M Mannhem skrev:
Vad gäller vid vattenskada om grannen ovan skadar mitt badrum oavsiktligt? Bostadsrätt. Ska teckna hemförsäkring. Huset är 10år. BRF-förs finns.

Svårt att få svar från försäkringsbolag. Svarar bara: Ersättes inte!
Hej,

Jag har råkat ut för detta, min granne ovanför hade stopp i avloppet och tömde ut sitt badkarsvatten som då rann ut över golvet och ut i hallen sedan ner till mig. Hon märkte inget för hon gick ut o vardagsrummet.

Det gick på min hemförsäkring och jag bad grannen betala min självrisk eftersom det var hennes fel.
Det gick inte att ta på hennes hemförsäkring och hon betalade min självrisk.

Nu var det iof min hall som behövde renoveras och inte badrummet men jag tycker nog att hemförsäkringen ska gälla även vid ett badrum.
 
  • Gilla
Mannhem och 2 till
  • Laddar…
M Mannhem skrev:
Frågan är om granne ovan får vattenskada och skadar mitt badrum. Vem betalar?
Det beror på vad det är för vattenskada.

Det regleras i bostadsrättslagen 7:12. Du som bostadsrättsägare har ansvar för att åtgärda och bekosta skador på lägenheten (den del som du har underhållsansvar för=ish ytskikt). Vid vattenledningsskada som du själv inte vållat är det dock föreningen som är ansvarig att återställa. Är det en vattenskada exempelvis genom ett avlopp är det inte en vattenledningsskada (bara trycksatt vatten).

I ditt fall spelar det inte superstor roll då jag uppfattar att ni har ett kollektivt bostadsrättstilägg (dvs föreningen har tecknat br-tillägg till alla via fastighetsförsäkringen). Det innebär att din hemförsäkring inte kommer bli aktuell såvida du inte inte får skada på lösöre också. Skadan (om den är ersättningsbar) ska regleras via brf:ens försäkring. Antingen gm fastighetsförsäkringen eller gm det av föreningen tecknade bostadsrättstillägget.

Jobbar som för försäkringsjurist, så detta är inte killgissningar vilket det brukar bli en del av så snart det handlar om skadestånd eller försäkringar…
 
  • Gilla
Mannhem och 10 till
  • Laddar…
S Stormeen skrev:
Det beror på vad det är för vattenskada.

Det regleras i bostadsrättslagen 7:12. Du som bostadsrättsägare har ansvar för att åtgärda och bekosta skador på lägenheten (den del som du har underhållsansvar för=ish ytskikt). Vid vattenledningsskada som du själv inte vållat är det dock föreningen som är ansvarig att återställa. Är det en vattenskada exempelvis genom ett avlopp är det inte en vattenledningsskada (bara trycksatt vatten).

I ditt fall spelar det inte superstor roll då jag uppfattar att ni har ett kollektivt bostadsrättstilägg (dvs föreningen har tecknat br-tillägg till alla via fastighetsförsäkringen). Det innebär att din hemförsäkring inte kommer bli aktuell såvida du inte inte får skada på lösöre också. Skadan (om den är ersättningsbar) ska regleras via brf:ens försäkring. Antingen gm fastighetsförsäkringen eller gm det av föreningen tecknade bostadsrättstillägget.

Jobbar som för försäkringsjurist, så detta är inte killgissningar vilket det brukar bli en del av så snart det handlar om skadestånd eller försäkringar…
Korrekt
 
  • Gilla
Mannhem och 1 till
  • Laddar…
Vid skada är det alltid fastighetsförsäkringen i första hand som träder in, vill påstå att dessa sk. br- tillägg i många fall är att kasta pengar i sjön, vid brand eller vattenledningskada betala man inte ett nickel om man inte varit vårdslös, huvudregeln är att man inte kan försäkra något man inte äger, bostadsrätt är något man äger rätt att nyttja, det finns heller ingen skyldighet att teckna någon hemförsäkring ovasett vad som står i stadgarna
 
  • Gilla
Mannhem
  • Laddar…
Grannen fick vattenskada i ett badrum ovanför vår hall och det läckte ned till oss. Vår hemförsäkring med brf-tillägg tog ommålningen, men vi fick betala en egen självrisk.
 
