1 466 906 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Alla har sina nöjen, har ni hört om icke rökaren som sa till rökaren, som hade rökt i ca 20 år . Med pengarna du la ut för rökat kunde du köpa en Porsche, varpå rökaren kontra med och var är din?kisumisu skrev:
Jo så är det och bra läkare behövs verkligen!V varpan1 skrev:Det är inte helt shysst att jämföra läkares löner med knegarlöner. Jämför hellre dina kompisars löner sinsemellan, läkares, civilingenjör, jurist eller andra yrken med lång utbildning, högspecialiserad kompetens och där stora ekonomiska och samhällsviktiga värden flödar. Sveriges ingenjörer har senaste 40 åren haft reallöneökning med över 80%. Läkare har under samma tid haft reallönesänkning med 5%. Men det är inget man hör särskilt mycket om. Men hur många unga med "MVG i allt" kommer välja att bli läkare i dagsläget? Eller så blir man ingenjör med nästan samma lön, styr sin egen arbetstid, kan arbeta hemifrån, frihet under ansvar istället för ofrihet under inkompetenta mellanchefer.
Sen har vi ju alla olika intressen. Jag har bla intressen hus och bilar!
Ett intresse som är svårt i Stockholm.
Tur då att läkarna har exklusiva möjligheter att ta ut sina komptimmar i en lång sammanhängande ledighet för att stafetta hos vårdcentralen några km bort med dubbel ersättning. (Ontopic: Så att de har råd med elbil)V varpan1 skrev:Det är inte helt shysst att jämföra läkares löner med knegarlöner. Jämför hellre dina kompisars löner sinsemellan, läkares, civilingenjör, jurist eller andra yrken med lång utbildning, högspecialiserad kompetens och där stora ekonomiska och samhällsviktiga värden flödar. Sveriges ingenjörer har senaste 40 åren haft reallöneökning med över 80%. Läkare har under samma tid haft reallönesänkning med 5%. Men det är inget man hör särskilt mycket om. Men hur många unga med "MVG i allt" kommer välja att bli läkare i dagsläget? Eller så blir man ingenjör med nästan samma lön, styr sin egen arbetstid, kan arbeta hemifrån, frihet under ansvar istället för ofrihet under inkompetenta mellanchefer.
Feeel, det är brottsligt mot regionens lagar att arbeta för "konkurrerande verksamhet", vilket innebär att du inte får arbeta alls för en vårdgivare inom samma region. Men visst, du får åka långt bort och hyra in dig i nån tillfällig lägenhet och arbeta hårt som stafettläkare på din lediga tid. Men så värst långa kompperioder är nog svårt att få, men 1-3 veckor kanske. Och förresten så kan det vara dumt att arbeta extra hårt på okänd ort under din lediga vecka, du har ju inte fått den för ingenting utan du har ju arbetat ett stort antal övertidstimmar, kvällar, nätter, helger för att samla ihop till ledighet. Och som bekant är ju jourarbetet extra tungt för då har du typ ett helt sjukhus att ansvara för själv, ledighet kan därför behövas. Så jävla grönt gräs är det inte som du vill utmåla.M Myckling skrev:
Fast det där sköter ju bilens BMS själv, dvs låter inte batteriet laddas till 100% samt avbryter laddningen när rätt maxnivå uppnåtts.Logad skrev:Efter att ha haft att göra med litiumbatterier i 25 år och då i stort enbart av NMC-typ har jag lärt mig en del. Det som verkligen sliter på batteriet är att låta apparaten ha laddaren inkopplad i tid och otid. Därefter är det att låta batteriet vara urladdat en längre tid.
Jag har några gamla jobbtelefoner som vi fick behålla när vi bytte upp oss. En Ericsson R380 som drog rätt mycket ström så det blev att man lämnade den på laddning när man gick hem för dagen. Den åt batterier rätt snabbt. Har den kvar med några batterier varav ett par i bra skick och höll fortfarande 3,7V efter nästan 25 år i en låda. De mer slitna höll igång telefonen ett par timmar.
Nästa blev en SonyEricsson Z600. Den har så lång standbytid att man laddade den bara när den gnällde på lågt batteri. Även den har jag kvar och har fortfarande närmare 14 dagars standby efter 20 år. Tyvärr på väg att bli oanvänfbar då 2g och 3g är på väg bort.
Nästa en Sony smartphone. Den hade jag de sista 6 åren jag jobbade och batteriet är rätt trött. Även den fick jag behålla neb använde inte då jag skaffade en LG Google Nexus. Denna LG fick ofta ligga med laddaren i och efter 3 år gav jag upp den.
Sedan en Xiaomi Mi A1. Inköpt 2017 och används idag som väckarklocka, dvs alltid igång. Laddas enbart när den gnäller. Håller än idag 8 dagar standby. Pensionerad som telefon då dess Android är för gammal.
