Nissens Nissens skrev:
Beror på…
Mellan 50% och 70% ligger från och med 51% till och med 69%…

Från och med 50% till och med 70% är något annat…

Så 50% är INTE inom 1% kravet enligt den texten du citerar.
Det är en felsökning av dig. Bankens yttrande i frågan bevisar det. De kräver ju 1% amortering av TS.
 
Nissens
J Jocke_Villaägaren skrev:
Det är en felsökning av dig. Bankens yttrande i frågan bevisar det. De kräver ju 1% amortering av TS.
Läs inlägget jag kommenterade, jag har inte sökt någonting.

Banken har rätt att kräva amortering även om lagen inte kräver det, så TS problem bevisar inye alls det.
 
P Pligg85 skrev:
Är nog rätt vanligt att köra samma refräng om att börsen ger mer. Frågan är om alla verkligen har stor stadig överföring till ett brett sparande eller om det är ett talesätt för att rättfärdiga amorteringsfritt.

Gäller att peta in femsiffrigt varje månad om man har ett par miljoner i lån.
Hur mycket man nominellt sparar ju ingen roll, det viktiga för att tjäna på det är att man investerar allt man tar bort från amortering oavsett om det är 1kr eller 100 000kr. Sedan sparar nog betydligt fler än man tror femsiffriga belopp per månad nu för tiden.
 
Nissens Nissens skrev:
Läs inlägget jag kommenterade, jag har inte sökt någonting.

Banken har rätt att kräva amortering även om lagen inte kräver det, så TS problem bevisar inye alls det.
Autocorrect... jag menade att skriva feltolkning.
 
Nissens Nissens skrev:
Vad yrar du om. Lägg sparandet i en vanlig indexfond så tjänar du mer på den än om du amorterar bolånen. Gäller så länge bolånen har under 7% ränta.

Kolla statistiken för indexfonder så ser du.

Då har du kanske mer än 7% ränta. 😊
Vi är ju inne på samma spår. Jag har legat tung på börsen sedan 2006. Köpte aktier senast i torsdags.

Men det är flera man pratar med som propagerar för att köra amorteringsfritt och istället investera till bättre avkastning vilket är helt och hållet sant.

Men sen kryper det fram att det rör sig om en femhundring som går in i en fond och har gett ett sparande på 100K på 10år som man är skitnöjd över.

Men att man höjt lånet med flera hundra tusen under tiden för renovering.

Då menar jag att det bara är en fasad att rättfärdiga amorteringsfritt när man har ett skämt till sparande som alternativ.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi hade samma problem med bolån på Seb. År 2008 tog vi lån och amorterade 4000 i månaden. År 2018 tog vi 100 000 för att bygga uterum. Det nya lånet betalade vi inom 3 år . 2022 gjorde vi ny värdering på huset och hamnade då under 50% husets värde. Vi sökte då amorteringsunderlag med syfte att byta bank till lägreränta. På amorteringsunderlaget stod då att vi hade amorteringskrav på över 4000 i månaden.man åkalade lag från 2016. De menade att i och med vi tag det nya lånet så ändrades hela bolån. Det gamlalånet hade sina gamla lånenummer som ändrades inte. 100 000 lånet hade in eget lånenummer och var som sagt borta. Nix det hjälpte inte. Det gick inte ens byta banken för kravet stod kvar på underlaget. Efter mkt om och men beviljade Skandiabanken oss. Amorterigsfri i 5 år ränta lägre ränta. Att det är enbart i 5 år är deras praxis ifall husetsvärde skulle gå ner. Annars lovar de förlänga det.
 
Nissens
J Jocke_Villaägaren skrev:
Autocorrect... jag menade att skriva feltolkning.
Det är ju självklart att det är 51-69 som är mellan 50 och 70. Känns som att det är dags att höja nivån på diskussionen lite.

Banken kan jsjälvklart välja att kräva amortering från och med 50%, det är helt upp till banken.
 
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Det är ju självklart att det är 51-69 som är mellan 50 och 70. Känns som att det är dags att höja nivån på diskussionen lite.
50,0000001% - 69,99999999% är också mellan 50 och 70 så så himla självklart är det inte 😉
 
Nissens
D Dilato skrev:
50,0000001% - 69,99999999% är också mellan 50 och 70 så så himla självklart är det inte 😉
Eftersom TS säger att det var exakt 50% så.. 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.