Rustar badrummet, 1,5 m brett, 3,7 m långt. Fönster med radiator under. Där blir duschplats. Klinker på golvet. Bergvärme. Överväger 3 alternativ.
1. Vertikal radiator i våtzon 2
2. Golvvärme vattenburen
3 Golvvärme elektrisk

Vad kan vara enklast och mest ekonomiskt på kort o lång sikt?
 
  • Renoveringsarbete i badrum med osatt klinkergolv, vit toalett och radiator under fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att elburen golvvärme är billigast att installera, men att vattenburen är billigast att driva på sikt.

Möjligtvis är vattenburen radiator i samma prisklass som att lägga elburen golvvärme, så jag är lite osäker här. Det kan vara radiatorn som är det mest ekonomiska totalt sett.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Är det kortsiktiga kostnader du vill dra ner så sätter du en radiator eller handdukstork.
Golvvärme är nog svårt att räkna hem, men det ger ju helt klart en annan komfort.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag tror att elburen golvvärme är billigast att installera, men att vattenburen är billigast att driva på sikt.

Möjligtvis är vattenburen radiator i samma prisklass som att lägga elburen golvvärme, så jag är lite osäker här. Det kan vara radiatorn som är det mest ekonomiska totalt sett.
Lutar åt radiatorn. Ger ju rumsvärme till hela kroppen, även om golvvärme är behagligt
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Är det kortsiktiga kostnader du vill dra ner så sätter du en radiator eller handdukstork.
Golvvärme är nog svårt att räkna hem, men det ger ju helt klart en annan komfort.
Tack för ditt svar. Lutar åt radiatorn. Ger ju rumsvärme till hela kroppen, även om golvvärme är behagligt
 
Klinkern kommer upplevas jätte kallt, om du inte lägger golvvärme. Och golvet torkar upp fortare efter dusch.
jag tycker du skall lägga el golvvärme i de lila utrymmet.
 
  • Gilla
TechChad och 3 till
  • Laddar…
S Småfixren skrev:
Tack för ditt svar. Lutar åt radiatorn. Ger ju rumsvärme till hela kroppen, även om golvvärme är behagligt
Skippa radiator/elvärme i handdukstork och prioritera golvvärme.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skippa radiator/elvärme i handdukstork och prioritera golvvärme.
Kan du utveckla ditt resonemang? Prisbild?
 
T Timmermannen77 skrev:
Klinkern kommer upplevas jätte kallt, om du inte lägger golvvärme. Och golvet torkar upp fortare efter dusch.
jag tycker du skall lägga el golvvärme i de lila utrymmet.
Zon1 kommer bli längst in. Ytan avskiljs med glasvägg/skjutdörr. Zon2 mullig golvmatta😮
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vad är förutsättningarna. Av bilden får jag för mig att detta kan vara i en källare? Om det är en oisolerad äldre betongplatta som golv. Så måste man dels isolera under oavsett om du väljer vattenburen eller el golvärme. Å andra sidan kommer golvet att alltid vara kallt om du inte har golvärme.
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
S Småfixren skrev:
Kan du utveckla ditt resonemang? Prisbild?
Liten yta = små kostnader och drift . Be om priser på alla olika alternativ
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vad är förutsättningarna. Av bilden får jag för mig att detta kan vara i en källare? Om det är en oisolerad äldre betongplatta som golv. Så måste man dels isolera under oavsett om du väljer vattenburen eller el golvärme. Å andra sidan kommer golvet att alltid vara kallt om du inte har golvärme.
Entreplan. Källare finns. Utan full klarhet i prisbilden för värme i golv, tmåste det vara billigare att göra genomföringen uppe vid taket och dra över rummet. Återanvänd radiatorn eller köpa ny. Rätt eller fel?
 
T Timmermannen77 skrev:
Klinkern kommer upplevas jätte kallt, om du inte lägger golvvärme. Och golvet torkar upp fortare efter dusch.
jag tycker du skall lägga el golvvärme i de lila utrymmet.
Bara att lägga en badrumsmatta för 99kr från amazon på klinkers, funkar super i ett litet badrum. rätt bra besparing
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jag hade lagt elgolvvärme. Enkelt att flytspackla in.
Fördelen är ju att du kan köra värme även på sommaren och torka uppnutrymmet, dessutlm kan du boosts värmen ibland och kasta in barnens blöta kläder för att torka upp.
Sen kan du med en knaptryckning slå av värmen helt alternativt säkna tempen på dagarna och ha komfort morgonnoch kväll...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.