T Trafikverket1 skrev:
Grymt jobbat, blev väldigt fint! Har du någon uppskattning på vad allt gick på?
Jag har sammanställt nånstans men i storleksordningen lika mycket för växthuset som för det andra tillsammans. Så typ 20000 för växthuset och lika mycket för allt det övriga. Betong och marksten är dyrt! Och bara regelvirket till formen gick loss på 1800 spänn har jag för mig.
 
  • Gilla
Trafikverket1
  • Laddar…
S
mexitegel mexitegel skrev:
Snyggt, sandjord är dock fusk! Det här var våra förutsättningar…


[video]

[video]
Spränger du bort leran? :thinking::geek:
 
  • Haha
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Snyggt, sandjord är dock fusk! Det här var våra förutsättningar…


[video]

[video]
En del kallar det fusk, andra planering
 
  • Haha
mexitegel
  • Laddar…
Davidbagare
Investeringen är hemma efter första skörden gurkor och tomater! Riktigt bra bygge!
 
  • Gilla
  • Haha
TCG och 3 till
  • Laddar…
BiFuel BiFuel skrev:
Den murade odlingslådan vi har invändigt är öppen i botten, så där borde den väl kunna växa?
Ja det fungerar fin fint i vårt växthus!
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Nöjd med kvaliteten på växthuset? Räcker vädringsfönster?
 
K karny889 skrev:
Nöjd med kvaliteten på växthuset? Räcker vädringsfönster?
Nja, det kändes ju vid monteringen att det var i lägre prisklassen och bruksanvisningen var kass. Men deras mailsupport var guld! Svar inom 30 minuter!
Annars tror jag det kommer att funka kanon för oss. Har inte hunnit odla i det ännu så vet inte om vädringen räcker.
 
Vilket proffsigt jobb!
Och då menar jag inte bara själva byggandet utan även filmen.
Riktigt underhållande!
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
S SusoDus skrev:
Vilket proffsigt jobb!
Och då menar jag inte bara själva byggandet utan även filmen.
Riktigt underhållande!
Tack! Jag filmar en hel del annat (inkl timelapse) till min Youtubekanal så då väcktes idén inför uppstart av detta projekt
 
BiFuel BiFuel skrev:
Ja ja, det hade väl inte tagit 5 månader om jag kunnat lägga tid och jobba kondenserat. Men med den lilla tid man har så tog det från slutet av april till slutet av september att få det klart. Eller klart - det ska fortfarande återfyllas lite mer runtom samt läggas en rad med sten runt också. Sen så.

Men för den som vill se mig slita lite och hur bygget gick till så ta en titt på filmen. Om du är otålig kan du ju ställa in Youtube på att spela upp i 2x hastighet så blir det bara 3,5 minuter ;)
[media]
Jättefint blev det, har en fråga hur djupt grävde du för grunden, och hur breda är leckablocken ?
 
B BTH skrev:
Jättefint blev det, har en fråga hur djupt grävde du för grunden, och hur breda är leckablocken ?
Lite svårt att svara på eftersom marken lutar. Själva "gropen" är kanske som mest 50 cm och som minst 20 cm. Sen grävde jag rännorna för att gjuta sulan ca 20-30 cm och fyllde dem med makadam.

Leca är 9 cm för framsidan och långsidan med odlingslåda. Baksidan och bakre långsida är 12 cm. Ville ha lite stadigare där eftersom jag motfyllt med jord.
 
  • Gilla
SusoDus och 1 till
  • Laddar…
Hittade din tråd då jag själv håller på att bygga växthus. Får man fråga hur gjorde du med putsningen inne i växthuset? la du bara på ett tunt putssikt där eller lika tjockt som på utsidan?
 
O OcceL skrev:
Hittade din tråd då jag själv håller på att bygga växthus. Får man fråga hur gjorde du med putsningen inne i växthuset? la du bara på ett tunt putssikt där eller lika tjockt som på utsidan?
Lika tjockt som på utsidan
 
B BTH skrev:
Lika tjockt som på utsidan
tack för svar! snyggt jobbat med ditt växthus försten :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.