D
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast då behöver ju åkerinäringen inte fler chaufförer.
De har fått tag på så många som är villiga att möta deras lönebild, vill de har fler får de öka lönen eller göra arbetet attraktivare på annat sätt.

Att utländska förare har bristfälliga villkor är jättetråkigt, det tänker jag inte argumentera emot.
Ja, som sagt har jag bekanta med åkeri och får därmed lite insyn (hävdar inte att jag är expert för det) och det är mycket i den branschen som är "för jävligt" minst sagt men det går inte att konkurrera som svenskt åkeri om du inte spelar som de andra, tyvärr.
 
D
Hannuse Hannuse skrev:
Japp, en elbil och det här.
Jag längtar verkligen på vår framtid…

[bild]
Mycket effektivt 😱
 
D djac skrev:
Ja, som sagt har jag bekanta med åkeri och får därmed lite insyn (hävdar inte att jag är expert för det) och det är mycket i den branschen som är "för jävligt" minst sagt men det går inte att konkurrera som svenskt åkeri om du inte spelar som de andra, tyvärr.
Att åkerinäringen har sina problem tänker jag inte säga emot, jag har själv släktingar som jobbar inom distribution på olika sätt.

Men om nu arbetsmarknaden för chaufförer inte så intressant så finns det två lösningar, antingen gör vi det mer attraktivt, eller så får vi ta in folk från låglöneländer.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Att åkerinäringen har sina problem tänker jag inte säga emot, jag har själv släktingar som jobbar inom distribution på olika sätt.

Men om nu arbetsmarknaden för chaufförer inte så intressant så finns det två lösningar, antingen gör vi det mer attraktivt, eller så får vi ta in folk från låglöneländer.
Japp, och nu är vi med i EU och vi har fri rörlighet för arbetskraft så jag tror att den frågan besvarar sig själv tyvärr.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Det går att få motsvarande mätdata för batteriet i elbilar också. Till Nissan finns en app som heter Leafspy som bland annat visar batterihälsan.

Här är ett exempel på en Tesla som gått 66 000 mil på originalbatteriet:
[media]
Jag hävdar att batterierna i elbilar är som motorer i bensinbilar: De håller bilens livslängd ut. När de går sönder är bilen så gammal och rostig att den sällan är värd att reparera.
Precis och likt andra gamla bilar kommer dom kunna rulla dom sista 5-10 åren av sin livslängd som pendlarbil även kapaciteten på batteriet är nere på 40-50%
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
D djac skrev:
Japp, och nu är vi med i EU och vi har fri rörlighet för arbetskraft så jag tror att den frågan besvarar sig själv tyvärr.
Tråkigt men sant.

Det är ju liknande bekymmer inom sjukvården, vi behöver fler sjuksköterskor men är inte beredda att betala för det, det innebär att de får svårt att rekrytera vilket gör att de som redan är anställda får jobba mer, vilket bränner ut dem, så det blir ännu färre som jobbar i en nedåtgående spiral.
Men neeeej lönen är inget problem, "vi har andra sätt att öka vår attraktivitet", Hur då?! Som att du måste jobba julafton eller midsommarafton?

Men jag är inte bitter

🙄
 
  • Gilla
  • Älska
tveksamt och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och hur många inlägg har det nu gjorts som startades med dessa rader?
N Nerre skrev:
Det är ju redan ett välkänt faktum att många som bor så inte ens har körkort.
Vilket på sikt tydligen anses problematiskt för transportnäringen.
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
För just människor och trenden är tydlig globalt, överallt flyttar människor till städer och det är bra, det är långt effektivare. Att bo avsides och använda oproportionerligt mycket energi är exklusivt och det kommer vara allt färre som har råd med detta, pengar löser som vanligt allt men då ska man vara resursstark.
Öhhh, i min värld är priserna på bostäder högst i eller nära en stad, inte på landsbygden.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Som industriell djurhållning men för människor.
många människor stannar i sin spilta och undviker motion och gluffar i sig så mycket som möjligt av fodret. En mänsklig variant av Belgian Blue. Det finns modifierande människor också, det är inte oetiskt. Ibland får människan välja ledare och då väljer de den ena eller den andra bonden och så är mat och husrum tryggat för ännu en period. 😲

Men du är någon sorts ekologisk frigående människa på landet? 😉
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Tråkigt men sant.

Det är ju liknande bekymmer inom sjukvården, vi behöver fler sjuksköterskor men är inte beredda att betala för det, det innebär att de får svårt att rekrytera vilket gör att de som redan är anställda får jobba mer, vilket bränner ut dem, så det blir ännu färre som jobbar i en nedåtgående spiral.
Men neeeej lönen är inget problem, "vi har andra sätt att öka vår attraktivitet", Hur då?! Som att du måste jobba julafton eller midsommarafton?

