Har en borra (rörspets?) Som jag har en gardena bevattningspump kopplad till.
Brunnen är minst 10 meter djup. Vattnet är ca 4 meter ner.

Den är specad att ge 3000 liter per timme, men jag får ut max 500l per timme. Dessutom är den trött, orkar inte köra en vattenspridare "normalt" utan kastar upp vattnet max 2 meter. Har kört den nu en timme så det verkar finnas tillräckligt med vatten iallafall?

Var börjar jag för att få ordning på grejerna?

https://www.bauhaus.se/bevattningsp...nB-M0hMFUM2fHm_Ld_q9PbhRdnoljt3kaAnarEALw_wcB
 
  • Gilla
emmaosth
  • Laddar…
3000l/h är ju vid noll belastning, dvs du lyfter 0m och trycker upp det 0m.
Den trycker dessutom 36m, men det är vid 0l/h.

Och någonstans i mitten jobbar man.
Ju lägre och tunnare slang desto mer tryck behöver pumpen skapa, desto mindre blir flödet.

Vad har du för slang, och hur lång är den, på både sug och trycksidan?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
3000l/h är ju vid noll belastning, dvs du lyfter 0m och trycker upp det 0m.
Den trycker dessutom 36m, men det är vid 0l/h.

Och någonstans i mitten jobbar man.
Ju lägre och tunnare slang desto mer tryck behöver pumpen skapa, desto mindre blir flödet.

Vad har du för slang, och hur lång är den, på både sug och trycksidan?
Den är ju specad till 2500 liter/h vid 5 meter tryck. Jag har 0 meter tryck. Där står dock inget om sughöjd, men 4 meter är ju inte mycket.

25mm med backventil på sug (10m) och vanlig generisk trädgårdsslang på tryck (20m)
 
M Maestrono skrev:
Den är ju specad till 2500 liter/h vid 5 meter tryck. Jag har 0 meter tryck. Där står dock inget om sughöjd, men 4 meter är ju inte mycket.

25mm med backventil på sug (10m) och vanlig generisk trädgårdsslang på tryck (20m)
Var hittar du den siffran?

5m tryck är 0.5bar.
Jag har för mig att Gardena specificerar räckvidden på sina spridare vid 4bar.
 
Bilden där är nog missvisande. De flödena är sannolikt med neutralt tryck in. Dessutom med noll flödesförluster i slangar och spridare.
 
M Maestrono skrev:
Manualen

[länk]
Hittade den med.

Där ser du också att du får 700l vid 25m tryck.
Du tappar 4m bara för att vattnet ska sugas upp.
Sugledningen är nog försumbar.

Hittade någon siffra på att 1000l/h genom vanlig slang ger en förlust på 4,3m per 10m slang.

Du är nog närmare 1.5bar tryck över spridaren, och det är inte omöjligt att det inte räcker till mycket mer.

Hade själv ett liknande problem, dock kraftigare pump men längre längder, jag grävde ner en grov PEM-slang med fasta utkastare runt om för att ha så lågt tryckfall som möjligt.
 
M Maestrono skrev:
Men vad är det för skitprodukt som inte ens duger till det allra enklaste? Vad har man en sån pump till då? Tömma poolen?

Kommer denna pumpen göra jobbet? Kan den tex driva två t380-spridare? Detta är min plan.

[länk]
Jadu, jag har undrat det själv.

Börja med att kolla upp vad spridaren behöver för tryck för att uppnå önskad kastlängd, samt vad du har för vattenförbrukning då.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jadu, jag har undrat det själv.

Börja med att kolla upp vad spridaren behöver för tryck för att uppnå önskad kastlängd, samt vad du har för vattenförbrukning då.
Gardena är ju sämst när det kommer till siffror...

Vilken pump/spridare har du?

Specen på clas ohlssons pump är likvärdig gardenas 5000-kronorspumpar. Verkar inte finnas kraftfullare i kategorin "för trädgårdsbevattning"...
 
M Maestrono skrev:
Gardena är ju sämst när det kommer till siffror...

Vilken pump/spridare har du?

Specen på clas ohlssons pump är likvärdig gardenas 5000-kronorspumpar. Verkar inte finnas kraftfullare i kategorin "för trädgårdsbevattning"...
Ja tyvärr.

Ett tag hade Hyrep ett dokument med flöde på Gardenas prylar, men tyvärr försvann det när de gick i konkurs.

Jag fick en Elpumps VB 50/1500 av en släkting som fixade.
Grämäsmattevattenprojektet ligger på is då vi kikar på att bygga nytt hus, men planen var att använda hunter eller rainbird-spridare.
Just nu vattnar jag med Gardena Aquazoom L.

När det gäller pumpar skulle jag spontant säga att de flesta hydroforpumpar funkar, men att man måste välja en som levererar rätt flöde och tryck.
 
Har kikat vidare nu och funderar på att förlägga 32mm pem till bevattningen. Dock blir det genast problem för gardenas kopplingar är ju alla 25mm..

Någon som har tips på vettiga kopplingar till vettigt pris? Exempel behövs ju övergång till 3/4" vid spridarna
 
T
Spontant så skulle jag satsat på en dränkbar pump som trycker upp vattnet.

En pump som suger kommer nog inte ge samma effekt.
Du kan ju tex aldrig suga vatten mer än 10m oavsett pump så förmodligen är helt enkelt naturens lag för jobbig för din nuvarande pump.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är inget problem att suga så länge man inte får kavitation i pumpen. Det är inte mer arbete för pumpen än att trycka.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.