  • Gilla
Mannhem och 3 till
  • Laddar…
S Stormeen skrev:
Det beror på vad det är för vattenskada.

Det regleras i bostadsrättslagen 7:12. Du som bostadsrättsägare har ansvar för att åtgärda och bekosta skador på lägenheten (den del som du har underhållsansvar för=ish ytskikt). Vid vattenledningsskada som du själv inte vållat är det dock föreningen som är ansvarig att återställa. Är det en vattenskada exempelvis genom ett avlopp är det inte en vattenledningsskada (bara trycksatt vatten).

I ditt fall spelar det inte superstor roll då jag uppfattar att ni har ett kollektivt bostadsrättstilägg (dvs föreningen har tecknat br-tillägg till alla via fastighetsförsäkringen). Det innebär att din hemförsäkring inte kommer bli aktuell såvida du inte inte får skada på lösöre också. Skadan (om den är ersättningsbar) ska regleras via brf:ens försäkring. Antingen gm fastighetsförsäkringen eller gm det av föreningen tecknade bostadsrättstillägget.

Jobbar som för försäkringsjurist, så detta är inte killgissningar vilket det brukar bli en del av så snart det handlar om skadestånd eller försäkringar…
Precis.
Sen är det föreningen som ska inleda arbetet med att riva, torka sen återställa inom ramen av det som ligger mot föreningen.
Är det vattenledning så är det som sagt även föreningen som ska åtgärda delarna som berör lägenheten samt stå för åldersavdrag som inte täcks av försäkringen.

Är det vattenskada typ avlopp eller annan icke trycksatt ej drickbart vatten betalar alla inblandade var för sig.

Oftast för lägenhetsinnehavaren är det.
Återställande av tätskikt och övrigt i badrummet som kakel, mattor inredning osv går via bostadsrättstillägget som ni verkar ha tecknat kollektivt,

förhoppningsvis via samma bolag som föreningens fastighetsförsäkring, då brukar självrisken bara bekostas av föreningen som troligtvis betalar 0,5 +(0-1) basbelopp och eventuellt påslag på ifall ex avloppsrör varit gamla.

Är försäkringarna via olika bolag brukar man få betala var för sig (typ 1500 konsument).

Övrigt som klassas som lösöre ska hanteras via hemförsäkringen om du har sådan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mannhem och 2 till
  • Laddar…
J Jedi skrev:
Precis samma svar har jag fått från mitt f-bolag. Skador som uppkommit i samband med läckage från annan lägenhet ersätts inte av eget f-bolag(Gäller dock inte om det är befintliga rör inne i stommar som har brustit).

Mitt f-bolag vägrar även ersätta ytskikten i min bostadsrätt efter läckage utifrån från yttertak. Föreningen står för reparation av stomme ut till ytskikt, men ytskikt betalas själv av mig som boende. Helt galna regler enligt mig när man inte är vållande till skadan. Ska tilläggas att jag har bostadsträttstillägg samt föreningen ansvarsförsäkring.

Vi har öppen planlösning med parkettgolv på ca 80kvm som tagit skada av läckaget och kostnaden för byte av det samt tapetsering samt ommålning måste vi själva stå för.
Skada efter utifrån kommande vatten från yttertak omfattas normalt sett inte av något försäkringsbolag - ett tak ska vara tätt, är det inte det ses det som bristande underhåll.

Har föreningen brustit i sitt underhåll av taket och ni kan bevisa att så är fallet, skulle ni kunna rikta skadeståndsanspråk mot föreningen men det brukar vara svårt att få till.
 
  • Gilla
Mannhem och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Annver skrev:
Skada efter utifrån kommande vatten från yttertak omfattas normalt sett inte av något försäkringsbolag - ett tak ska vara tätt, är det inte det ses det som bristande underhåll.

Har föreningen brustit i sitt underhåll av taket och ni kan bevisa att så är fallet, skulle ni kunna rikta skadeståndsanspråk mot föreningen men det brukar vara svårt att få till.
Är inte detta rätt så lätt att driva? Läcker taket så är det bristande underhåll, d v s det räcker att säkra den bevisningen med sakkunnigas intyg att taket läcker?
 
