L Leifur skrev:
Av ren nyfikenhet, dokumentation på vilket utförande? Hur det ursprungliga tätskiktet var gjort, eller vad?
När badrummen utfördes 1999 gällde tydligen andra byggregler och inga "våtrumsintyg" eller liknande verkade finnas. Möjligen fanns dokumentation på hur det utfördes och med vilka material före bygget men den eventuella dokumentationen har vi i föreningen inte tillgång till. Den verkar ha försvunnit hos HSB. ("HSB produktion" bygger på uppdrag av "HSB norra storstockholm" som upplåter till föreningen, som tillsätter en styrelse.... som sen inte har nån direkt relation med vare sig byggaren "Eksjöhus" eller "HSB produktion")
 
  • Gilla
Mannhem
  • Laddar…
C
kvirre kvirre skrev:
När badrummen utfördes 1999 gällde tydligen andra byggregler och inga "våtrumsintyg" eller liknande verkade finnas.
Jodå, även om inte Säker vatten fanns så hade branschorganisationerna sina behörigheter och regelverk med tillhörande självkontroll/kvalitetsintyg även 1999. Det är klart att branschreglerna utvecklats sedan dess, men inte direkt väsentligt.

BKR/Per:s första utgåva av branschreglerna är t.ex. från 1988: https://www.bkr.se/regler/tidigare-regler
 
  • Gilla
Mannhem
  • Laddar…
M Mannhem skrev:
Kanske det - Trygg-Hansa!!!
Trygg-Hansa anser jag jäv… dåliga
Blev påkörd av en bil i en korsning där jag stod stilla. De gjorde INGENTING för att hjälpa. Personen hade ingen försäkring och hade varken jobb eller pengar/lön Mao en lösdrivare som lever på oss andra. Polisen helt ointresserade… Hade de hänt idag hade jag lika gärna ha gjort vissa saker med hen… ALDRIG MER Trygg-Hansa.
 
  • Gilla
Mannhem
  • Laddar…
Väldigt enkelt. "Ska teckna hemförsäkring." innebär att du får bekosta det som uppstått i din bostadsrätt innan den börjat gälla.
Måla över missfärgat tak, vägg. Låter inte dyrt.
 
  • Gilla
Mannhem
  • Laddar…
Som styrelsemänniska i en BRF så är det skrämmande att folk köper lägenheter för miljonbelopp utan att ha satt sig in i vad det innebär att vara bostadsrättsinnehavare med dess skyldigheter och rättigheter innan överlåtelse sker.
En lägenhet kan man köpa miljonbelopp utan den ringaste undersökning men annat till en blygsam investering nagelfars in i minsta detalj.
När man sitter med en lägenhet är det superviktigt att ha en bra hemförsäkring och en extra bostadsrättsförsäkring som i många fall föreningen tecknar kollektivt för samtliga bostadsrättsinnehavare
 
  • Gilla
te95mne och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Annver skrev:
Givetvis kan man som fastighetsägare inte låta husets tak förfalla men om man i en förening har taköversyn låt säga 2 ggr per år, rensar hängrännor, skottar snö med mera och skada ändå uppstår så vatten läcker in genom taket då är det inte enkelt att som medlem hävda och bevisa att föreningen brustit i sitt underhåll.
Jag tänker att försäkringsbolagen gör ju det.
 
  • Gilla
Mannhem
  • Laddar…
När man köper en lägenhet/bostadsrätt är det fokus på föreningens ekonomi, men även pantsättning
När man köper egnahem radhus, villa etc. så är det skicket på fastigheten som är i fokus ,men även utdrag från lantmäteri, sevitut, rättigheter, pantsättning etc.


