W Wayney skrev:
Pratade med närmsta grannen igår. Han kör mobilt bredband via Telia och får tydligen ut ca 250 mbit med stabil uppkoppling.

Fiber är ju lite dyrare i månaden också - 219 kr/mån i nätavgift och 299 kr/mån för 500/500 (som är ett krav att binda upp sig till under 24 mån för att få det för 14 900 kr). Blir ju drygt 500 kr/mån för fiber med andra ord.

Huset som vi flyttar till är nybyggt så det är dock fördraget för fiber på tomten så vi behöver inte gräva eller något där vilket ju är en klar fördel.

Kommer ju bli lite dyrare med fiber än mobilt men är kanske värt det ändå. Sen vet man ju inte hur framtiden kommer se ut, ingen kommer kanske använda fiber om 10 år utan allt är trådlöst.
Det är bara att hoppa på fiber och det kommer inte ersättas av mobilt bredband eller satellitbredband. Ca 15 tusen är en ok investering. Se fiber som en del av infrastrukturen för ett permanentboende ihop med el, vatten och avlopp. För mig är avsaknad av fiber en deal breaker.
 
  • Gilla
Wayney
  • Laddar…
W Wayney skrev:
Pratade med närmsta grannen igår. Han kör mobilt bredband via Telia och får tydligen ut ca 250 mbit med stabil uppkoppling.

Fiber är ju lite dyrare i månaden också - 219 kr/mån i nätavgift och 299 kr/mån för 500/500 (som är ett krav att binda upp sig till under 24 mån för att få det för 14 900 kr). Blir ju drygt 500 kr/mån för fiber med andra ord.

Huset som vi flyttar till är nybyggt så det är dock fördraget för fiber på tomten så vi behöver inte gräva eller något där vilket ju är en klar fördel.

Kommer ju bli lite dyrare med fiber än mobilt men är kanske värt det ändå. Sen vet man ju inte hur framtiden kommer se ut, ingen kommer kanske använda fiber om 10 år utan allt är trådlöst.
Han hade bra fart på 5G !
Jag får "bara" ca 80/8 (ned/upp), men det duger gott.
Men du fick ju ett bra pris på fiber, och som sagt var kan man bara sia om framtiden, om 10år finns nya mobila läsningar, men även fibern utvecklas ju.
Jag skulle ha tagit fibern med det pris du fick.
Hoppas det funkar bra, och tänk bara till var i fastigheten du tar in den, så att den inte är ivägen för dina framtida utveklingar av bostaden.
 
  • Gilla
Wayney
  • Laddar…
W Wayney skrev:
Sen vet man ju inte hur framtiden kommer se ut, ingen kommer kanske använda fiber om 10 år utan allt är trådlöst.
Jo det vet man…..:) men det brukar bli en diskussion för en egen tråd.
 
Som användare får man väga pris och funktion mot varandra för dessa två teknologier.
Fibern har sina uppenbara fördelar, men som läget är nu, är min uppfattning att mobilt bredband klart kan ersätta en fiberförbindelse för många användare, då till ett lägre pris jmf med fibern.

Min fiber har stigit i pris de senaste åren, först pga besked om utbyte av hårdvara, sedan "vanliga" prisjusteringar på avtalat pris, accepterade man inte priset var det bara att hoppa av avtalet.
Ska man som kund själv prispressa så får man inte vara en trogen kund, utan regelbundet byta operatör (om möjligt).

Tycker det är bra att fiberoperatörerna nu får mer konkurrens från mobiloperatörerna.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
P
W Wayney skrev:
ingen kommer kanske använda fiber om 10 år utan allt är trådlöst.
Så har man sagt i över 20-25år om inte mer...
Telefonen blev helt trådlös men bandbreddsbehovet där är rätt litet. Allt man gör på nätet idag behöver stor bandbredd och det ökar hela tiden..

Jag hade mobilt med fast antenn i över 10år men det var skakigt och dålig bandbredd och då riktade jag antennen ändå mot den mast jag visste hade antenn riktad mot huset. Tänk på att det kan vara så att den mast som står närmast inte är den som är bäst. Antennenerna på mobilmaster inte rundstrålande.
Just vid eftermiddag/kvällar dök det.

Så lite beror på var man bor. Villaområde eller landet och då med långt till större bostadsområden.