Men jag är inte bitter

🙄
Vad man inte talar om är att även läkaryrket håller på att bli ett kvinnoyrke med därtill hörande egenskaper. Reallönesänkning har redan skett över lång tid men läkarföraktet och synen på att läkare kör porsche och golfar hänger kvar. Intagningspoängen minskar varje år, snart är tiden över då vi hade lyxen att ha läkare som var högintelligenta, högpresterande och drivna. (Obs det är ointressant att få korkade kommentarer på detta att någon hade en utlandsutbildad läkare i kroatien på vårdcentralen som man inte kom överens med) Tiden kommer allt närmre då läkare är medelmåttor, och medelmåttor ska bedriva avancerad kirurgi, cancervård, ta fram studier för ALS läkemedel. Men fokus ligger på sjuksköterskorna, som förstås har det jättebesvärligt på många sätt. Men ingen nämner att gynekologen som jobbar natt på förlossningskliniken ( där stackars barnmorskor har ansvar för fler än 1 patient samtidigt!!) har ansvar över ALLA förlossningar och ska hjälpa till ÖVERALLT, ska sköta hela gynakuten och alla inneliggande patienter på avdelningen. På en läkare. Med 4 000kr mer i månadslön än en genomsnittlig barnmorska i stockholm. Men läkare är vana vid att prestera allra bäst i klassen, ha högst förväntningar på sig, klara av allt som kastas mot den och bära huvudet högt och få rejält bra betalt för det. Men yrket har förändrats, det kommer inte vara så här länge till. Sug på den.
 
  • Älska
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fundering, borde vi inte starta en ny tråd enbart med "Elbil - funktion, utveckling, priser, etc"
Sedan försöka hålla den ren från lastbilsförares löner, politik, sjukvård, jordens globala klimatutveckling, var vad som "tycks" man ska bo i landet, ifrågasättande av mina bilkrav, etc,
Vill inte starta den om behov inte finns, men gör det gärna om jag får några positiva signaler i inlägget.
 
  • Gilla
  • Haha
varpan1 och 2 till
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
Vad man inte talar om är att även läkaryrket håller på att bli ett kvinnoyrke med därtill hörande egenskaper. Reallönesänkning har redan skett över lång tid men läkarföraktet och synen på att läkare kör porsche och golfar hänger kvar. Intagningspoängen minskar varje år, snart är tiden över då vi hade lyxen att ha läkare som var högintelligenta, högpresterande och drivna. (Obs det är ointressant att få korkade kommentarer på detta att någon hade en utlandsutbildad läkare i kroatien på vårdcentralen som man inte kom överens med) Tiden kommer allt närmre då läkare är medelmåttor, och medelmåttor ska bedriva avancerad kirurgi, cancervård, ta fram studier för ALS läkemedel. Men fokus ligger på sjuksköterskorna, som förstås har det jättebesvärligt på många sätt. Men ingen nämner att gynekologen som jobbar natt på förlossningskliniken ( där stackars barnmorskor har ansvar för fler än 1 patient samtidigt!!) har ansvar över ALLA förlossningar och ska hjälpa till ÖVERALLT, ska sköta hela gynakuten och alla inneliggande patienter på avdelningen. På en läkare. Med 4 000kr mer i månadslön än en genomsnittlig barnmorska i stockholm. Men läkare är vana vid att prestera allra bäst i klassen, ha högst förväntningar på sig, klara av allt som kastas mot den och bära huvudet högt och få rejält bra betalt för det. Men yrket har förändrats, det kommer inte vara så här länge till. Sug på den.
Det är alltså för tidigt för läkare att köpa elbil för de har inte råd?
 
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Öhhh, i min värld är priserna på bostäder högst i eller nära en stad, inte på landsbygden.
Självklart, jämförbara boenden är oftast dyrare men det kan balanseras upp genom att annat kostar mindre. Sen handlar det också om att intjäningsmöjligheterna, som ju är andra delen av ekvationen, är större i städer.
 
P Pin skrev:
Men du är någon sorts ekologisk frigående människa på landet? 😉
Ja, jag är en sådan där olönsam produkt som inte uppfyller dagens krav på avkastning.
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Självklart, jämförbara boenden är oftast dyrare men det kan balanseras upp genom att annat kostar mindre. Sen handlar det också om att intjäningsmöjligheterna, som ju är andra delen av ekvationen, är större i städer.
Allt är dyrare i staden enligt min erfarenhet. Du kan självklart ha samma lön oavsett om du bor i en storstad eller inte.
 
  • Gilla
Nerre och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.