:)
 
  • Gilla
Mannhem
  • Laddar…
Claes Sörmland
G G.L. skrev:
Som styrelsemänniska i en BRF så är det skrämmande att folk köper lägenheter för miljonbelopp utan att ha satt sig in i vad det innebär att vara bostadsrättsinnehavare med dess skyldigheter och rättigheter innan överlåtelse sker.
En lägenhet kan man köpa miljonbelopp utan den ringaste undersökning men annat till en blygsam investering nagelfars in i minsta detalj.
När man sitter med en lägenhet är det superviktigt att ha en bra hemförsäkring och en extra bostadsrättsförsäkring som i många fall föreningen tecknar kollektivt för samtliga bostadsrättsinnehavare
Alltså det är superkomplicerat att förstå bostadsrättsformen för boende och ägande. Lagstiftningen är som en labyrint och det är väldigt svår att förstå annat än utifrån det historiska perspektivet, alltså berättelsen om hur den kom till världen. Det finns inte alltid naturliga avgränsningar utan de bygger på ad hoc-lagstiftning och praxis som utvecklats utan att överväganden har gjorts via lagstiftning.

Titta bara din första mening i inlägget ovan som jag citerar. Där har du inte lyckats beskriva korrekt vad folk köper. Man köper alltså inte en lägenhet. Och jag gör ofta samma tankefel och använder samma felaktiga terminologi själv så ingen skugga ska falla på dig. Det visar bara hur förbannat komplicerat våra politiker har gjort det för oss.

Dags att äganderättslägenheter tar över? Lättare för alla att förstå. Och då kan man t o m köpa en lägenhet.
 
  • Gilla
Mannhem och 2 till
  • Laddar…
Kan det vara fördel att teckna sin hemförsäkring i samma bolag som Föreningens brf-tillägg (Folksam)? Har möjligheten nu när förfallodagen infaller.
 
M Mannhem skrev:
Kanske det - Trygg-Hansa!!!
"Ja jag har haft mången ledsen vän.Som alla blivigt blåsta av Trygg Hansa"
 
  • Gilla
Mannhem
  • Laddar…
A Arnold Eriksson skrev:
Din hemförsäkring gäller i din lägenhet skadan på eventuellt huset i övrigt går på brf försäkringen och skadan hos grannen går på hans försäkring. Dvs eventuella skador på å stommen brf. Ytskickt ägar
M Mannhem skrev:
Kan det vara fördel att teckna sin hemförsäkring i samma bolag som Föreningens brf-tillägg (Folksam)? Har möjligheten nu när förfallodagen infaller.
Har inte hjälpt mig ett dugg. 80m2 parkett, tapeter och ommålning får jag stå för själv efter takläckage från yttertak trots att jag har samma bolag som föreningen.
 
  • Ledsen
Mannhem och 1 till
  • Laddar…
Hade vattenläcka hos mig som jag själv ”orsakade”

Ett akvarium på 650liter som sprang läck i vardagsrummet. Efter 12h som började det regna hos grannen. Jag betalade självrisken och grannen betalade inget vad jag vet. Vi båda fick boende på hotel i 4 mån.
 
Det finns olika delar i försäkringsvillkor som tillämpas.

Oftast ersätter en försäkring med ”Bostadsrättstillägget” skador relaterade till vatten från ”Trycksatta ledningar”

Är det däremot läckage från tak, väggar etc. Kan man fråga sig ifall det är föreningen som då brustit i sitt underhållsansvar och därmed orsakat skadorna och bör oftast vara ansvariga för att återställa.

I ditt fall, läckage från en granne som orsakat skador. Grannen bör på något sätt ställas till svars. Föreningen har ett fortsatt ansvar att riva upp och se till att det är torrt men mer än så gör dom nog inte.

Vad gäller försäkring. Teckna med IF, Länsförsäkringar eller annat vettigt bolag. Du vinner inget på att ha samma bolag. I framtiden har du rätt att anmäla en skada på ditt tillägg till respektive bolag (föreningens och ditt privata) och se hur dom väljer att agera - Du kan då välja att gå vidare med den part som hjälper dig bäst.

Med detta sagt det är värt den extra hundralappen eller två med eget bostadstillägg oavsett om föreningen har detta.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
J Jedi skrev:
Har inte hjälpt mig ett dugg. 80m2 parkett, tapeter och ommålning får jag stå för själv efter takläckage från yttertak trots att jag har samma bolag som föreningen.
Men hade du bostadsrättstillägg i försäkringen?
 
H hempularen skrev:
Men hade du bostadsrättstillägg i försäkringen?
Ja det har jag enligt LF som är mitt bolag och ändå går de inte in och ersätter ytskikten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.