar från blänk i en grannes fönster under några minuter per dag under några dagar per år (deras hus ligger högre upp i sluttningen och det blänker i fönstret ca en timme innan solen är på väg ned i slutet av maj och slutet av juli), jag skaffade en rullgardin som jag drar ned när problemet uppstår.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
1 121bygge skrev:
Vår granne har byggt en vägg med solpaneler på en åker precis kant i kant med vår tomt.
Dessa behövde inget bygglov enligt grannen och vi hade därmed inget att säga till om.
Nu undrar jag om det kan vara okej att vi ska behöva vara bländade så pass att vi inte kan vistas i vårt kök/vardagsrum utan att dra för alla gardiner varje eftermiddag när solen är framme?

Min fråga till någon snäll och kunnig människa: Har vi någonting alls att säga till om, eller är det bara att gilla läget?

Lägger in en bild, inte helt rättvis men man ser ju klart att bländade, det blir vi........
(OBS bortse från oputsade fönsterrutor)
Hej vi har råkat ut för samma sak, fast då har grannen solpaneler på taket, och varje eftermiddag när vi sitter på altanen bländar det från både solpaneler och från deras husbilstak rätt in i ögonen, det enda vi ser är ett irriterande blänk som retar ögonen, vi har ett plank som skyddar lite från insyn, men den sträcker ju inte sig ända upp till himlen, vi håller just ni på att försöka hitta en lösning, kanske blir det till att höja planket men då känns det lite som att vara instängd. Kan man anmäla detta till kommunen, någon som vet?
 
Zigge4816 Zigge4816 skrev:
Hej vi har råkat ut för samma sak, fast då har grannen solpaneler på taket, och varje eftermiddag när vi sitter på altanen bländar det från både solpaneler och från deras husbilstak rätt in i ögonen, det enda vi ser är ett irriterande blänk som retar ögonen, vi har ett plank som skyddar lite från insyn, men den sträcker ju inte sig ända upp till himlen, vi håller just ni på att försöka hitta en lösning, kanske blir det till att höja planket men då känns det lite som att vara instängd. Kan man anmäla detta till kommunen, någon som vet?
Klart du kan anmäla till kommunen. Och bör nog det också då det är störande. Det händer troligtvis inget men vi behöver få upp problemen i statistiken på något vis.
 
Zigge4816 Zigge4816 skrev:
Hej vi har råkat ut för samma sak, fast då har grannen solpaneler på taket, och varje eftermiddag när vi sitter på altanen bländar det från både solpaneler och från deras husbilstak rätt in i ögonen, det enda vi ser är ett irriterande blänk som retar ögonen, vi har ett plank som skyddar lite från insyn, men den sträcker ju inte sig ända upp till himlen, vi håller just ni på att försöka hitta en lösning, kanske blir det till att höja planket men då känns det lite som att vara instängd. Kan man anmäla detta till kommunen, någon som vet?
blända tillbaka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.