  • Gilla
Mannhem
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är inte detta rätt så lätt att driva? Läcker taket så är det bristande underhåll, d v s det räcker att säkra den bevisningen med sakkunnigas intyg att taket läcker?
Tvärt om är min uppfattning, om du som medlem hävdar att skadan uppstått på grund av försummelse och bristande underhåll från föreningens sida måste du kunna bevisa att föreningen/styrelsen agerat felaktigt och vårdslöst, det är vanligtvis väldigt svårt att kunna bevisa.
 
  • Gilla
Mannhem och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Annver skrev:
Tvärt om är min uppfattning, om du som medlem hävdar att skadan uppstått på grund av försummelse och bristande underhåll från föreningens sida måste du kunna bevisa att föreningen/styrelsen agerat felaktigt och vårdslöst, det är vanligtvis väldigt svårt att kunna bevisa.
Så din uppfattning är domstol menar att låta ett tak förfalla till den grad att vatten faktiskt läcker in och skadar en bostadsrättshavares lägenhet inte är vårdslöst?
 
  • Gilla
Mannhem och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så din uppfattning är domstol menar att låta ett tak förfalla till den grad att vatten faktiskt läcker in och skadar en bostadsrättshavares lägenhet inte är vårdslöst?
Givetvis kan man som fastighetsägare inte låta husets tak förfalla men om man i en förening har taköversyn låt säga 2 ggr per år, rensar hängrännor, skottar snö med mera och skada ändå uppstår så vatten läcker in genom taket då är det inte enkelt att som medlem hävda och bevisa att föreningen brustit i sitt underhåll.
 
  • Gilla
Mannhem och 2 till
  • Laddar…
M Mannhem skrev:
Frågan är om man själv också ska teckna brf-försäkring, trots att den finns hos brf gemensamt.
Du behöver inte skaffa något BRF-tillägg till din hemförsäkring om föreningen har tecknat ett sådant gemensamt för alla medlemmar. Det finns dock inget som hindrar dig att göra det, om du anser att du kan få bättre villkor själv, men då blir du också dubbelförsäkrad, så det är troligen en onödig kostnad.
 
  • Gilla
Mannhem och 1 till
  • Laddar…
M Mannhem skrev:
BRF försäkring tar skador i bjälklaget om jag förstår rätt. Vill ställa frågan innan jag förnyar hemförsäkringen.
Skador bakom tätskiktet och i bjälklaget täcks av föreningens fastighetsförsäkring, från tätskiktet och utåt täcks av bostadsrättstillägget, hemförsäkringen täcker normalt lösöret vid ex.vis brand eller vattenskada.
 
  • Gilla
Mannhem
  • Laddar…
M Mannhem skrev:
BRF försäkring tar skador i bjälklaget om jag förstår rätt. Vill ställa frågan innan jag förnyar hemförsäkringen.
I vår förening har vi haft vattenskador i våra badrum. Föreningens fastighetsförsäkring tog då rivning, torkning och ev skador på stommen. Bostadsrättstillägget (kollektivt) skulle då täcka de delar som den boende ansvarar för dvs ytskikt och tätskikt. Men det har visat sig, som påpekats, att den kollektiva försäkringen tyvärr inte är särskilt bra. Våra badrum är numera över tjugo år gamla så i stort sett inget betalas av bostadsrättstillägget. Åldersavdrag samt försämrade villkor gör tillägget tandlöst. Någon boende hade egen försäkring parallellt men tyvärr hjälpte detta inte. Deras bolag krävde dokumentation på utförandet, vilket inte fanns tillgängligt (husen byggda av HSB), varför den försäkringen hade en astronomisk självrisk.
Så, ja, man måste uppenbarligen se upp med villkoren och alla bolagen verkar snåla med försäkringarnas täckning!
 
  • Gilla
Mannhem
  • Laddar…
kvirre kvirre skrev:
Deras bolag krävde dokumentation på utförandet, vilket inte fanns tillgängligt (husen byggda av HSB), varför den försäkringen hade en astronomisk självrisk.
Av ren nyfikenhet, dokumentation på vilket utförande? Hur det ursprungliga tätskiktet var gjort, eller vad?
 
  • Gilla
Mannhem
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.