C cpalm skrev:
Jo jo, det märks ju verkligen vilken fantastisk effekt dessa penningtvättsåtgärder har på brottsligheten. 😂
Jo för att citera den gode Leif GW, "Får vi bara "nöta på" så blir det nog bra".

Sen ser jag i sak det inte särskilt betungande att en bank behöver "kundkännedom". Jag tror det inte är särskilt många fall i det stora hela där det blir stopp och det mesta löser sig sannolikt med att kommunicera med banken inkl ett personligt besök om det behövs för att reda ut oklarheter.
 
  • Gilla
JDoppingen
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo för att citera den gode Leif GW, "Får vi bara "nöta på" så blir det nog bra".

Sen ser jag i sak det inte särskilt betungande att en bank behöver "kundkännedom". Jag tror det inte är särskilt många fall i det stora hela där det blir stopp och det mesta löser sig sannolikt med att kommunicera med banken inkl ett personligt besök om det behövs för att reda ut oklarheter.
Vi hade varit kund hos banken i ca 20 år, sedan slutar vår kontakt, och en ny kommer på. Den nya tjänstemannen kräver långtgående "kundkännedom". Överlämnar man inte på banken om en slutar och en annan tar vid. Om inte så ska inte kunden utsättas för detta. En fråga var om vilka kunder vi hade. Överst på listan så var det deras egen bank, som vi arbetat med i över 20 år. Vi lämnade banken som kund men inte som leverantör.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Detta är en mycket dålig metod att byta bank på som skulle ta väldigt lång tid.😂👏😆
Det är bara att gå till den nya banken så fixar dom allt.

Stickan
Kräv att få ta ut dem då. Och när de väl säger att man kan komma och hämta så säger man bara att man ångrat sig 😂 Mest för att de förtjänar det. Så kan man skaffa en annan bank under tiden 😝
 
Stickan56
emmschen emmschen skrev:
Kräv att få ta ut dem då. Och när de väl säger att man kan komma och hämta så säger man bara att man ångrat sig 😂 Mest för att de förtjänar det. Så kan man skaffa en annan bank under tiden 😝
Men varför detta trams?
Vill man byta bank så är det snabbt fixat hos den nya banken.

Stickan
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Sålde en husbil för 1,2M . Köparen och jag satt i husbilen en lördag när han ringde SEB personlig service och gjorde överföringen. De frågade var pengarna kom ifrån o han svarade besparingar och fondförsäkring. 2 minuter senare var pengarna på mitt konto. Flyttade därefter en större summa till IKANO då det var bättre ränta än på SEB. Månaden efter flyttades de pengarna tillbaka till SEB och vidarebefordrades till en privatperson i Swedbank för betalning av en annan husbil. Samma sak här, ringde SEB personlig service och gjorde överföringen av en högre summa än vad jag sålt för. Fick frågan var pengarna kom från. Svarade försäljning husbil + besparingar. Dagen efter hade han pengarna. Har även köpt bilar o motorcyklar kontant utan konstigheter så känns väldigt underligt.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Stickan56
M Mickebus skrev:
Sålde en husbil för 1,2M . Köparen och jag satt i husbilen en lördag när han ringde SEB personlig service och gjorde överföringen. De frågade var pengarna kom ifrån o han svarade besparingar och fondförsäkring. 2 minuter senare var pengarna på mitt konto. Flyttade därefter en större summa till IKANO då det var bättre ränta än på SEB. Månaden efter flyttades de pengarna tillbaka till SEB och vidarebefordrades till en privatperson i Swedbank för betalning av en annan husbil. Samma sak här, ringde SEB personlig service och gjorde överföringen av en högre summa än vad jag sålt för. Fick frågan var pengarna kom från. Svarade försäljning husbil + besparingar. Dagen efter hade han pengarna. Har även köpt bilar o motorcyklar kontant utan konstigheter så känns väldigt underligt.
Vilket år var det?

