Har fått hem en byggsats från Willab Garden, uterum på 15m2, som ska stå på vår altan. Har precis kommit igång och skulle fästa de inre stolparna i husfasaden när jag märkte att altanen inte är helt spikrak mot huset. Avstånd mellan stolparna är ca 4,2 meter och höjdskillnaden är 7 mm. På de stolparna ska gaveltakbalkarna fästas och en bärlina ska ligga på stolparna.
Ska man kapa ena stolpen 7 mm eller går det köra på som det är utan att det blir skit i slutändan?
 
Jag missförstod först frågan och trodde att du fått olika långa stolpar. Men jag förstår nu att det är underlaget som diffar 7 mm.

Det handlar alltså om 7 mm på något som är 4200 mm. Det kommer aldrig märkas.
 
Exakt, stolparna är lika långa.

Bra, då kör vi på. Tack för svar!
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Felfelfel..

Du måste shimsa under (mot golvet) när du bygger så du får dem i samma höjd..

Hela stommen blir sned annars..

Kasetterna som sitter i tycker inte om när det blir snett och vint..

Edit: stolparna ska alltså bli lika höga i överkant
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Stolparna ser ut att vara i våg, hyfsat iaf. När vi mätte utgick vi från panelen på huset, men den var inte spikrak överallt.
 
Violina Violina skrev:
Felfelfel..

Du måste shimsa under (mot golvet) när du bygger så du får dem i samma höjd..

Hela stommen blir sned annars..

Kasetterna som sitter i tycker inte om när det blir snett och vint..

Edit: stolparna ska alltså bli lika höga i överkant
Det handlar om 15 kvm. Det är alltså en diff på 7 mm på flera meter sträcka. Om det krävdes sådan precision hade ingen klarat av att få ihop det. Om du går hemma och mäter ska du se att det mesta du har diffar lite.
 
Byggsatserna kan vara väldigt precisa. Om det hade varit nåt lösvirkesbygge utan glas involverat hade jag struntat i 7 mm på drygt 4 meter, men med byggsats vill man inte att grunden ska vara sned eller skev.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Totte_S
Anger inte willab toleranser i mobteringsanvisningen? Ring och kolla annars.
 
Vet du att det är 7mm fel är det väl onödigt att inte fixa till det.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Använd pallningsbrickor.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det handlar om 15 kvm. Det är alltså en diff på 7 mm på flera meter sträcka. Om det krävdes sådan precision hade ingen klarat av att få ihop det. Om du går hemma och mäter ska du se att det mesta du har diffar lite.
Du tänker fel!
Kan man bygga rakt så gör man det, det gör att man minimerar risken för strul.
Speciellt när det i detta fall är så lätt att bygga rakt.
Förmodligen kan man trycka upp stommen rakt underifrån och shimsa där redan från start..
/Workingclasshero
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Du tänker fel!
Kan man bygga rakt så gör man det, det gör att man minimerar risken för strul.
Speciellt när det i detta fall är så lätt att bygga rakt.
Förmodligen kan man trycka upp stommen rakt underifrån och shimsa där redan från start..
/Workingclasshero
Frågan var om höjdskillnaden är "acceptabel", ja, det tycker jag. Det handlar om 1,5 mm per meter eller liknande. Det är inte säkert att det som ska sättas ihop är tillverkat med så hög precision ens....
 
S
Har ni stöd under stolparna som klarar belastningen från uterummet? Så det inte kommer stå på trallen mellan reglarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.