15' var billigt dock dyrt per månad men sen vad kommer det kosta efter 24månader?
 
galento
E etompau skrev:
Föräldrarna har använt telia mobilt bredband under 10-15 år. Kontentan har varit att det är stabilt. Det som någon gång har varit problem var temporär överbelastning från många användare vid en idrottsanläggning. Nu är kapaciteten utbyggd och problemet uppstår ej längre.

Jag har nog haft fler avbrott på min fiber jmf med det mobila bredbandet.

Har enbart använt 4G, först via Dovado-grejer, nu det senaste året kör vi med TP-link (MR600) och Hallon, också det 4G. Datagräns 100 GB för nuvarande abonnemang..
Film funkar bra, vanliga internetärende inga problem.
Google-grejor (Nest/Hub) funkar bra.

5G-routrar är avsevärt dyrare än 4G-grejor.

Testa med ett abonnemang och se om du blir nöjd.
Kör med TP-link MR 600 sen flera år och för oss räcker detta gott och väl och det har
fungerat bra. Vi har datagräns på 70 GB nu och det räcker för vårat internet och video-
streaming. Använder inga extra antenner heller så 4G fungerar bra här. Vi sa nej till att
betala 22k för fibern och detta ångrar vi inte när det mobila funkar så bra.
 
  • Gilla
Hannuse och 2 till
  • Laddar…
Tror ni inte att månadspriserna kommer att stiga, när utbyggnaden av 5g ska betalas? 🤔
Nu är det bara Telia som lagt miljarder på utbyggnad. Telenor/Tele2 och Tre ligger långt efter och behöver inte höja sina priser än
Så kommer inte höjningar när alla operatörer byggt ut sitt nät?
 
G GA Anderson skrev:
Tror ni inte att månadspriserna kommer att stiga, när utbyggnaden av 5g ska betalas? 🤔
Nu är det bara Telia som lagt miljarder på utbyggnad. Telenor/Tele2 och Tre ligger långt efter och behöver inte höja sina priser än
Så kommer inte höjningar när alla operatörer byggt ut sitt nät?
För mig har kostnaderna sjunkit dom sista åren på mobilt bredband samtidigt som priserna för dom med fiber stigit så nu ser jag definitivt ingen orsak att byta.
Och då är det också så att hastigheten har ökat brant i det mobila bredbandet.
Som sagt betalar 269 kr i månaden utan någon installations avgift som för fibern är 24 000 kr.
Som surfande tv tittare klarade jag mig med en femtedel av hastigheten som jag har nu varför då lägga över 20 tusen plus högre månadskostnad jämfört med idag?
Sen så kommer jag inte ihåg när det bärbara fick problem här, om det är 5 eller 10 år sen så får man räkna det som relativt driftsäkert:)
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
G GA Anderson skrev:
Tror ni inte att månadspriserna kommer att stiga, när utbyggnaden av 5g ska betalas? 🤔
Nu är det bara Telia som lagt miljarder på utbyggnad. Telenor/Tele2 och Tre ligger långt efter och behöver inte höja sina priser än
Så kommer inte höjningar när alla operatörer byggt ut sitt nät?
Alla operatörer bygger 5g sedan länge, inte bara telia. Man har redan hållit på i flera år med första omgången 5g på lägre frekvenser så det finns redan en nota att betala, sedan länge. Det rullas ut nya generationer av radio var tionde år - ser du någon sådan cykel i priserna till kund? Nej, eftersom priserna sätts på andra grunder.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
sysmali
Min personliga spaning är att för ett par år sedan svarade typ 98% "välj fiber" om du har möjlighet.

Nu verkar den siffran sjunka. Noterar allt fler som menar att deras internetbehov kan hanteras av mobilt bredband.
 
  • Gilla
Klabbis 3000 och 1 till
  • Laddar…
Beror nog på att fiberbyggnation är klar/färdig, pågår väl lite landsbygd.
Och har du fiber så byter du inte.
Enligt PTS:
Tabell med regeringens bredbandsmål för 2025 och statistik över bredbandstäckning 2022-2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
Körde 4G i två år. Hade innan dess fiber. Funkade oväntat bra. Men nu har vi fiber igen, billigare och stabilare. Kanske ökar värdet något på huset också. Ångrar inte mitt val. Sen kör jag hemmaserver etc också så är ett intresse för mig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Svårt att svara generellt på hur bra mobilt funkar. Beror ju på läget mot masten och hur hög belastning det är på masten.

Vi kör 4G i sommarstugan.
Brukar ligga omkring 100 Mbps, ibland omkring 150 och ibland ner mot 75.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.