T
Tokslut Tokslut skrev:
Finnarna har väl inget motsvarande www.bildelsbasen.se om jag fattat rätt, vet inte vad bilskrotarna gör med bilarna där
www.varaosahaku.fi borde vara motsvarande. Finns någon mer också som jag inte kommer ihåg nu.
Men oftast när jag tittat har priset nästan varit nypris många gånger
 
T Tamak skrev:
www.varaosahaku.fi borde vara motsvarande. Finns någon mer också som jag inte kommer ihåg nu.
Men oftast när jag tittat har priset nästan varit nypris många gånger
aha, min info om avsaknaden är väl bortåt 10år gamla, så borde kanske bara hållt käften :D
 
Tokslut Tokslut skrev:
aha, min info om avsaknaden är väl bortåt 10år gamla, så borde kanske bara hållt käften :D
Din info var fel för 10 år sedan också🙃
 
  • Haha
Tokslut
  • Laddar…
N Niq skrev:
Din info var fel för 10 år sedan också🙃
Skyller helt på kusinen, för jag handlade blockets billigaste fungerande Volvo s40 till han för en framskärms skull då. 18.000kr för en hel bil för en beggad skärm gick inte att tillbringa i Finland sa han. Sen att hela bilen användes upp till annat tex. inredningen till en bränskadad bil mm. gjorde att det vart fördelaktigt
 
DennisCA DennisCA skrev:
Finns varaosahaku.fi och några andra sajter men inget hittat där. Har kanske hittat en nu från en 87ans modell, men osäker om den passar min, ser likadan ut men man vet aldrig. Från vad jag förstått ändrades bromssystemet 87 med den nya fronten så kanske det är samma på alla icke ABS 900or hädanefter.
Skriv din fråga på http://forum.saabturboclub.com/ - ett jättetrevligt forum jag var inne på oftare än byggahus på den tiden jag hade SAAB. Vet inte om det är lika aktivt nu som för 10 år sen, men jag tror nästan det. Det verkar som om det går att mixa servo mellan alla 900 och 9000 även om man får modda lite och det kan bli lite annan känsla i pedalen. Önskar dig verkligen lycka till, alla saabar är värda att bevara!
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Jag är redan medlem där sen förr. Jag har nu också fått tag i ett program som kallas EPC eller Electronic Parts Catalogue för Saabar -86 och fram. Där kan jag se att 87 till 90 har samma artikelnummer för bromsservon så det bör passa.

Jag har fått tag i en 87a som jag får låna först och prova installera. Problemet är marginellt, det pyste i morse men ett pump på bromsen och det försvann och kom inte tillbaka.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Vad kan detta var, tror ni? Funderar på att försöka eftermontera rails på min Golf Plus. Fått bilden från en som håller på att skrota sin. Min gissning är någon form av bitumen/vibrationsklisterdämpningsplatta..? Han tror metall. Vad tror ni?

Bild på öppet fordonsdörrutrymme med rödmarkering kring misstänkt vibrationsdämpningsplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låter rimligt. Är den mjuk? Annars så kan det ju också vara en platta för att fördela kraften över en större yta.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Låter rimligt. Är den mjuk? Annars så kan det ju också vara en platta för att fördela kraften över en större yta.
Vet inte.. Han skall peta på den ikväll. 🙂 Men det känns som att den borde vara "snyggare" (inte bara en utklippt fyrkant) om det hade varit en bärande del? Om det är bitumen eller liknande så har den säkert också en utjämnande funktion eftersom taket säkert är lite rundat..?
 
Är det någon som har erfarenhet av Nissan qashqai 2.0 -08?
Svärmor behöver en annan bil, helst lite högre modell, bensin, automat, gärna bränslesnål
Åker inte så många 100 mil om året
Om ni har nåt förslag på bil som stämmer in 🙂
 
nino nino skrev:
Är det någon som har erfarenhet av Nissan qashqai 2.0 -08?
Svärmor behöver en annan bil, helst lite högre modell, bensin, automat, gärna bränslesnål
Åker inte så många 100 mil om året
Om ni har nåt förslag på bil som stämmer in 🙂
Den är väl till stora delar byggd av Renaultdelar.
Tycker dom verkar hålla ihop ganska bra vad jag sett. Har för mig någon Nissanmotor hade problem med kamkedjan men kommer inte ihåg vilken.
Tror det är Renault Kadjar och Opel crossland som är syskonbilar. Opel Mokka finns ju också fast den är mindre. Renault Captur också en mindre modell
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Den qashqai jag brukar laga går ju bra men är ett sorgligt kapitel i övrigt. Chassiet är aprostigt. Fått bra att veta på rostiga länkarmar och jag bävar för vad som komma skall. Har fler Dacia Duster i området och man kan ju tycka vad man vill om dessa men jag tycker de verkar ganska okej. De som har dem är nöjda iallafall. Skulle hellre ta en sådan framför en Nissan.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Biltema har linolja på sprayburk, funkar ypperligt i sammanhanget, när det redan satt igång.
 
S Stefan1972 skrev:
Den qashqai jag brukar laga går ju bra men är ett sorgligt kapitel i övrigt. Chassiet är aprostigt. Fått bra att veta på rostiga länkarmar och jag bävar för vad som komma skall. Har fler Dacia Duster i området och man kan ju tycka vad man vill om dessa men jag tycker de verkar ganska okej. De som har dem är nöjda iallafall. Skulle hellre ta en sådan framför en Nissan.
Ja det har du kanske rätt i, tack för tipset
 
Fotografen Fotografen skrev:
Biltema har linolja på sprayburk, funkar ypperligt i sammanhanget, när det redan satt igång.
Frågan är om man vill köpa sig jobb, om bilen är till en svärmor så kanske inte svärmor själv vill ligga under och spraya olja, då när Nino få göra detta... :D Bättre då med nåt med mindre rost!

Jag hade kort en Octavia, tror det var en 05a (för ett par år sen) - den var rätt ytrostig på allt under bilen. Har nu en V70 av samma årsmodell - där är nästan inget under bilen rostigt. Jag borde ändå gå över med linolja, men bilar som är 15-20 år så ska man nog välja exemplar som har få mekaniska problem och är rätt förskonade från rost. I den mån de finns.

Jag gillar ju SAAB, men skulle aldrig rekommendera en gammal saab till någon icke intresserad person, de både rostar och har massor av irriterande småfel. Likaså gamla oplar, mazdor, nissans osv.

Även om jag förstått att mekaniskt så är många nissanägare nöjda, liksom toyotaägare, så känns de som de har en jämnare kvalitet fram till att de tvärdör. Min egen tro är att folk som har toyota, mazda, renault, nissan mfl är totalt ointresserade av bilar, så när ett fel blir för stort för att lokala verkstaden ska laga billigt så gör bilen som flyttfåglarna, drar mot afrika... Eller skroten... Å andra sidan, bilar som afrikanerna vill köpa går säkert att laga med ståltråd och silvertejp, så kanske går det att hålla liv i dem ändå?
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.