L Lilllen skrev:
Detta beror förstås lite på om hela hushållet har samma prioriteringar. I vissa hushåll är nog det mest ekonomiska att det inte går att slå på någon elgolvvärme. Men det är klart, någon gömd brytare eller säkring kanske kan funka också 😉
Javisst är det ju alltid mest ekonomiskt för alla att låta bli elgolvvärmen, om man har annan, billigare, värmekälla.

Jag menar mest på att men ändå går att se som en fullt rörlig kostnad. Där man själv kan välja att köra det snåla alternativet att ha den avstängd i perioder där elpriset är högt och/eller plånboken är ansträngd.
Bara för att man installerar den behöver man inte köra den för fullt och dygnet runt

Sen ska man såklart väga behovet framför allt och inte bara gå på billigast möjligt. Är man snål är det lätt att det övergår till dumsnål. Just en sån grej som golvvärme är ju nåt som är både svårt och dyrt att komplettera i efterhand. Man får ju i princip göra om badrummet. Så det är värt att tänka ett extra varv och inte bara i perspektivet 1 år utan snarare 10 eller 20 år
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Javisst är det ju alltid mest ekonomiskt för alla att låta bli elgolvvärmen, om man har annan, billigare, värmekälla.

Jag menar mest på att men ändå går att se som en fullt rörlig kostnad. Där man själv kan välja att köra det snåla alternativet att ha den avstängd i perioder där elpriset är högt och/eller plånboken är ansträngd.
Bara för att man installerar den behöver man inte köra den för fullt och dygnet runt

Sen ska man såklart väga behovet framför allt och inte bara gå på billigast möjligt. Är man snål är det lätt att det övergår till dumsnål. Just en sån grej som golvvärme är ju nåt som är både svårt och dyrt att komplettera i efterhand. Man får ju i princip göra om badrummet. Så det är värt att tänka ett extra varv och inte bara i perspektivet 1 år utan snarare 10 eller 20 år
Man KAN ju sätta dit en radiator och flytspackla in en golvslinga. Dra upp kabeln till en dosa som sitter bra placerat för ändamålet och se till att röret för sensorn inte hamnar där man sätter en toastol eller lägger mattor (isolerar sensorn som tror att golvet är varmare än det är). Dra dit tomrör för elförsörjningen. Skippa termostat och inkoppling. OM du i framtiden ändrar dig och tycker att golvet är skitkallt så är det en simpel sak att köpa en termostat för någon tusenlapp, dra kablar och koppla in.

Det kan ju även bli så att elen blir skitbillig igen så att komforten inte kostar så mycket.

Antar att du inte har golvvärme i resten av huset, annars kan man ju tänka sig att göra motsvarande med vattenburen golvvärme.

... och dokumentera noga hur du gjort, fota och spara!
 
yonna yonna skrev:
Jag måste erkänna att snålheten för min del bedrar visheten. Har nyrenoverad dusch/toa i kombination med liten bastu och som ligger på husgrundens platta. Ca 6 kvm. Drar okristligt mycket el (stora fönster plus terrassdörr i utrymmet). Kör bara elen när det är extremt kallt - och när barnbarnstassar är på besök.

@tripptrapp 's förslag med liten, tvättbar, ullig matta är mest ekonomiskt.
Innan Sverige får på plats 2035, ny produktion motsvarande 2 reaktorer tror inte jag att elen blir billigare. Det är inte så roligt i elområde 3 o 4 när den kostar 3-4 kr Kwh.
 
S Småfixren skrev:
Innan Sverige får på plats 2035, ny produktion motsvarande 2 reaktorer tror inte jag att elen blir billigare. Det är inte så roligt i elområde 3 o 4 när den kostar 3-4 kr Kwh.
Just nu kostar elen 0,06 öre per kWh för producenterna att skicka hem till oss :)

Det senaste decenniet har elen inte varit så dyr heller, förutom ett par krigs-år. Men det är ju förstås ett lotteri, man får väl räkna med att elektrisk golvvärme kostar 2-5 gånger mer än värmepumpens värme. Sen om det är 2-5 gånger 5, 50 eller 500 öre kan ju påverka om man tycker det är värt det.

Jag kan erkänna att genom hela prisrallyt de senaste åren har jag helt klart tyckt golvvärmen var värt pengarna i badrummen!
 
  • Gilla
Smygeola och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Just nu kostar elen 0,06 öre per kWh för producenterna att skicka hem till oss :)

Det senaste decenniet har elen inte varit så dyr heller, förutom ett par krigs-år. Men det är ju förstås ett lotteri, man får väl räkna med att elektrisk golvvärme kostar 2-5 gånger mer än värmepumpens värme. Sen om det är 2-5 gånger 5, 50 eller 500 öre kan ju påverka om man tycker det är värt det.

Jag kan erkänna att genom hela prisrallyt de senaste åren har jag helt klart tyckt golvvärmen var värt pengarna i badrummen!
Bra sammanfattning på det hela.
 
S Stuff skrev:
Vi var i samma läge. Valde att ersätta radiatorn med vattenburen handdukstork OCH elektrisk golvvärme för komfort.
Golvvärmen är enkel att slå på och av om man känner att elpriset börjar skena.

Även om vi i perioder valt att ha den på så kan man i termostaten styra den med variation över dygnet. Så det behöver inte vara full effekt dygnet runtBra med termostat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.