Stickan
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
M Mickebus skrev:
Sålde en husbil för 1,2M . Köparen och jag satt i husbilen en lördag när han ringde SEB personlig service och gjorde överföringen. De frågade var pengarna kom ifrån o han svarade besparingar och fondförsäkring. 2 minuter senare var pengarna på mitt konto. Flyttade därefter en större summa till IKANO då det var bättre ränta än på SEB. Månaden efter flyttades de pengarna tillbaka till SEB och vidarebefordrades till en privatperson i Swedbank för betalning av en annan husbil. Samma sak här, ringde SEB personlig service och gjorde överföringen av en högre summa än vad jag sålt för. Fick frågan var pengarna kom från. Svarade försäljning husbil + besparingar. Dagen efter hade han pengarna. Har även köpt bilar o motorcyklar kontant utan konstigheter så känns väldigt underligt.
Om jag förstår det rätt så överförde köparen från sitt SEB konto till ditt konto. Och SEB frågade var pengarna kom ifrån dvs köparens SEB konto. Är det inte lite sent att SEB frågar var pengarna kommer som redan finns på ett SEB konto?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Vilket år var det?

Stickan
2022
 
N Nilsson i Boda skrev:
Om jag förstår det rätt så överförde köparen från sitt SEB konto till ditt konto. Och SEB frågade var pengarna kom ifrån dvs köparens SEB konto. Är det inte lite sent att SEB frågar var pengarna kommer som redan finns på ett SEB konto?
Instämmer.
 
Filjan Filjan skrev:
Kollat med andra banker, exempelvis sbab, skandia pch handelsbank. De säger att du har hela historiken på din vardagliga bank så det är de som bör ge dig förklaringen och hos oss måste du först bli medlem sedan kan vi kolla igenom. För att bli medlem så tar det ca 3 månader enligt de
Jag bytte bank för att köpa min pappas hus, jag fick lån/lånelöfte direkt...
 
E Elisabeth54 skrev:
Är du en helkund på Skandiabanken så kostar det ingenting. Hade kontant tillträde för en månad sedan
Konstigt, det blev jag när jag bytte bank. Lönsförsäkringar Även mäklaren sa att alla banker tar en avgift bid kontantbetalning. De tjänar inga pengar annars på sådan kunder/ blir ingen ränta
 
Filjan Filjan skrev:
Swedbank. Jävlorna har inte ens bra bemötande.
Swedbank e skit. Sparbanken Eken är dock toppen. Kolla med dem eller någon av de andra som har samarbete med Swedbank men är fristående.
Annars tänker jag de utländska bankerna, Danske Bank t ex. Finns fler men kommer inte på det.

Kontakta myndigheten som kollar banker och fråga om de har nåt råd.

Kolla med konsumentverket, ombudsmannen också.

Ett svar, beslut eller åtminstone en förklaring borde du ju få av Swedbank allra minst. Förhoppningsvis något som du då kan åtgärda alt överklaga.
Swedbank gillar att utnyttja sin makt till att trycka till folk mellan varven. Fine att de har rätt att säga nej, men de kan f-n göra det på renhårigt sätt EFTER att man fått en chans att visa vad man har iaf. Att blankt neka bara för att är dj-a fasoner!
Kämpa på
 
  • Wow
Stickan56
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Vi hade varit kund hos banken i ca 20 år, sedan slutar vår kontakt, och en ny kommer på. Den nya tjänstemannen kräver långtgående "kundkännedom". Överlämnar man inte på banken om en slutar och en annan tar vid. Om inte så ska inte kunden utsättas för detta. En fråga var om vilka kunder vi hade. Överst på listan så var det deras egen bank, som vi arbetat med i över 20 år. Vi lämnade banken som kund men inte som leverantör.
Det är väl bara lämna dem som leverantör med. Annars lär de sig inte!
 
S Solvide skrev:
Kontakta myndigheten som kollar banker och fråga om de har nåt råd.

Kolla med konsumentverket, ombudsmannen också.
Exakt vad menar du de skulle ge råd om?
 
Z Zodde skrev:
Exakt vad menar du de skulle ge råd om?
Juridik, regler, lagar som banken ev. åsidosatt. De säljer en tjänst som dessutom är mycket samhällsviktig. Detta är starkt reglerat men samtidigt så finns ju kundrättiggheter. Vilka som är tillämpliga här i detta fallet borde ju dem kunna svara på t ex.
Och möjligen om banken då eventuellt gjort något formellt fel.
Någon paragraf som man i detta fallet kan påtala till banken för att få dem att titta på ärendet. Så som swedbank titt som tätt behandlar sina kunder är inget annat än rent översitteri och mobbing!
Men även de har chefer och tillsynsmyndigheter att svara till att de gjort saker och ting på rätt sätt!
Jag hade varit kund i mer än 30 år och sen plötsligt är man inte välkommen in öht! Nu skrapar de med foten och bockar och bugar efter jag böt. Humbug och fjäsk!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.