Idag har jag en Xiaomi Poco X3 Pro (den bed avstängbara reklamen som en del kanske känner till). Kostade bara 1800 kr och är fullfjädrad så när som på att den saknar imduktiv laddning. Den kom med en 15W laddare men efter ett år märkte jag att den tappat lite batteri. Tog då den gamla laddaren till Sonyn på 5W och efter det degraderar inte batteriet märkbart längre. Telefonen är 2 år och 4 månader idag.
Till det har jag en Motorola G52 som reservtelefon med Bank-ID i reserv. Köpt för några månader sedan men är av samma generation som Xiaomin och köpt för 1400 kr. Den är fullfjädrad inklusive induktiv laddning. Den är avstängd med c:a 30% batteri.
Jag har en ASUS laptop från 2016. I 4 år hade jag den mest i knäna med laddaren inkopplad. 2020 tog batteriet helt slut och yangentbordet buktade ut. Lyckades hitta ett nytt batteri till den och idag kan jag använda den några timmar på batteri och låter den aldrig stå med laddaren inkopplad när den är full. Det jag tror hände här är att batteriet laddades fullt och sedan aldrig laddades igen så länge laddaren var inkopplad vilket ledde till att det laddades ur helt och hållet. NMC sväller gärna om de går under 3V.
Min bil har NMC och vad jag lärt mig har jag applicerat även på den i förhoppningen att få ut mesta möjliga livslängd. Därför stoppar jag aldrig i kabeln om den inte bejöver laddas och undviker mer än 80%. 100% på telefonerna verkar inte vara ett problem om man inte stänger av dem efter full laddning.
Det tråkiga med begagnade bilar är att man inte vet hur tidigare ägare behandlat dem och det gäller även batteriet i en elbil. Därför tycker jag det borde vara krav på hälsodeklaration för batteriet vid köp av begagnat från firma. Kvarvarande kapacitet såväl som differens mellan cellerna.
I min bil har jag 64 kWh användbart medan batteriet i verkligheten är 67 så så värst nycket extra är det inte. Jag laddar då och då till 100% men bara om jag ska ut och köra morgonen efter.Mikael_L skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 732 inlägg
VW har ju på ID-serien rekommenderat att man håller sig inom 20-80% av den tillgängliga batterikapaciteten och inte snabbladda i onödan.
Detta trots att man bara nyttjar 77 av 82kWh i de större batteriet på en ID4.
Detta trots att man bara nyttjar 77 av 82kWh i de större batteriet på en ID4.
Nu när jag har en bil med lite större batteri och sällan kommer behöva nyttja allt så kommer jag troligen ladda till typ 80-90% för det mesta.
Men jag är ganska trygg med att BMS skyddar hyggligt balanserat ifall jag laddar fullt lite då och då.
Men jag är ganska trygg med att BMS skyddar hyggligt balanserat ifall jag laddar fullt lite då och då.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 503 inlägg
30% SOC är ett bra riktvärde att ligga på annars om man vill minimera "calendar ageing"Mikael_L skrev:
Om det ska fungera överhuvudtaget i framtiden så måste det automatiserats.13th Marine skrev:
Det är ju katastrofalt dåligt att det inte är ”plug and forget”.
Hur ska man få gemene man att bry sig om vilket spann batteriet ska hålla sig inom?
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 732 inlägg
Mycket är inställningar.Hannuse skrev:
Jag har bilen inställd på ladda till 80%, men det finns en knapp om att ladda ännu mer om jag vill. Bilen varnar själv när man är under 20%. Har inte upplevt det som ett problem men då har jag inte varit på långresa och snabbladdat.
Det är ju frivilligt. Den som inte bryr sig behöver inte bry sig. Lika lite som man behöver bry sig om att serva eller tvätta bilen. Det finns en inställning där den normalt laddar till 80%. Om man ställer om den så att den laddar till 100% så gäller det en gång. Därefter är det tillbaka till 80%. Vill man inte ha den funktionen så går det också att ställa in den så att den alltid laddar till 100%. Just detta gäller ID.4.Hannuse skrev:
Fungerar inte på min 80-20% regel.Johannes Carlsson skrev:
Ska elbil vara "mogen" så ska det vara att bara köra och ladda för 80% av ägarna (regelbrott troligtvis för minst 95%) "calendar ageing" är obegripligt för mera än 80%.
Utifrån "För tidigt...." är det av betydelse för den som köper begagnat?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 503 inlägg
Man kan ju skita i att begränsa degraderingen också. Det gör lite skillnad men vi pratar någon % på sin höjd så majoriteten behöver bara ladda och åka.A AndersS skrev:
Det ska ju vara lite mer kapacitet i batteriet än man rent praktiskt behöver.