R Rotekopp skrev:
Många dörrar har en klisterlapp i bakkant med instruktionen att dörren skall vaxas med båtvax för att stå emot regn och fukt.

Väldigt många som missar det får sina dörrar ödelagda efter bara 2-3 år.

Vi har sprutlackerat mängder av förstörda dörrar genom åren.
Jag har underhållit dörren med vax och färgen har hållit bra, ser nästan ut som nytt. Däremot så är det konstruktionen som ger sig. Tror inte vax hjälper när limningarna i dörren släpper.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag hade ett liknande problem med en dörr för några år sedan. Det var en Polardörren för 22.000 kr.
Den sprack i urfräsningen för glaset, sög vatten och svällde. Detta på bara två år.
Som tur var läste jag då garantivillkoren och såg att dörren måste ha tak då den tydligen inte tål utomhusklimat.
Jag spikade ihop ett par enkla konsoler, la på en glasskiva, tog bild och reklamerade.
Jag fick en ny dörr och denna är nu skyddad av en rejäl farstukvist.
Jag känner inte det minsta dåliga samvete för mitt lilla fusk, för jag tycker att det är jäkligt fult av tillverkarna att sälja inomhusdörrar som entredörrar.
Fattas bara att de skriver in en klausul om att dörrarna inte får utsättas för minusgrader också!
 
  • Gilla
  • Haha
Holypain och 6 till
  • Laddar…
F
Kidnappar tråden lite.

I vår entré (söderläge) sitter en Polardörr med ordentligt farstutak över. På baksidan av huset (norr) sitter en exakt likadan dörr men där saknas tak. Dvs allt skydd den får är av takutsprånget. Den ser mer sliten ut i ytan men är annars hel trots 20 år.

Funderat på att köpa sånt där enkelt farstutak för 2000kr och skruva upp men vet inte om det gör så stor skillnad? Tycker de är rätt fula.. 😆

Även detta är ett kataloghus.
 
  • Vit entrédörr i en röd träfasad utan taköverbyggnad och med ett ljus bredvid dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Kidnappar tråden lite.

I vår entré (söderläge) sitter en Polardörr med ordentligt farstutak över. På baksidan av huset (norr) sitter en exakt likadan dörr men där saknas tak. Dvs allt skydd den får är av takutsprånget. Den ser mer sliten ut i ytan men är annars hel trots 20 år.

Funderat på att köpa sånt där enkelt farstutak för 2000kr och skruva upp men vet inte om det gör så stor skillnad?

Även detta är ett kataloghus.
Jag satte ett sånt från Biltema över garagedörren, det gör absolut skillnad mot regnet men när det blåser täcker det inte 100% säg att 80% försvinner eller något sånt. Otroligt skönt när man ska låsa upp dörren i regn iallafall.

Transparent taköverbyggnad från Biltema monterad över en vit garagedörr på ett hus med ljus sidopanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag satte ett sånt från Biltema över garagedörren, det gör absolut skillnad mot regnet men när det blåser täcker det inte 100% säg att 80% försvinner eller något sånt. Otroligt skönt när man ska låsa upp dörren i regn iallafall.

[bild]
Ja lite hjälper det nog! Tycker bara de är lite fula 😆

Har vp utedel precis bredvid också, hade varit fint med ett extra brett tak. Sen blir det väl lite vattenfall på höger eller vänster sida också? 😄
 
Redigerat:
F
P Patrik Hazard skrev:
Jag hade ett liknande problem med en dörr för några år sedan. Det var en Polardörren för 22.000 kr.
Den sprack i urfräsningen för glaset, sög vatten och svällde. Detta på bara två år.
Som tur var läste jag då garantivillkoren och såg att dörren måste ha tak då den tydligen inte tål utomhusklimat.
Jag spikade ihop ett par enkla konsoler, la på en glasskiva, tog bild och reklamerade.
Jag fick en ny dörr och denna är nu skyddad av en rejäl farstukvist.
Jag känner inte det minsta dåliga samvete för mitt lilla fusk, för jag tycker att det är jäkligt fult av tillverkarna att sälja inomhusdörrar som entredörrar.
Fattas bara att de skriver in en klausul om att dörrarna inte får utsättas för minusgrader också!
Låter ju helt sjukt att de säljer dörrar som inte tål regn. Särskilt när de kostar som de gör. Kan man ju lika gärna köpa billiga dörrar på byggmax och byta vart femte år.
 
