Ger mig in i denna tråden och håller med haddirajan. Dessutom väljer ju de flesta idag att sätta in en braskamin i huset vilket ytterligare talar för pumpen.

Femtusen i abonnemang till fjärrvärmeleverantören blir femtusen extra kilowattimmar att driva pumpen med. Lägg därtill att du måste betala anslutningen av fjärrvärmen med minst samma kostnad som det kostar dig att byta pumpen så kan du alltså köra två pumplivslängder på samma peng som en fjärrvärmeväxlare.

Till detta kan du alltså själv välja av vem du vill handla din energi (jodå, binder du i de norrländska energibolagen kommer du under en krona/kwh) istället för att snällt betala varje höjning din enda fjärrvärmeleverantör önskar göra.
 
jessan skrev:
Hej på er. Har idag, tyvärr, tackat nej till tomten. Det blir alldeles för nära skogen. Tror vi kommer ångra oss om vi gör vår livs affär och inte känner oss hundra på tomten. Men Henrik lovade att kolla upp om någon annan hellre vill ha vår tomt så någon annan blir ledig. Vi får se hur vi gör. Annars får vi väl vänta o se tills nästa grupp med tomter släpps.
Så tyvärr, tyvärr ser det inte ut som vi blir grannar. Men hoppas hoppas att någon med en riktigt bra tomt hoppar av....
Vi får se.
Vad tråkigt, men det är viktigt att allt känns bra när man ska till att bygga, det är ändå sjukt mycket pengar det handlar om. Hoppas det löser sig med ny tomt.

Angående uppvärmning har vi så gott som bestämt oss för FLVP, vi har pratat med vänner och bekanta som byggt nytt och är nöjda med lösningen. Vi kommer även att sätta in en braskamin Contura 660T och den borde kunna bidra med en del värme.

Hur långt har ni andra kommit i processen, har ni hittat era favorithus?

/Magnus och Mahlin
 
Hej iigen,
Det var kul att få ett ansikte på er andra som skrivet och som kanske blir våra grannar.. Det var väl synd att ni tackade nej till tomten men det är klart, det måste kännas helt rätt annars är det lika bra att hoppa över.

Vi kommer att titta på två hus imorgon, LB-hus Lövsångaren och sedan vill vi titta på Älvsbyhus Ägir, 1-plan, 145 kvm i vinkel lite budgethus tror jag men jag vill ändå jämföra eftersom det skiljer flera hundra tusen mot ex LB och Eksjöhus.

Just nu lutar det åt LB-huset men det kan lika gärna bli Eksjöhus Lyckan. EFtersom vi behöver fyra sovrum så är alternativen inte så många om man vill ha 1-plan och hålla kostnaden under 2,5 mkr.

Håler med dig Mahlin, om bara tiden kunde gå lite snabbar. Det är långt till september men det kanske är bra så man inte behöver stressa fram ett beslut om husmodell. Tyvärr innebär det att inflyttning blir tidigast våren 09

Det vore kul att dela lite erfarenheter om husval, tillval och priser.

Vi hörs framöver. Ha de!
 
Halloj,

Hur gick det på husvisningen, blev ni något klokare?

Vi har försökt hålla nere tillvalen så gott det går. Det vi tagit med i kalkylerna så här långt är ryggåstak, kamin, 14 mm parkett (standard i Eksjöhus), rostfria vitvaror, dubbelgarage. Det är lätt att skena iväg men vi har en "mental" gräns på 2.5 mkr.
På de offerter vi fått från LB-hus och Eksjöhus skiljer det endast ca 10 000 kr och totalen hamnar på ca 2,5 mkr inklusive tomt, anslutningsavg, hus och tillval, så står det mellan dessa två kommer känlsan att fälla avgörandet.

I morgon bär det av ner till Myresjöhus, ett besök vi åker till med spänd förväntan. Vi tror tyvärr att huset 'Tenor' kan springa iväg lite i pris.

