Det är lite intressant att se vilka finansiella genier som skriver här. Alla klår index, har hög avkastning och tjänar pengar som gräs på sina investeringar på börsen. Ingen har haft Viaplay, Intrum, SBB, Distit, Sinch, Nibe, Electrolux eller Sweco i sin portfölj.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Swetrot Swetrot skrev:
Det är lite intressant att se vilka finansiella genier som skriver här. Alla klår index, har hög avkastning och tjänar pengar som gräs på sina investeringar på börsen. Ingen har haft Viaplay, Intrum, SBB, Distit, Sinch, Nibe, Electrolux eller Sweco i sin portfölj.
Jag har haft SBB, men jag sålde innan de dök ordentligt. Jag säljer direkt en aktie går dåligt. Jag behåller så länge den går bra. Svårare än så är det inte.

Av de ovan hade jag inte rört vare sig Viaplay eller Sinch ens med tång. Flera av de andra har jag inte koll på.

Jag gissar att de som skriver om sina aktieaffärer är ju de som det går bra för...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag säljer direkt en aktie går dåligt. Jag behåller så länge den går bra. Svårare än så är det inte.
Genialt, att inte fler har tänkt på det 😂

Skämt åsido, inte ens proffsen (läs: majoriteten av fondförvaltare) klarar av att konsekvent slå index, men lever gott på avgifterna. Vi amatör-investerare har givetvis ännu sämre odds.
 
  • Gilla
lutorm och 1 till
  • Laddar…
O
B Bamboozled skrev:
Genialt, att inte fler har tänkt på det 😂

Skämt åsido, inte ens proffsen (läs: majoriteten av fondförvaltare) klarar av att konsekvent slå index, men lever gott på avgifterna. Vi amatör-investerare har givetvis ännu sämre odds.
Det är ju därför man ska investera i Index och inte enskilda aktier..
 
  • Gilla
andreas_bygger och 1 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Det är ju därför man ska investera i Index och inte enskilda aktier..
Exakt. Om man inte har aktier som hobby (och kan leva med att, i snitt, betala ett pris för det) så är ett månadssparande i en global indexfond det absolut bästa och enklaste man kan göra som vanlig dödlig. I alla fall om man har 10+ år tills man behöver pengarna och inte blandar in andra parametrar som amortering osv.
 
Som vanlig dödlig kan en också resonera kring sin position i förhållande till banker och finansbolag.
Vill jag betala för bankens tjänster, exempelvis avgift för en indexfond, och vara en av bankens kunder? Eller vill jag lägga mitt månadssparande direkt på att köpa bankens aktier, bli delägare i banken, och få årlig aktieutdelning?
Jag har huvudsakligen valt alternativ två. Jag tycker bättre om att tjäna pengar på banken, än att banken ska tjäna pengar på mig. Mina bank- och finansaktier tuffar på bra, både vad gäller värde och utdelningar (med undantag för Intrum, som jag köpte före deras kris 😒).
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Som vanlig dödlig kan en också resonera kring sin position i förhållande till banker och finansbolag.
Vill jag betala för bankens tjänster, exempelvis avgift för en indexfond, och vara en av bankens kunder? Eller vill jag lägga mitt månadssparande direkt på att köpa bankens aktier, bli delägare i banken, och få årlig aktieutdelning?
Jag har huvudsakligen valt alternativ två. Jag tycker bättre om att tjäna pengar på banken, än att banken ska tjäna pengar på mig. Mina bank- och finansaktier tuffar på bra, både vad gäller värde och utdelningar (med undantag för Intrum, som jag köpte före deras kris 😒).
Så kan man tänka, men då får man ta hänsyn till att indexfonder också har en väldigt liten avgift. 0,22% för LF Global Indexnära, till exempel. Utdelning går man inte miste om heller, eftersom det återinvesteras automatiskt. På motsvarande sätt sjunker ofta enskilda aktiers värde med motsvarande den utdelning som görs, så det bör inte spela roll i långa loppet.

Ligger man och köper enskilda aktier (bank- och finansaktier i detta fall) så ger man sig själv ganska dåliga odds för att hålla jämna steg med index på sikt, på samma sätt som all annan investering i enskilda aktier (rent statistiskt, historiskt osv osv). Sen får man inte glömma eventuellt courtage heller, om man nu absolut vill undvika att gynna bankerna rent principmässigt.
 
  • Gilla
andreas_bygger och 1 till
  • Laddar…
K
pacman42 pacman42 skrev:
Jag säljer direkt en aktie går dåligt. Jag behåller så länge den går bra. Svårare än så är det inte.
Det där tricket såg inte så svårt ut, köpa nära toppen och sälja nära botten.
 
K K. L skrev:
Det där tricket såg inte så svårt ut, köpa nära toppen och sälja nära botten.
Om man gör på det viset så tjänar man inga pengar, så klart.

Det finns dock många cykliska aktier (exempelvis gruvor, hotell osv) som man kan hoppa mellan och få bra avkastning över konjunkturcyklerna.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Om man gör på det viset så tjänar man inga pengar, så klart.

Det finns dock många cykliska aktier (exempelvis gruvor, hotell osv) som man kan hoppa mellan och få bra avkastning över konjunkturcyklerna.
Allt det bygger såklart på att man inte bara kan förutse konjuktursvängningarna, utan att man kan göra det bättre och snabbare än andra.
 
  • Gilla
lutorm
  • Laddar…
Det är klokt att sprida riskerna och köpa aktier i flera olika banker och finansbolag. Värdet på en aktie sjunker ofta tillfälligt på x-dagen, men värdet återhämtar sig som regel fort.

Fonden du nämner @Bamboozled har en låg avgift, absolut, men den gör ändå att du är en av dem som genererar vinst åt ägarna.

Jag tycker inte att vi vanliga dödliga ska vara rädda för att hålla på med aktier. Det krävs ingen särskild expertis, bara en grundläggande förståelse för hur det fungerar rent praktiskt. Tålamod är en bättre strategi än att jaga snabba klipp. Skippa hajpade nya bolag och satsa på stabila tråk-aktier.

Ursäkta OT!
 
K K. L skrev:
Det där tricket såg inte så svårt ut, köpa nära toppen och sälja nära botten.
Är det inte bättre att göra tvärtom?
 
  • Gilla
Costanza
  • Laddar…
Finns nog inget generellt svar.
Vilken ålder är man, vad är sy,ftet med besparing, etc.
Jag började på 80-talet med aktier, senare pensionsparande i olika fonder, amorterade, flyttade aktier till fonder, ISK-konto och omfördelning/blandning vanliga och index. Nu får det vara och de ska användas framöver när vi känner för det.
 
K
K Kirre2 skrev:
Är det inte bättre att göra tvärtom?
Då blir ju tricket mycket svårare.
 
  • Haha
Kirre2
  • Laddar…
K K. L skrev:
Då blir ju tricket mycket svårare.
Men så mycket mer effektivt!
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.