H hempularen skrev:
Man måste skilja på försäkringen som föreningen har för sina byggnader. Den skall ta skadan i bjälklaget, och allt som inte ligger inom medlemmars eget underhållsansvar.

Men till din egen försäkring kan man oftast teckna bostadsrättstillägg, eller så finns det kollektivt via bostadsrättsföreningen i vissa föreningar.
Undrar över om Föreningen fukt-testar i lägenheternas kaklade duschgolv? Kan det ha preventiv verkan?
 
Claes Sörmland
M Mannhem skrev:
Undrar över om Föreningen fukt-testar i lägenheternas kaklade duschgolv? Kan det ha preventiv verkan?
Det är upp till föreningen (styrelsen) om man vill köpa in en sån tjänst. Ovanligt tror jag.

Min förening betalar för en kollektiv försäkring och i kostnaden för detta så ingår ett besök i varje lägenhet av Anticimex där besiktningsmannen tittar på kök och badrum och skriver ned eventuella uppenbara risker. Detta delges sedan bostadsrättshavaren som får göra vad de vill med den infon, t ex installera ett droppskydd under diskmaskinen eller renovera sitt badrum i grunden.
 
  • Gilla
Knnth och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är upp till föreningen (styrelsen) om man vill köpa in en sån tjänst. Ovanligt tror jag.

Min förening betalar för en kollektiv försäkring och i kostnaden för detta så ingår ett besök i varje lägenhet av Anticimex där besiktningsmannen tittar på kök och badrum och skriver ned eventuella uppenbara risker. Detta delges sedan bostadsrättshavaren som får göra vad de vill med den infon, t ex installera ett droppskydd under diskmaskinen eller renovera sitt badrum i grunden.
Tack. Det här ska jag föreslå Styrelsen.
 
M Mannhem skrev:
Undrar över om Föreningen fukt-testar i lägenheternas kaklade duschgolv? Kan det ha preventiv verkan?
Nej, det går i princip inte att göra sådana mätningar. Om det är klinkers på golvet så finns det i princip alltid fukt under klinkerplattan. Tätskiktet ligger under plattan. Det kan ta över en månad innan det blir torrt efter en dusch.

Fuktmätare (av bättre sort) kan mäta lite på djupet, den kan "se" fukt en bit in i materialet (skickar in radiovågor som reflekteras tillbaka olika om det finns fukt eller inte). Men den kan inte avgöra om fukten finns på ovansidan av tätskiktet eller om det har trängt igenom.
 
  • Gilla
Nisse Hedström och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Man borrar väl i taket under badrummet och mäter om man vill göra detta tänker jag.
 
H hempularen skrev:
Nej, det går i princip inte att göra sådana mätningar. Om det är klinkers på golvet så finns det i princip alltid fukt under klinkerplattan. Tätskiktet ligger under plattan. Det kan ta över en månad innan det blir torrt efter en dusch.

Fuktmätare (av bättre sort) kan mäta lite på djupet, den kan "se" fukt en bit in i materialet (skickar in radiovågor som reflekteras tillbaka olika om det finns fukt eller inte). Men den kan inte avgöra om fukten finns på ovansidan av tätskiktet eller om det har trängt igenom.
Så bra att veta. Vattenskador är kostsamma. Man borde försöka komma tillrätta med problemen i förväg. Förutom kostnaden är det en plåga att ha hantverkare, även om de kan sina saker.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Man borrar väl i taket under badrummet och mäter om man vill göra detta tänker jag.
Hoppas förebygga vattenskador. Inte säkert att grannen ovanpå tänker så.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Man borrar väl i taket under badrummet och mäter om man vill göra detta tänker jag.
Jo men dte gör man ju knappast rutinmässigt. Det är sådant som görs när det verkar finnas en vattenskada som behöver lokaliseras..
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M Mannhem skrev:
Frågan är om man själv också ska teckna brf-försäkring, trots att den finns hos brf gemensamt.
Vet du alltså att föreningen har ett bostadsrättstillägg?

I så fall är det väl bara att jämföra villkoren för dne försäkringen med något du kan teckna själv.
 
  • Gilla
Urvik
  • Laddar…
M Mannhem skrev:
Så bra att veta. Vattenskador är kostsamma. Man borde försöka komma tillrätta med problemen i förväg. Förutom kostnaden är det en plåga att ha hantverkare, även om de kan sina saker.
Det bästa föreningen kan göra för att undvika kostsamma vattenskador. Är att hålla koll på rör och stammar.
 
  • Gilla
Mannhem
  • Laddar…
M Mannhem skrev:
Vad gäller vid vattenskada om grannen ovan skadar mitt badrum oavsiktligt? Bostadsrätt. Ska teckna hemförsäkring. Huset är 10år. BRF-förs finns.

Svårt att få svar från försäkringsbolag. Svarar bara: Ersättes inte!
Precis samma svar har jag fått från mitt f-bolag. Skador som uppkommit i samband med läckage från annan lägenhet ersätts inte av eget f-bolag(Gäller dock inte om det är befintliga rör inne i stommar som har brustit).