Ha det så bra...
M&M
 
Visning var ok, husmodellen (Lövsångaren) var ok men tyvärr tycker jag att finishen i huset inte var 100%. Jag kanske är petig men ett dörrfoder satt inte hundra, de hade slarvat med smygbitarna vid fönstren. Men detta kanske är standard i de nybyggda husen, vad vet jag.
Skall inom kort boka visning av Eksjöhus, hoppas hoppas att det känns bättre annars är vi tillbaka från början igen.
Att det skall vara så svårt.. Träffade även Östgöta hus igår och då upptäckte vi att det blir svårt att få in hus och dubbelgarage på tomten om man inte bygger ihop dem. Vi har ju bara 25 m bredd av tomten vi får bygga på.. Så jag får kanske tänka om när det gäller garage, men blir det ett enkelgarage skall det sitta ihop med huset. Jag har tagit in priser från 8 stycken leverantörer och alla hamnar runt 2,4-2,5 utom Älvsbyhus som hamnar på 2,2 med våra tillval (kalkylpriser inkl tomt etc). Varför har man en mental gräns? Vår bank har sagt ok på ca 2,5 men av någon anledning är min gräns 2,2-2,3, så det blir att göra avkall på tillval eller göra arbete själv.

Mycket att fundera på är det... Men vi kommer garanterat att bygga.
 
Hej Hoppar in i tråden lite. Har inte tomt i Mantorp, väntar på besked om en tomt i Mjölby. Men har börjat att titta lite på hus etc.
Såg tidigare i tråden att någon nämnde pris på 2.1m för borohus halland 130 var det med puts. Jag var i kontakt med borohus i slutet av november och fick då ett helt annat pris, ca 2,0 m? Är på gång att kontakta Eksjöhus, tycker deras sandhem verkar fint, kanske för dyrt men återstår att se. Östgöta Hus har jag inte hört talas om, är det ett nytt företag? Hur var deras priser och standard, tittade på deras hemsida men sa inte så mycket?

mvh
Bengt
 
Jag hoppar in här lite eftersom jag bor granne med er (Motala).
Tänk också på att tomten kostar en hel del att anlägga, och att husleverantörerna bara schaktar av där det behövs för hus och garage. Sen om det är lera på resten av tomten så är det ert problem, det skall på matjord, sten och stubb skall fraktas bort.
Har ni grustäkt nära så blir bärlager och singel billigare etc. Om ni får ett pris på 2,5 av en husleverantör så kommer bygget sannolikt att sluta på 2,8 milj. med tomt, ändringar som ni kommer under resans gång.
Saker som man väljer EFTER att man skrivit kontraktet är bla. kök (kan bli mycket dyrt om man inte nöjer sig med standardköket, tillval på elen (såsom nätverk, spottar i fönstersmyg etc.), kakel....
Men jag vill inte avskräcka någon, men ni bör vara medvetna om att det pris ni får från säljaren är ett första pris utan tillval gjort, och att ingenting av tomten ingår i detta, inte ens garageinfart.
 
newbuilder skrev:
Såg tidigare i tråden att någon nämnde pris på 2.1m för borohus halland 130 var det med puts. Jag var i kontakt med borohus i slutet av november och fick då ett helt annat pris, ca 2,0 m?
Vi var hos Borohus precis efter nyåret och vi har fortfarande inte fått kalkylen i handen, men deras grundpris på huset är 1 079 000kr(byggsatsen) + 1 083 000 kr(entrepenadkostnaden) = 2 162 000 kr. Observera att detta är priset för huset i standardutförande. Vill du ha putsfasad får du lägga på ca 200 000kr.. Sen är det ju det här med tillval, som kan bli hur dyrt som helst! :eek:

En liten kommentar till ditt inlägg 'Haddirajan'..
De kalkyler vi fått från de husleverantörer vi kontaktat innefattar i stort sett det mesta såsom huset inklusive våra tillval, carport, tomt med alla dess anslutningar samt en extra stor summa för ev oförutsedda kostnader. Detta har vi själva sagt att vi vill ha i kalkylen just för att slippa få 'överaskningar' i slutet av byggtiden. Sen kan det säkert tillkomma andra saker som är svårt att förutse, men förhoppningsvis så är våra kalkyler ganska rättvisa ändå.

