JohannesP skrev:
Jag tror att bästa lösningen hade varit stålregel och fermscell skivor men det blir ju så dyrt
Ja, det tror jag med. Men blir det så dyrt?
Fermacellskivorna är så styva och hållfastheten så bra att du behöver bara en skiva och du kan fästa upp i stort sett allting i denna med vanlig skruv.
Med gipsskiva/ osb så får du ha dubbla skivor för styvhetens skull och då har du dessutom ett organiskt material som ökar mögelrisken.
:confused:
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Besiktningsmannen skrev:
Det blir svårt att hänga upp tunga tavlor, hyllor etc,,,😜
Var finns rejäl armerad cellplast när man behöver det som bäst 😜
 
roland53 skrev:
Ja, det tror jag med. Men blir det så dyrt?
Fermacellskivorna är så styva och hållfastheten så bra att du behöver bara en skiva och du kan fästa upp i stort sett allting i denna med vanlig skruv.
Med gipsskiva/ osb så får du ha dubbla skivor för styvhetens skull och då har du dessutom ett organiskt material som ökar mögelrisken.
:confused:
Hej igen
Nu måste jag lägga mig i😜
Fermacell är ingen bra idé alls mot källarväggar, det funkar i våtrum med ej motfyllda ytterväggar med tätskikt.

Fermacell är 80% gips och 20% mald pappers massa, så gipsen skulle luckras upp med tiden, och pappersmassan mögla,
Citat:
FERMACELL Fibergips är godkänt av SITAC till väggar i våtrum. FERMACELL Fibergips består av 80% gips och 20% pappersfibrer. Fibrerna är fördelade i hela skivmaterialet och ligger i alla riktningar, och därmed kombineras fibrernas dragstyrka med gipsens tryckstyrka. Därför har skivorna en styrka, som ligger långt över de välkända gipsskivorna, och som kan liknas med styrkan för träskivor.

Med vänlig hälsning,
Besiktningsmannen
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Besiktningsmannen skrev:
Hej igen
Nu måste jag lägga mig i😜
Fermacell är ingen bra idé alls mot källarväggar, det funkar i våtrum med ej motfyllda ytterväggar med tätskikt.

Fermacell är 80% gips och 20% mald pappers massa, så gipsen skulle luckras upp med tiden, och pappersmassan mögla,
Citat:
FERMACELL Fibergips är godkänt av SITAC till väggar i våtrum. FERMACELL Fibergips består av 80% gips och 20% pappersfibrer. Fibrerna är fördelade i hela skivmaterialet och ligger i alla riktningar, och därmed kombineras fibrernas dragstyrka med gipsens tryckstyrka. Därför har skivorna en styrka, som ligger långt över de välkända gipsskivorna, och som kan liknas med styrkan för träskivor.

Med vänlig hälsning,
Besiktningsmannen
👍🏼 är d alltså även pappersfibrer i minerit då?
 
Besiktningsmannen skrev:
Hej igen
Nu måste jag lägga mig i😜
Fermacell är ingen bra idé alls mot källarväggar, det funkar i våtrum med ej motfyllda ytterväggar med tätskikt.
Nu var det väl inte så att skivorna skulle monteras dikt mot källarväggen om jag förstod det rätt. Diskussionen var om det skulle kunna vara ett alternativ mot vanliga gipsskivor (med papper ytterst) och osb-skivor som monterades på stålreglar. !!
Och i det valet skulle jag tveklöst välja Fermacellskivor.;).

Finns säkert ännu mer lämpliga skivor. Ser fram emot panelens förslag....
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
roland53 skrev:
Nu var det väl inte så att skivorna skulle monteras dikt mot källarväggen om jag förstod det rätt. Diskussionen var om det skulle kunna vara ett alternativ mot vanliga gipsskivor (med papper ytterst) och osb-skivor som monterades på stålreglar. !!
Och i det valet skulle jag tveklöst välja Fermacellskivor.;).

Finns säkert ännu mer lämpliga skivor. Ser fram emot panelens förslag....
Pappeklädd gips på stålregkar funkar inte riskfritt heller, även om du har luftspalt intill källarväggen så kommer fukten i ångfas förstöra gipsen samt att pappen på gipset mögla.
 
Besiktningsmannen skrev:
Pappeklädd gips på stålregkar funkar inte riskfritt heller, även om du har luftspalt intill källarväggen så kommer fukten i ångfas förstöra gipsen samt att pappen på gipset mögla.
Nej och det var därför jag kommenterade att om valet stod mellan gips med pappersbaksida och Fermacell fibergips så skulle jag helt klart valt Fermacell. ;)
Förstår inte riktigt din kommentar i det läget :confused:. Kom gärna med förslag om vilka skivor som är ännu bättre än Fermacell och motivera gärna varför dom i så fall är bättre.
 
Redigerat:
X
Hej! Har idag en källare som ska renoveras utsidan är isolerad och dränerad med Isodrän har väldigt lite fukt i väggar samt golv, (inte isolerat) huset är från 39 och har inte vart några fuktproblem eller lukt innan ,det som suttit har vart plank på uppmurad Grund och träskivor på detta vilket verkar möjliggjort att ångan tillåts att gå igenom, väggarna ligger 1,20 under mark, min tanke/fråga om jag sätter stående takplåts reglar 25 mm i puts klickar för att loda upp väggen och sedan fästa med spikplugg när det torkat sen spänna upp en byggfoli över reglarna med ett släpp på 2 cm upp mot tak släppa osb gipsen 2cm mot tak också och ha en limmas cellplast list med distans som möjliggör att luften kan komma ut sen Platon matta på golv som jag släpper 2 cm från vägg så luftningen hamnar bakom plasten på väggen ovanpå platanen lägger jag sedan byggfolie med ett uppvik mot väggplasten och t-flex tejp på detta, detta skulle väll resultera i att innanför plasten kan jag ha organiskt och allt mot platta och yttervägg innan plast är icke organiskt och med
Luftspalt, är det en konstruktion som skulle fungera eller skulle man behöva ta ut ventilation i fasad ovan mark för extra vetilatiom ? Vill inte ha några fläktar inga putsade väggar vill ha osb och gips, alla tips mottages tack på förhand :)
 
Saken är väl den att du förr eller senare spikar hål i byggfolien, antingen redan när du sätter upp eller sen, och då har du fukten där ändå..