Mitt f-bolag vägrar även ersätta ytskikten i min bostadsrätt efter läckage utifrån från yttertak. Föreningen står för reparation av stomme ut till ytskikt, men ytskikt betalas själv av mig som boende. Helt galna regler enligt mig när man inte är vållande till skadan. Ska tilläggas att jag har bostadsträttstillägg samt föreningen ansvarsförsäkring.

Vi har öppen planlösning med parkettgolv på ca 80kvm som tagit skada av läckaget och kostnaden för byte av det samt tapetsering samt ommålning måste vi själva stå för.
 
Redigerat:
  • Ledsen
Mannhem och 1 till
  • Laddar…
M Mannhem skrev:
Tack, väldigt informativt. Frågan är om man själv också ska teckna brf-försäkring, trots att den finns hos brf gemensamt. Blev överraskad när Trygg-Hansa sa att min hemförsäkring inte gäller i ett sådant fall. Ville ha svar från dem innan jag förlänger, då huset nu är 10 år och det troligen blir åldersavdrag i mitt fina badrum.
Den brukar BRF krävs att du har , brukar även stå i villkoren/stadgarna.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M Mannhem skrev:
Föreningen har brf-försäkring
M Mannhem skrev:
Tack, väldigt informativt. Frågan är om man själv också ska teckna brf-försäkring, trots att den finns hos brf gemensamt. Blev överraskad när Trygg-Hansa sa att min hemförsäkring inte gäller i ett sådant fall. Ville ha svar från dem innan jag förlänger, då huset nu är 10 år och det troligen blir åldersavdrag i mitt fina badrum.
Du blandar ihop begreppen så att situationen blir svår att förstå.

Din hemförsäkring täcker endast lösöret så den täcker ingenting av detta.

I en bostadsrätt måste du dessutom ha ett bostadsrättstillägg som täcker fast inredning vid t.ex. brand- eller vattenskada.

Vissa föreningar har detta kollektivt men det är inget jag egentligen skulle rekommendera. Den försäkringen ligger oftast (alltid??) i så fall som tillägg till fastighetsförsäkringen och då uppstår en gränsdragningskonflikt - även om det försäkringsbolag som sålt lösningen faktiskt argumenterar för motsatsen - mellan vad bostadsrättshavaren och "föreningen" faktiskt ansvarar för. Vid skadereglering (har varit med om detta flera gånger) känns det som om försäkringsbolaget försöker maximera självriskerna.

Föreningen har en fastighetsförsäkring som täcker skador på de delar av fastigheten som är föreningens ansvar. Ytterväggar, yttertak, bjälklag m.m.

Det du frågar efter är, som jag förstår det, vem som betalar vid en skada orsakad av inträngande vatten. Ofta är svaret: INGEN men det kan nog variera. Skador från inträngande vatten utifrån är det snudd på hopplöst att få ersättning för men jag antar att det kan finnas olika villkor hos olika bolag.

Min egen erfarenhet är att det inte är fullt så självklart som Konsumenternas försöker göra gällande. De menar att det är din försäkring som skall betala men anger att det är du som är ansvarig. Det är i så fall bostadsrättstillägget som ersätter skadan på den fasta inredningen. Det betyder föreningens försäkring om ni kar kollektivt bostadsrättstillägg. Jag skulle inte våga ta gift på att det stämmer i alla lägen...

I ditt fall, om du bara har, eller tecknar, en vanlig hemförsäkring så får du ingen ersättning från ditt försäkringsbolag. Det gäller närmast garanterat oavsett vilket försäkringsbolag du anlitar.
 
  • Gilla
Björkskär och 6 till
  • Laddar…
M Mannhem skrev:
Tack, väldigt informativt. Frågan är om man själv också ska teckna brf-försäkring, trots att den finns hos brf gemensamt. Blev överraskad när Trygg-Hansa sa att min hemförsäkring inte gäller i ett sådant fall. Ville ha svar från dem innan jag förlänger, då huset nu är 10 år och det troligen blir åldersavdrag i mitt fina badrum.
Det hade jag gjort. "VÅR" brf hade plockat bort en del moment i den kollektiva försäkringen och dessutom inte lämnat ngn info om villkor.
 
  • Gilla
Mannhem
  • Laddar…
M Mannhem skrev:
Vad gäller vid vattenskada om grannen ovan skadar mitt badrum oavsiktligt? Bostadsrätt. Ska teckna hemförsäkring. Huset är 10år. BRF-förs finns.

Svårt att få svar från försäkringsbolag. Svarar bara: Ersättes inte!
Din hemförsäkring gäller i din lägenhet skadan på eventuellt huset i övrigt går på brf försäkringen och skadan hos grannen går på hans försäkring. Dvs eventuella skador på å stommen brf. Ytskickt ägaren
 
  • Gilla
Mannhem
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.