Joachim74: Tråkigt det där med dörrfodren, men jag förstår dig. För när man ska göra en så stor affär som ett husköp vill man ju självklart att det ska vara ordentligt byggt. Hoppas det går bättre med Eksjöhus då.
Besöket vi gjorde hos Myresjöhus idag gick bra.. vår 'mentala' kalkyl håller även med det huset och de tillval vi vill ha... :D En glad överraskning alltså då vi nästan redan innan besöket räknat bort det fina huset.
Nu börjar det tunga arbetet med att jämföra offerterna. :confused:
Vad gäller det här med dubbelgarage så funderade vi oxå på om det verkligen får plats om man inte bygger ihop med huset. Vi som dessutom har hörntomt med det sneda hörnet som tar bort en del av dom här 25 metrarna.... Med Myresjöhus blir det bara enkel carport eftersom man bygger ihop det med huset. Så blir det Myresjöhuset till slut så tror jag det löser sig då hus+carport bara blir 18,6 m brett. Jaja, än är det långt dit..

Ha de gött...
 
Hej igen.

Ang "Boro" så då verkar det som om man höjt sitt pris på Halland 130. Det jag vet är att man sa till oss vid mötet att Boro skulle höja sina priser månadskiftet nov-dec med ca 80k vilket stämmer ungefär med vad du skriver. Dock nämnde man ingenting om att även entrepenör biten skulle öka. Min spontana reaktion är att Borohus är ganska så dyra sett till vad de inkluderar i standard utförande. En sak till, jag har för mig att när jag frågade borohus rep i GBG vid husknuten så var det pris jag fick utav honom också lägre en vad man levererar till i Lkpg.
Kan vara värt att bara beställa stomme och låta någon annan bygga det. Det vill säga om man är intresserad av huset så klart . Nu har vi släppt det eftersom det är lite för litet för våra krav, men det kundanpassade visningshuset som finns på borohus hemsida är grymt läckert :p.

/B
 
Huruvida dörrfoder och lister inte sitter rakt eller håller klass är väl snarare byggarens och snickarna på plats i husets fel än husleverantörens!?
 
funkis4ever skrev:
Huruvida dörrfoder och lister inte sitter rakt eller håller klass är väl snarare byggarens och snickarna på plats i husets fel än husleverantörens!?

Nej jag håller inte med om detta, om man som LB-hus säger att de gör allt med egna snickare etc så skall väl deras hus vara 100 %. Det är ju ändå LB-hus som har totalansvaret..
Borde inte ett hus som de vill visa upp vara felfritt? Min upplevelse var dålig kvalité, och då är detta deras kataloghus och ej lågprisserien Ugglan.

// Joachim
 
Jag tror vi bestämt oss nu, det får bli Tenor!
Tankade hem programet SketchUp och började skissa på tomten. Det visade sig vara ett lättanvänt verktyg för att rita upp sitt hus skalenligt och även att beräkna solens bana mm
Så nu har jag låtit fantasin fara iväg ordentligt. Ritade ett Myresjöhus Tenor på vår tomt, och det gör sig riktigt bra där. Tror altanen blir suverän.... :cool:

/Mahlin
 
  • Tenor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tenor baksida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej. Kul om ni "nästan" bestämt er. Är lite nyfiken på vad en offert på Tenor slutar på. Har ju liksom någon magisk gräns på 2,5 mille. Vi har tingat en annan tomt men ska ut o titta igen o se om det blir bättre. Hoppas.
 
jessan skrev:
Hej. Kul om ni "nästan" bestämt er. Är lite nyfiken på vad en offert på Tenor slutar på. Har ju liksom någon magisk gräns på 2,5 mille. Vi har tingat en annan tomt men ska ut o titta igen o se om det blir bättre. Hoppas.
Hej igen.. :)
Vad kul om ni nu har hittat en annan tomt i området som kanske blir bättre. Nyfiken på vilken ni tingat nu?
Offerten på Tenor slutar på drygt 2,6 mkr.. då har vi gjort några tillval på det såsom ryggåstak, carport och rostfria vitvaror.

/Mahlin
 
Hej,

Vi har tackat ja till tomt nr. 26 i Östra Olofstorp, vårt 5:e handsval. Vi är ganska nöjda eftersom vi låg på plats 153 i kön.
Just nu håller vi på att prata med Östgötahus. Hjältevad var ett alternativ förrut, men jag tror vi har lagt det bakom oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.