Hej!

Jag köpte nya armaturer till badrummet och bytte ut dem själv. Det var en väldigt simpel process, bara att föra in koppartrådarna (L & N) till nya armaturen och klart! Precis som vilken lampa som helst.

Nu i efterhand har jag fått reda på att endast elektriker får byta ut armaturer i badrum och undrar om jag kan råka illa ut? Har sett till att armaturen har IP65 så den kan absolut vara i badrum, men är osäker på det andra…
 
H Hobbyhandy100 skrev:
Hej!

Jag köpte nya armaturer till badrummet och bytte ut dem själv. Det var en väldigt simpel process, bara att föra in koppartrådarna (L & N) till nya armaturen och klart! Precis som vilken lampa som helst.

Nu i efterhand har jag fått reda på att endast elektriker får byta ut armaturer i badrum och undrar om jag kan råka illa ut? Har sett till att armaturen har IP65 så den kan absolut vara i badrum, men är osäker på det andra…
För mycket snack och mindre handling, du har säkert gjort rätt och lampan lyser när du tänder. Så somna om.
 
  • Gilla
Edlunn och 10 till
  • Laddar…
Det farligaste momentet är väl att koppla in sladdarna i armaturen (om det råkar finnas spänning i någon ledare). Bra att mäta innan man kopplar, så det är nog därför det inte är tillåtet. Du skulle ju få sätta upp armaturen med en lampsladd som du kopplar in och det är ju i princip samma sak fast ett extra ställe där du kan få glapp...
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Det är mycket man inte får göra.
Om lampan lyser och ingen tråd är glömd
klappa dig själv på axeln och och känn dig nöjd
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
H Hobbyhandy100 skrev:
jag kan råka illa ut?
Om någon såg dig utföra denna olagliga handling och gör en polisanmälan kan du teoretiskt blir dömd mot elsäkerhetslagen. Jag säger teoretiskt. Det finns ingen som lagförts för den typ av jobb du gjorde vad jag vet.

Den andra biten är om du mot förmodan gjort ett misstag som t.ex orsakar glappkontakt och brand så kan du åtalas mot brottsbalken. Det är ganska svårt att misslyckas med att ansluta fas och nolla till en dubbelisolerad armatur. Fick du in alla kardeler i botten på klämman så är det bra, förutsatt att ledarna var skalade tillräckligt mycket men inte mer. Hade det funnits ett skyddsjordat uttag i armaturen så är det mer kritiskt.

Så om du känner till nöjd med jobbet så kommer ingenting att hända.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Tackar för alla snabba svar! Känner mig trygg nu hehe. Har ju skarvat sladdar och haft mig tidigare utan problem, men det var nog just att det är i badrum som gjorde mig orolig.

Trevlig kväll på er :)
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om någon såg dig utföra denna olagliga handling och gör en polisanmälan kan du teoretiskt blir dömd mot elsäkerhetslagen. Jag säger teoretiskt. Det finns ingen som lagförts för den typ av jobb du gjorde vad jag vet.

Den andra biten är om du mot förmodan gjort ett misstag som t.ex orsakar glappkontakt och brand så kan du åtalas mot brottsbalken. Det är ganska svårt att misslyckas med att ansluta fas och nolla till en dubbelisolerad armatur. Fick du in alla kardeler i botten på klämman så är det bra, förutsatt att ledarna var skalade tillräckligt mycket men inte mer. Hade det funnits ett skyddsjordat uttag i armaturen så är det mer kritiskt.

Så om du känner till nöjd med jobbet så kommer ingenting att hända.
Nu var det ett rackans tjafs av en del om olaglighter och ev en apolisanmälan, sluta upp med att skriva sådant. Även du BO som inte är utbildad elektriker och andra har gjort en del EL-jobb och inte är företagare med kredit från några lagar eller någon regelbok. Det ska alltid framhållas av var och en, speciellt i den del som handlar om EL och där är ni många som håller varandra om ryggen och ska vara så perfekta i set.
Så ta igen er lite med kommentrer som ska vara så perfekta ur ern synvinkl på el, det gynnr ingen att komma med pekpinnar hit och dit, om än det ene eller det andra när det gäller EL
Klart ett blåbär som inte vet, ska ge sig in på den linjen och kanske sägas till att det bör du inte göra, om du inte vet hur, att man bara tror sig veta är ingen bra tanke.
 