F Fideliox skrev:
Ja lite hjälper det nog! Tycker bara de är lite fula 😆

Har vp utedel precis bredvid också, hade varit fint med ett extra brett tak. Sen blir det väl lite vattenfall på höger eller vänster sida också? 😄
Lite bara, taköverhänget gör ju en del också.

Låter som du bör bygga ett större skärmtak. Tror jula har någon modell där man kan bygga ihop fler moduler till önskad längd.

Sen kan man ju bygga ordentligt så det passar mer med huset, min är lite av en quick fix.
 
Nu är det inte bara kvalitet på ytterdörrar som blivit sämre (svårt att få tag på stora mängder tätvuxet trä, vattenbasserad färg etc.) Det stora felet är ett design fel, mode bland arkitekter är att många hus idag har väldigt små takutskott och varken skärmtak eller förstukvist. så dörrarna på dessa hus belastas hårdare vid regnväder än dörrar på traditionella hus som har "paraply". Så det finns en viss logik att dörrtillverkarnas friskrivning gällande tak.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Claes Sörmland
Man kan ju inte ha ytterdörrar i trä utan tak över. Felritat hus.

Lackad ståldörr går bra i det läget.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
F
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Lite bara, taköverhänget gör ju en del också.

Låter som du bör bygga ett större skärmtak. Tror jula har någon modell där man kan bygga ihop fler moduler till önskad längd.

Sen kan man ju bygga ordentligt så det passar mer med huset, min är lite av en quick fix.
https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/tak/entretak-och-skarmtak/entretak-gop-stratus/p-169096-169097


https://www.bygghemma.se/hus-och-by...orlangningskit-entretak-gop-stratus/p-1347501

Får fundera på det. Blir jävligt att montera detta med värmepumpen ivägen. 😳
 
F Fideliox skrev:
[länk]


[länk]

Får fundera på det. Blir jävligt att montera detta med värmepumpen ivägen. 😳
Det blir inte ovanför pumpen? Bara man kommer år att skruva så bör det väl gå bra
 
Hej igen
Jag tog ner dörren och den har skiktat sig i stort sätt helt på nedersta tredjedelen
Har jag vaxat för hårt? 😉
Det lättaste är att köpa en lika dan dörr från Snickar-Per som man bara kan hänga på men frågan är om man vågar.
Jag undrar om dom vet att husleverantören levererar hus där man frångår kraven för garanti och sedan säger att man skall skyndsamt torka av dörren om den blir våt.
Nu har dörren suttit där i nio år så jag förväntar mig inte att få utnyttja någon garanti men man kunde skönja svällningar efter 3 år. Frågan är om man vågar köpa en lika dan dörr från Snickar-Per eller om man skall köpa en billig dörr och byta efter tre-fyra år. Det verkar vara mer ekonomiskt.
 
  • Nederdelen av en vit ytterdörr som uppvisar svullnad och skador, liggande på ett trägolv nära en vattenslang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P pegebo skrev:
Hej igen
Jag tog ner dörren och den har skiktat sig i stort sätt helt på nedersta tredjedelen
Har jag vaxat för hårt? 😉
Det lättaste är att köpa en lika dan dörr från Snickar-Per som man bara kan hänga på men frågan är om man vågar.
Jag undrar om dom vet att husleverantören levererar hus där man frångår kraven för garanti och sedan säger att man skall skyndsamt torka av dörren om den blir våt.
Nu har dörren suttit där i nio år så jag förväntar mig inte att få utnyttja någon garanti men man kunde skönja svällningar efter 3 år. Frågan är om man vågar köpa en lika dan dörr från Snickar-Per eller om man skall köpa en billig dörr och byta efter tre-fyra år. Det verkar vara mer ekonomiskt.
Jag förstår inte riktigt. Dörren började svälla efter 3 år, totalt skräp efter 9. Varför överväger du ens att köpa en sådan igen? Oavsett hur billig den är så kan det ju omöjligt vara värt det...

Det kostar ju att byta dörr också, så tanken att byta var 3-4 år istället för vart 9e känns kanske inte heller så bra. Vare sig för dig eller med tanke på våra resurser.
 
  • Gilla
Rejäl och 3 till
  • Laddar…
En dör ska ju hålla minst 40 år. Hade aldrig köpt en likadan om den ser ut så där
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
En dör ska ju hålla minst 40 år. Hade aldrig köpt en likadan om den ser ut så där
Som någon sa ovan. Ska en dörr hålla utan väderskydd får du köpa en dörr i plåt. Det är inte dörren det är fel på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.