T tripptrapp skrev:
Bara att lägga en badrumsmatta för 99kr från amazon på klinkers, funkar super i ett litet badrum. rätt bra besparing
Mycket bra förslag
 
-Billigast är helt klart en radiator.
-Bäst komfort golvvärme.

Väljer du vattenburen golvvärme så behövs en separat shuntgrupp (om du inte redan har det till andra rum) eftersom radiatorer och golvslingor kräver olika framledningstemperatur.
Dessutom, på sommaren, så står värmepumpen still, och då är golvet kallt. Det går att lösa med en "push" (en en liten elpatron träder in då).
Här åker kostnaderna iväg som synes. Men skönt om fötterna blir det 👣
 
Redigerat:
M MagHam skrev:
-Billigast är helt klart en radiator.
-Bäst komfort golvvärme.

Väljer du vattenburen golvvärme så behövs en separat shuntgrupp (om du inte redan har det till andra rum) eftersom radiatorer och golvslingor kräver olika framledningstemperatur.
Dessutom, på sommaren, så står värmepumpen still, och då är golvet kallt. Det går att lösa med en "push" (en en liten elpatron träder in då).
Här åker kostnaderna iväg som synes. Men skönt om fötterna blir det ;)
Tack. Detta var det mest informativa svaret. En matta utanför våtzon1 räcker långt. I zon 1 duschar jag varmt. Går på din lösning. Rören till radiatorn skall bryta väggen vid taket och döjas av undertaket. Tas ner vid i zon2. Återanvända eller köpa ny radiator blir billigast. Tack
 
Vad ska du göra med fönstret i våtzon?
 
S Småfixren skrev:
Zon1 kommer bli längst in. Ytan avskiljs med glasvägg/skjutdörr. Zon2 mullig golvmatta😮
Ja, de är ju du som skall bo där. Om du bara vill ha de billigaste och inte bryr dej om komfort så kör på el-radiator och en fluffig matta. De blir säkert bra, om man nöjer sig med de.😃
 
Inte en fråga här, men billigaste renoveringen gör du med duschkabin och våtrumsmatta. Och är det den konstruktionen så hade jag gjort värmen via en vattenburen värme i handdukstork på väggen istället.

Har du dock kakel/klinker så vill du ha golvvärme och då är det naturligtvis vattenburen som gäller.
 
Ser inte att du bemött tanken om en handdukstork med vattenvärme, det är ju klart enklast som lösning och ger ytterligare komfort, och torkmöjlighet för även annat än handdukar. Helt enkelt en radiator för ett badrum, alternativt som komplement till en vanlig radiator på samma vägg.
 
Man kan leva ett väldigt väl fungerande liv med duschkabin och plastmatta och med mysiga mattor på golvet i badrummet.

Frågeställningen var väl just hur man bygger billigt så det är på sin plats. Av alla pengar jag lagt på huset så upplever jag ändå att lyxrenovering av badrum (vilket jag gjort) kanske inte var där mina pengar gav mig mest livskvalite. Men var man får ha sina prioriteringar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Småfixren skrev:
Tack. Detta var det mest informativa svaret. En matta utanför våtzon1 räcker långt. I zon 1 duschar jag varmt. Går på din lösning. Rören till radiatorn skall bryta väggen vid taket och döjas av undertaket. Tas ner vid i zon2. Återanvända eller köpa ny radiator blir billigast. Tack
Om jag förstått saken rätt, så gör du denna renovering själv. Visst är det bra att spara pengar, men det finns ju gränser. Om man ändå bygger ett badrum själv så vill man väl att det ska vara något att vara stolt över. Personligen skulle jag inte tveka. Klinker och kakel behöver inte kosta mycket mer än mattor/tapeter i badum. Tätskikt kostar förvisso lite, men jag har själv provat Biltemas tätskikt i tvättstuga och blev faktiskt övertygad.
Golvvärme är inte heller särskilt dyrt. Sen får du själv bestämma om det är bättre med mycket låg installationskostnad men lite högre driftkostnad, eller tvärtom.
Därefter en vanlig enkel eldriven handdukstork för att torka handdukar, inte värma badrummet.
Kakel/klinker kan köpas oerhört billigt om du går till butikerna och frågar efter stuvar. Även blandare och inredning går att köpa oerhört billigt, om man letar efter utgående modeller eller överblivet från större byggen.
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
A AG A skrev:
Om jag förstått saken rätt, så gör du denna renovering själv. Visst är det bra att spara pengar, men det finns ju gränser. Om man ändå bygger ett badrum själv så vill man väl att det ska vara något att vara stolt över. Personligen skulle jag inte tveka. Klinker och kakel behöver inte kosta mycket mer än mattor/tapeter i badum. Tätskikt kostar förvisso lite, men jag har själv provat Biltemas tätskikt i tvättstuga och blev faktiskt övertygad.
Golvvärme är inte heller särskilt dyrt. Sen får du själv bestämma om det är bättre med mycket låg installationskostnad men lite högre driftkostnad, eller tvärtom.
Därefter en vanlig enkel eldriven handdukstork för att torka handdukar, inte värma badrummet.
Kakel/klinker kan köpas oerhört billigt om du går till butikerna och frågar efter stuvar. Även blandare och inredning går att köpa oerhört billigt, om man letar efter utgående modeller eller överblivet från större byggen.
Stolt kommer jag att bli oavsett val. Bl.a kommer det att bli en sittbänk i zon1. Ett insprängt fack blir det nog också (istället för klistrade hyllor på väggen). Detta får mig att njuta. Trots komforten med golvvärme, så är vi inte vana med det och har aldrig efterfrågat det. Ser att el slingan, kostar 150-300 kwh/m2 och år. Mina knappa 6 m2 ger då 900-1800 Kwh. Njae, med energirådgivarens ögon inte det bästa. Övriga tips är bra. De skall jag använda. Tackar
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T tripptrapp skrev:
Bara att lägga en badrumsmatta för 99kr från amazon på klinkers, funkar super i ett litet badrum. rätt bra besparing
I kronor och öre, det bästa tipset. Tackar🙏
 
Vi var i samma läge. Valde att ersätta radiatorn med vattenburen handdukstork OCH elektrisk golvvärme för komfort.
Golvvärmen är enkel att slå på och av om man känner att elpriset börjar skena.

Även om vi i perioder valt att ha den på så kan man i termostaten styra den med variation över dygnet. Så det behöver inte vara full effekt dygnet runt
 
Jag måste erkänna att snålheten för min del bedrar visheten. Har nyrenoverad dusch/toa i kombination med liten bastu och som ligger på husgrundens platta. Ca 6 kvm. Drar okristligt mycket el (stora fönster plus terrassdörr i utrymmet). Kör bara elen när det är extremt kallt - och när barnbarnstassar är på besök.

@tripptrapp 's förslag med liten, tvättbar, ullig matta är mest ekonomiskt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Golvvärmen är enkel att slå på och av om man känner att elpriset börjar skena.

Även om vi i perioder valt att ha den på så kan man i termostaten styra den med variation över dygnet. Så det behöver inte vara full effekt dygnet runt
Detta beror förstås lite på om hela hushållet har samma prioriteringar. I vissa hushåll är nog det mest ekonomiska att det inte går att slå på någon elgolvvärme. Men det är klart, någon gömd brytare eller säkring kanske kan funka också 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.