  • Haha
  • Arg
  • Wow
Stuff och 5 till
  • Laddar…
A
Hej Jonas Erik. Han måste ju få svara på trådstartarens fråga. Jag tyckte han fick med allt trådstartaren efterfrågade i sitt svar.
 
  • Gilla
naikon och 9 till
  • Laddar…
Får är snälla djur, brukar jag säga.
 
J jonaserik skrev:
Nu var det ett rackans tjafs av en del om olaglighter och ev en apolisanmälan, sluta upp med att skriva sådant. Även du BO som inte är utbildad elektriker och andra har gjort en del EL-jobb och inte är företagare med kredit från några lagar eller någon regelbok. Det ska alltid framhållas av var och en, speciellt i den del som handlar om EL och där är ni många som håller varandra om ryggen och ska vara så perfekta i set.
Så ta igen er lite med kommentrer som ska vara så perfekta ur ern synvinkl på el, det gynnr ingen att komma med pekpinnar hit och dit, om än det ene eller det andra när det gäller EL
Klart ett blåbär som inte vet, ska ge sig in på den linjen och kanske sägas till att det bör du inte göra, om du inte vet hur, att man bara tror sig veta är ingen bra tanke.
Det blir så fel så lätt ibland. Så varför inte, gör om gör rätt?
ts ville veta vad som kunden hända. Svaret är att om någon gör en polisanmälan.

Nu brukar inte Bo komma med några direkta pekpinnar.

Läs igen
 
  • Gilla
naikon och 4 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Svaret är att om någon gör en polisanmälan.
Och vem skulle göra den då, någon på besök eller någon på detta forum som snokat upp var TS bor. Kafka i det hela.
 
J jonaserik skrev:
Och vem skulle göra den då, någon på besök eller någon på detta forum som snokat upp var TS bor. Kafka i det hela.
Om någon sätt ts göra detta efter som det troligen var hemma så kan vi troligtvis utesluta de flesta här. Alltså bör det vara någon hann känner. Så tillsvida ingen hade brutit sig in och upptäcker att någon begår ett allvarligt brott...
 
Det farligaste är att den här typen av oskyldiga (men olagliga) installationer ofta är en inkörsport till tyngre projekt.

Det räcker med en gång för att man ska bli fast och sen plötsligt en dag står man och gör fint i elcentralen eller säkrar upp hemma hos grannen.
 
  • Haha
  • Gilla
Stuff och 15 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nu var det ett rackans tjafs av en del om olaglighter och ev en apolisanmälan, sluta upp med att skriva sådant. Även du BO som inte är utbildad elektriker och andra har gjort en del EL-jobb och inte är företagare med kredit från några lagar eller någon regelbok. Det ska alltid framhållas av var och en, speciellt i den del som handlar om EL och där är ni många som håller varandra om ryggen och ska vara så perfekta i set.
Så ta igen er lite med kommentrer som ska vara så perfekta ur ern synvinkl på el, det gynnr ingen att komma med pekpinnar hit och dit, om än det ene eller det andra när det gäller EL
Klart ett blåbär som inte vet, ska ge sig in på den linjen och kanske sägas till att det bör du inte göra, om du inte vet hur, att man bara tror sig veta är ingen bra tanke.
Det känns som att jag läst det här inlägget riktat från dig till Bo minst tio gånger innan....
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nu var det ett rackans tjafs av en del om olaglighter och ev en apolisanmälan, sluta upp med att skriva sådant. Även du BO som inte är utbildad elektriker och andra har gjort en del EL-jobb och inte är företagare med kredit från några lagar eller någon regelbok. Det ska alltid framhållas av var och en, speciellt i den del som handlar om EL och där är ni många som håller varandra om ryggen och ska vara så perfekta i set.
Så ta igen er lite med kommentrer som ska vara så perfekta ur ern synvinkl på el, det gynnr ingen att komma med pekpinnar hit och dit, om än det ene eller det andra när det gäller EL
Klart ett blåbär som inte vet, ska ge sig in på den linjen och kanske sägas till att det bör du inte göra, om du inte vet hur, att man bara tror sig veta är ingen bra tanke.
Ta och läs inlägget igen och begruda vad det är som står däri.

Det är inte den minsta lilla pekpinne i texten, däremot är det välformulerat svar på TS fråga.
Första stycket är i praktiken bara ett teoretiskt svar som typ bara finns på papperet.
Andra stycket handlar om vad som kan hända om TS har gjort ett dåligt jobb.
 
  • Gilla
naikon och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.