Platonmattor däremot ska ju vara ett säkert kort för golv
 
Hej. Tänkte fylla på lite med hur jag har tänkt i min källare.
Det finns något som heter luxelement och en annan produkt som är väldigt likt är jackon våtrumsskiva. Eftersom jag inte på något enkelt sätt kunde få tag på de förstnämnda så blev det de andra.
Hur som helst har jag tänkt fästa upp dessa skivor med en "koblaja" puts och sedan borra in en skruv eller s.k. "dymling". Eftersom koblajan bygger lite på höjden så räknar jag med att det åtminstone blir någon cm luftspalt bakom. Sedan tar jag upp en två st ventilhål, ett upptill och ett nertill mot varje yttervägg så fukten åtminstone kan komma ut någonstans. Sedan kaklar jag ytskiktet. Fördelen med denna lösning är att det inte finns något organsikt mtrl någonstans som kan mögla!
Och märker man att det blir sjukt fuktigt bakom väggen har man möjligheten att sätta dit en mekanisk fläkt som arbetar ut fukten.

Allt detta är egentligen en genväg för att jag tycker det verkar svårt att putsa upp väggarna och runt fönstret. Skivmtrl är liksom lite enklare att få snyggt!.....
 
  • Gilla
Jonte58
  • Laddar…
Förstår man rätt ang "koblaja-puts" som att du ska "limma med puts punktvis"?

Jag är bara nyfiken av mig, jag har inte svaret hur d skulle bli rent funktionellt i en källare - men det jag vet är att det är av vikt att allt man gör med hus ska vara förståeligt bl.a. för nästkommande ägare och att alltför udda idéer ska unvikas
 
@Blwrgrl :
jag har sökt här på byggahus-forumet men inte hittat något direkt vettigt angående dessa luxelement. Men de har tydligen en hemsida med många bra praktiska tips om hur man går till väga för att maximera användandet av produkten. Därför rekommenderade min plattsättare detta systemet eftersom det fanns mycket dokumentation om det att tillgå.
Om du tittar på bild 4a på följande länk : http://www.int.luxelements.com/lux_sweden/praxis/wand/wand-innenbereich.htm

så kan du se de "ko-blajor" jag pratade om. Anledniningen är att man ska kunna sätta skivorna i lod och jämt även om underlaget är skrovligt. Han sa att det sparar in en hel del arbete med att slippa putsa och framförallt runt fönstret blir det plättlätt att få det snyggt.
Så jag tror det kommer bli mkt bra!
 
Hus med källare från -70 tal.

Källaren har tidigare varit inredd gillestuga samt badrum/tvätt.
Uppreglat furugolv med 45 reglar som legat på plattan.Vid uppbrytning och bortforsling av golvet såg allt som nytt ut undertill. Även väggar har vart uppreglade med virke, trädistansklossar ca 1-2cm, mineralull, avfaltpapp och träpanpanel. Även här såg allt som nytt ut. Jag kommer köra med ett mekaniskt ventilerat golv.

Tanken var från början att isolera på utsidan med isodrän men lite problem har uppkommit. På ena långsidan samt kortsidan ligger berget centimeter ifrån källarväggen när man kommit ca 1-1.5m meter under marken.

Min tanke är nu att använda mig av med mekaniskt ventilerade väggar invändigt, typ platon, och uppreglat med isolering utanpå det. Hur ser ni på den lösningen?

Eller skulle det vara till någon fördel att bara ventilera den delen av väggen som man inte kan isolera från utsidan. Dvs inifrån ventilera och isolera ca 50-70cm från golvet och upp och regla upp vägg hela vägen upp till tak. Den del av väggen som är ovan mark, kan jag isolera den på insidan? På utsidan lägger jag en tjocklek om 10-20cm isodrän ca 15cm under mark och ner 80-130cm?
 
Om allt du rev var torrt och fint så lär du inte ha nå problem i framtiden heller oavsett hur du gör. Ditt hus ligger antagligen ganska gynnsamt och vatten från omgivande material saknas nog helt.
 
Hej!

Jag beklagar om jag borde starta egen tråd, men gör ett försök här:

Vi renoverar ett rum i källaren (i ett hus som är relativt nydränerat) och har rivit ner panel och tapet. Då ser väggen ut enligt bilden, en liknande plankstomme. Bakom denna är källarväggen i leca (med stor sannorlikhet). Vi är inte helt på det klara med hur väggen bör konstrueras, om det vi ska putsa lecan och måla, eller om vi ska regla med plkåtreglar. MEN, hur gör vi med denna "plankstomme"? Jag vågar inte riva rakt av då jag är osäker på om det har en bärande funktion. Är den tanken helt orimlig, eller hur bör jag tänka? Vill hursom inte ha organiskt material i källaren.
 
  • Renoveringsprojekt i källare visande en avtäckt vägg med en plankstomme och delvis synlig lecavägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.