MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Klart att man plockar bort gamla GSM radiobasar. GsM teknologin är inbyggd, talet går i GsM frames i de andra systemen.
Styrkan i de nya systemen är datatrafiken.
Nej, så är det tyvärr inte! Talet i 4G går som ren datatrafik med något som kallas VoLTE. Om din telefon inte klarar VoLTE byter den till 3G eller GSM så länge näten finns kvar. Om din telefon inte stödjer VoLTE måste du byta innan 2025.
 
T TommyLj skrev:
Nej, så är det tyvärr inte! Talet i 4G går som ren datatrafik med något som kallas VoLTE. Om din telefon inte klarar VoLTE byter den till 3G eller GSM så länge näten finns kvar. Om din telefon inte stödjer VoLTE måste du byta innan 2025.
Eller Vo5G.
 
  • Gilla
TommyLj
  • Laddar…
K Kane skrev:
Eller Vo5G.
I 5G blir det NoNR ja!
 
T TommyLj skrev:
I 5G blir det NoNR ja!
VoNR
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Klart att man plockar bort gamla GSM radiobasar. GsM teknologin är inbyggd, talet går i GsM frames i de andra systemen. Fast nu kallar man det VoLTE osv.
Styrkan i de nya systemen är datatrafiken.
Inte alls, helt annan teknik i 4G/LTE.
 
  • Gilla
Magic-gnome och 2 till
  • Laddar…
T TommyLj skrev:
Husqvarna har 4G kort i sina maskiner från 2021 så jag antar att de kommer ha ngn utbyteskampanj eller liknande när vi närmar oss 2025. Tillverkare av andra maskiner, larm, värmepumpar etc beror väl på om de har lösa moduler som går att byta. Annars blir det att köpa nytt.
Såg just att HQ fortfarande säljer sina Connect kort med bara 2G/3G också så det gäller att kolla att man får ett kort med 4G!
 
Väcker tråden lite här. Någon som hört något om vad som händer med våra klippare när 3G försvinner? Går dom att bygga om?
 
M Mapet890 skrev:
Väcker tråden lite här. Någon som hört något om vad som händer med våra klippare när 3G försvinner? Går dom att bygga om?
Vad är det för klippare, tillverkare och modell?
På vissa kan man byta modul, men räkna med att modulen kostar minst 3000kr samt att det troligen är lång leveranstid.

Själva klipparen kommer att göra det den ska, all "programering" etc få ske via tastaturen på maskinen, eller via dator/telefon om maskinen har wifi.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det för klippare, tillverkare och modell?
På vissa kan man byta modul, men räkna med att modulen kostar minst 3000kr samt att det troligen är lång leveranstid.

Själva klipparen kommer att göra det den ska, all "programering" etc få ske via tastaturen på maskinen, eller via dator/telefon om maskinen har wifi.
Har en hq 430x, 2016 eller 2017. Vore otroligt problematiskt för mig om den inte gick att styra via telefonen längre
 
C
M Mapet890 skrev:
Har en hq 430x, 2016 eller 2017. Vore otroligt problematiskt för mig om den inte gick att styra via telefonen längre
Det är nog "bara" att uppgradera modulen. Men den behöver paras ihop med roboten hos ÅF om jag förstått det rätt, befintligt förbetalt SIM-kort lär ju inte fungera på 4G och det återstår att se om Husqvarna anser sig ha något ansvar här.
 
Beroende på hur Husqvarna hanterar det är de antingen svartlistade vid framtida köp eller inte...
 
C
A ajn82 skrev:
Beroende på hur Husqvarna hanterar det är de antingen svartlistade vid framtida köp eller inte...
Svartlistade?
 
C cpalm skrev:
Svartlistade?
Av mig, slutar min 5 år gamla Automower funka så blir det en ny av annan tillverkare och inga fler Husqvarna produkter i det här hushållet
 
  • Gilla
  • Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Svartlistade?
Han menar nog att dom hamnar på hans lista över företag man inte handlar med.
Som Svarta Listan hos ARN
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Av mig, slutar min 5 år gamla Automower funka så blir det en ny av annan tillverkare och inga fler Husqvarna produkter i det här hushållet
Ja det skulle vara väldigt tråkigt om det blev så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.