Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag är nog också uppe i åtta år (eller sju). Min klippare har funkat exemplariskt under den tiden. Och nu har jag läst mig till att 3g-nätet ska finnas i två år till. Så jag kommer ha haft min i nio eller tio år när det släcks.

Då kommer jag inte tycka att Husqvarna är skyldiga mig någonting. Alls.
430x 2016 ej bytt batteri än😅
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och nu har jag läst mig till att 3g-nätet ska finnas i två år till.
Var har du läst det?

Du blandar kanske ihop det med kopparnätet, som sista delarna släcks 2026?
 
Utgången av 2025 läste jag att 3g ska släckas ner. Så nej, inte två år, men väl två gräsklipparsäsonger till.
 
2020 köpte jag min 430x, så när sista 3g stängs ner 2025 blir det fem år, det vore jag inte nöjd med.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
2020 köpte jag min 430x, så när sista 3g stängs ner 2025 blir det fem år, det vore jag inte nöjd med.
Det kan jag mer förstå än för oss som är uppe i närmare tio år. Även om även du kan vara upp i sex säsonger då, beroende på när 2020 du köpte din.
 
Det stängs ned succesivt och det sista är planerat i slutet av 2025.
I stugan är 3G borta redan för den operatör vi använder.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag har ju förhoppningen att det ska bli denna säsong och även nästa men..ja .
 
Nu har jag läst på igen och konstaterar att de moduler Husqvarna säljer nu är för 2g/4g. Så då borde väl de gamla (om man har en gammal, jag vet inte vad jag har) klara sig på 2g ett par år till då det verkar vara igång längre än 3g hos exempelvis Telia iaf.

Om det sen krävs modulbyte för 3–4 tkr kan man ju verkligen fråga sig om det är en investering värd att ta. Jag köper nog en ny robot i så fall, och testar marknaden för vad en tio år gammal 420 då är värd…
 
Mitt larm och min bil slutar snart funka. :( Larmet ska gå att uppgradera och har redan koppling till IP (nätverket), men lite tveksamt var det slutar på om man vill ha 4g...

Bilen verkar de inte löst. Laddningstatus, programmering och värme kommer sluta funka. Det kan väl iofs gå att leva med. Jag hade en passat innan och där funkade det nästan aldrig fast bilen var helt ny. Denna har iallafall funkat ok i 2 år, kanske då ett till med lite tur...

En snart 10 år gammal klippare känns väl mer tveksamt om värt lägga energi på? Det finns ju endel som satt en arduino eller esp32 på en klippare för att få nån form av status, kanske är en bättre lösning?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Utgången av 2025 läste jag att 3g ska släckas ner. Så nej, inte två år, men väl två gräsklipparsäsonger till.
Det är olika hos olika operatörer när de släcker ner sista 3G-siten.
Men alla operatörer har sedan iaf 2023 börjat släcka ner 3G-siter, flera (alla?) började nedsläckningen senast 2021.

Hösten 2022 var Telias plan att 3G ska vara helt nedsläckt utgången av 2023,
https://www.pts.se/globalassets/sta...lia-mobilnat-teknikskifte-infomote-221004.pdf
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu har jag läst på igen och konstaterar att de moduler Husqvarna säljer nu är för 2g/4g. Så då borde väl de gamla (om man har en gammal, jag vet inte vad jag har) klara sig på 2g ett par år till då det verkar vara igång längre än 3g hos exempelvis Telia iaf.

Om det sen krävs modulbyte för 3–4 tkr kan man ju verkligen fråga sig om det är en investering värd att ta. Jag köper nog en ny robot i så fall, och testar marknaden för vad en tio år gammal 420 då är värd…
Ja det är ju en bra fråga, om det är värt att kosta på. Man får nog vänta ut den dagen och ta ett beslut då, behöver ju ha fjärrstyrningen.
Men om man säger den är cirka tio år gammal när fjärren slutar fungera, hur länge till kan en Automower hålla? Och fortsätta vara lika stabil och driftsäker? ( har knappt haft något stopp på den under åren)
 
A ajn82 skrev:
2020 köpte jag min 430x, så när sista 3g stängs ner 2025 blir det fem år, det vore jag inte nöjd med.
2020 måste ju Husqvarna vetat att 3G kommer stängas ner innan de 10 åren, som ingick vid köp, var till ända?
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Rabatt? Att 3g släcker ner är ingen nyhet, så om klipparen har funktioner som slutar funka pga det anser jag Husqvarna ska stå för hela kostnaden för att åtgärda konstruktionsproblemet
Jo, men var inte så säker, Mercedes har sålt bilar i miljonklassen som var beroende av 3G. Nu skiter man i kunderna och erbjuder inte ens någon uppgradering för dyra pengar.
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Hur ni än vrider o vänder på det så är det inte Husqvarna eller någon annan tillverkare som är leverantörer av 2G eller 3G så det ligger inte helt på deras bord att lösa kommunikationen. Troligtvis hänvisar dom till leverantören av mobil kommunikation.
Så gör dom jag varit i kontakt med, har många grejor som slutar fungera 20251231 när 3G stängs hos våran leverantör
 
Redigerat:
C
wildeside wildeside skrev:
Troligtvis hänvisar dom till leverantören av mobil kommunikation.
Fast leverantören är ju Husqvarna som jag ser det eftersom de är de som sålt det förbetalda SIM-kortet som ingår i paketet och "lovat" att det skall funka i 10 år. Givetvis har de ju en underleverantör, men de avtalsförhållanden som finns i nästa led är ju inte slutkundens problem.

J JohanLun skrev:
Bilen verkar de inte löst. Laddningstatus, programmering och värme kommer sluta funka. Det kan väl iofs gå att leva med.
Ja, tråkigast för dem som har eCall-funktion som slutar funka (BMW?) vilket sägs ge körförbud på besiktningen. 😮
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.