Vilken modell kan ni rekommendera? Har fått några högar och de brukar inte ge sig….
 
Mole Stop från Windhager verkar vara bra? har haft en stav med 4 batterier tidigare, men höll bara ett par år...
 
D
Enda sättet jag blivit av med dem är med fälla. De har rätt stora revir som jag förstått det. När man tagit tre-fyra stycken så är de borta i 2-3 år innan nästa hittar dit.
 
  • Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
D Drburr skrev:
Enda sättet jag blivit av med dem är med fälla. De har rätt stora revir som jag förstått det. När man tagit tre-fyra stycken så är de borta i 2-3 år innan nästa hittar dit.
Sätt en slang på avgasröret på gräsklipparen och anslut till mullvads/sork gångar i marken. Starta klipparen, täta runt röret så att avgaserna går ner i gångarna i marken. Odjuren är helt borta på någon vecka, ibland på bara någon dag och kommer möjligen tillbaka om ett halvår.
 
  • Arg
  • Gilla
  • Haha
sepani och 2 till
  • Laddar…
hsd
Katt ,100% effektivt
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 1 till
  • Laddar…
…eller adoptera en uggla.

Annars brukar de vara aktiva när man själv inte är det ute i trädgården, och vice versa. Så de försvinner nu när du är ute men återkommer till hösten. Vilket är en klen tröst men ändå. Man får se det som att de hjälper till och luftar gräsmattan.

Plus att de håller mördarsniglarna borta.
 
  • Haha
sepani
  • Laddar…
C Canutos skrev:
Sätt en slang på avgasröret på gräsklipparen och anslut till mullvads/sork gångar i marken. Starta klipparen, täta runt röret så att avgaserna går ner i gångarna i marken. Odjuren är helt borta på någon vecka, ibland på bara någon dag och kommer möjligen tillbaka om ett halvår.
Vilken sorts gräsklippare kan man göra detta på?
Mina kan man inte ansluta en slang på.
 
krillek krillek skrev:
en sådan här är det enda som hjälper. Laddas med slaktpatron. [länk] Shopping&utm_campaign=333&utm_medium=cpc&utm_term=86284&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI3tKTh4rehQMVVVaRBR2GQw9dEAQYASABEgJJH_D_BwE
Jo vi har provat i princip allt som finns. Kieferle-fällan med slaktpatron är den enda som har verklig effekt, snabbt och smidigt. Bara att man är noga med att skydda fällan ordentligt med typ en plåthink med rejäl tyngd på så att inga andra varelser kommer till skada, plus att man skyddar sig själv ordentligt vid hantering med visir, hörselskydd och att man förstår exakt hur den fungerar och säkras. Det är i praktiken en minering man har att göra med.
 
  • Gilla
Leif So och 4 till
  • Laddar…
Än så länge har de inte grävt i själva gräsmattan, utan invid hus och häck. Vi har en robot, har hört att det kan hjälpa. Men är nog bara en tidsfråga. Har lånat fälla med patron, ska riggas i helgen🙀
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Har sett på Mythbusters ... allt kan lösas med dynamit!! 🤣
( sorry kunde inte låta bli )
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
klosp11
bara att gödsla gräsmattan/området då försvinner dem. med npk vanliga vita kulor.
 
klosp11 klosp11 skrev:
bara att gödsla gräsmattan/området då försvinner dem. med npk vanliga vita kulor.
HAha!
 
M maxmsm skrev:
Vilken sorts gräsklippare kan man göra detta på?
Mina kan man inte ansluta en slang på.
H Harald Blåtumme skrev:
Jo vi har provat i princip allt som finns. Kieferle-fällan med slaktpatron är den enda som har verklig effekt, snabbt och smidigt. Bara att man är noga med att skydda fällan ordentligt med typ en plåthink med rejäl tyngd på så att inga andra varelser kommer till skada, plus att man skyddar sig själv ordentligt vid hantering med visir, hörselskydd och att man förstår exakt hur den fungerar och säkras. Det är i praktiken en minering man har att göra med.
Det enda som fungerar med 100% garanti är att dra ner avgasröret, från bensin klipparen, i deras gångar (lätta att hitta) under mark. Då dör dom snabbt och tar jättelång tid innan dom kommer tillbaka, kan röra sig om år. Åtgång: Avgaserna från c:a 1 liter bensin. (Kolla hur bönderna gör!)
 
hsd hsd skrev:
Katt ,100% effektivt
Värdelöst, här springer det massor av katter på natten och jag har hur mycket sork som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.