Husqvarna verkar köra med någon generell friskrivning från tioårsansvaret. Om de gör det konsekvent och tydligt nog, om de gjorde det för X år sen också och om det håller konsumenträttsligt är en annan sak. Såhär skriver de i alla fall idag på en sida:
”Automower® Connect är kostnadsfritt och SIM-kortet som tillhandahålls av Husqvarna ger din klippare fri anslutning under tio år.**
/…/**Förutsatt att Automower® Connect stödjer mobilnätstekniken på din marknad under hela perioden och att det finns en leverantör av mobilnätsteknik i området.”

Så Husqvarnas egen uppfattning om tioårsgarantin är nog att den inte är vattentät. Har man köpt roboten via en återförsäljare kan det ju dock hända att denna uttryckt sig otydligare, men då ska man ju kunna bevisa det också.

Värt att fundera på hur man själv ska göra är det nog i alla fall. Jag ska nog ta och prata med min återförsäljare imorgon och se vad de säger.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle också ha svårt att klara mig utan extern övervakning och kontroll av roboten. Men jag har svårt att se att det är Husqvarnas ansvar om gsm-nätet släcks. Dock hoppas även jag att det då finns en annan lösning till en rimlig peng.

För min del skulle ersättningsmodulen kunns vars wifi-baserad, även om jag inte har wifi-täckning på hela gräsytan. Är klipparen borta från wifi en längre period kan jag dock själv räkna ut att allt inte är som det ska.

Är det någon som har koll på vad det finns/kommer för ersättningsmoduler och när man senast ska ha bytt?
Hur kommer det sig att man måste ha sån koll på Husqvarnas klippare? Jag har en Robomow och har aldrig sett något sådant behov. Den sköter sig själv.
 
För min del har jag den på landet. Jag uppskattar att se att den går även när jag inte är där.

Att det är lättare att ställa in klipptider o.dyl. i en app med moderna reglage jämfört med en panel med 15–20 knappar är också ett plus, om än ingen dealbreaker för min del.
 
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För min del har jag den på landet. Jag uppskattar att se att den går även när jag inte är där.

Att det är lättare att ställa in klipptider o.dyl. i en app med moderna reglage jämfört med en panel med 15–20 knappar är också ett plus, om än ingen dealbreaker för min del.
Aha, det har med driftsäkerheten att göra.
Ja, det med appen förstår jag, en sådan har jag också, men den går även på blåtand så jag kommer åt det när jag är på plats.. Har en GSM modul i roboten, men har aldrig brytt mig om att använda den, och nu är det väl ingen större idé att göra det heller. 😊
 
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För min del har jag den på landet. Jag uppskattar att se att den går även när jag inte är där.

Att det är lättare att ställa in klipptider o.dyl. i en app med moderna reglage jämfört med en panel med 15–20 knappar är också ett plus, om än ingen dealbreaker för min del.
Ett alternativ kan ju vara att sätta upp kameror över gräsmattan så du kan se om den gått eller ej iaf. 😄

Har Gardena själv men ddn den är ju kopplad via radio till en box som sen har wifi. Men man är ju beroende av att deras cloud funkar.

Hade hellre haft en lokal lösning integrerad med HA.
 
Jag vet ärligt inte om min klippare har 3g eller någon annan anslutning, jag kommunicerar inte direkt med den utan alltid via Husqvarnas servrar ditt appen ansluter. Hur deras molntjänst kommunicerar med klipparen anser jag vara deras interna anlägenhet

Kommer tex ifttt integrationer för automatisk parkering vid solnedgång och kraftigt regn fortsätta fungera? Jag antar inte.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Husqvarna verkar köra med någon generell friskrivning från tioårsansvaret. Om de gör det konsekvent och tydligt nog, om de gjorde det för X år sen också och om det håller konsumenträttsligt är en annan sak. Såhär skriver de i alla fall idag på en sida:
”Automower® Connect är kostnadsfritt och SIM-kortet som tillhandahålls av Husqvarna ger din klippare fri anslutning under tio år.**
/…/**Förutsatt att Automower® Connect stödjer mobilnätstekniken på din marknad under hela perioden och att det finns en leverantör av mobilnätsteknik i området.”
Är ett vilkor "förutsatt att ... " verkligen giltigt enligt konsumentköplagen om tillverkaren vet att villkoret inte kommer vara uppfyllt? Jag tvivlar, känns som ett typ exempel där tillverkaren bör anses ha bättre kunskaper och inte medvetet får missleda konsumenten.
 
Bara fundering. Hur säkerställer man att klippare alltid har mobiltäckning av den operatören som används, t.ex. om man flyttar?
3G är ju redan idag borta på många platser om det är kravet. GSM verkar inte lika aktivt kopplas ned ännu.
 
  • Gilla
Öland4ever
  • Laddar…
om det fungerar två säsonger till så har min gått tio säsonger, man kanske då kan sälja den och köpa en ny.
Problemet är att motsvarande hq är så jäkla dyra, dags att titta på andra tillverkare kanske?
 
M Mapet890 skrev:
om det fungerar två säsonger till så har min gått tio säsonger, man kanske då kan sälja den och köpa en ny.
Problemet är att motsvarande hq är så jäkla dyra, dags att titta på andra tillverkare kanske?
Kolla hos den operatör som har mobilnätet. De brukar ha information om när mobilnäten byggs om för 5G och uppdatering 4G, det är då gammal teknik kan försvinna.
 
A AndersS skrev:
Kolla hos den operatör som har mobilnätet. De brukar ha information om när mobilnäten byggs om för 5G och uppdatering 4G, det är då gammal teknik kan försvinna.
Undra hur man tar reda på det, tror sim-kortet är från åf
 
Min kravbild på nästa klippare lär bli att det är utan begränsningskabel och att den går på wifi 🤣
 
M Mapet890 skrev:
Undra hur man tar reda på det, tror sim-kortet är från åf
Fråga där du köpt den, ett tfn-samtal bort bara.😉
 
A ajn82 skrev:
Min kravbild på nästa klippare lär bli att det är utan begränsningskabel och att den går på wifi 🤣
Funkar dom bra utan begränsningskabel? Ser framför mig att den trillar över kantstenen ner på gatan 🙈
 
A AndersS skrev:
Fråga där du köpt den, ett tfn-samtal bort bara.😉
Ja precis. Har tänkt jag ska slå en signal till dom och höra om dom har någon info.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.