Claes Sörmland
D daVinci skrev:
Som sagt. Ni får det ni röstar för. Men verkar inte vilja ta ansvar själva utan i stället skuldbelägga banker för det ni är ansvariga för.
Du har ingen aning om vad enskilda skribenter har röstat på genom åren.
 
  • Gilla
Petri19 och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nu killgissar du uppenbarligen. Klart du inte kan plocka ut några stora belopp i bankomaten. SEB tror jag är överlägset mest generösa med 40 000 kr/månad. Handelsbanken t.ex. 12 000 kr/månad.
Var syns min gissning, det var en frågeställning. Men som du skriver så blir det bra att göra många uttag och sen vad det kan ge i kronor var en annan sak, på grund av någon begränsning. Men oavsett så kan jag bygga upp ett större kapital i madrassen helt lagligt med vita pengar. Och ha ( vita ) kvitton på dom.
 
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Nu killgissar du uppenbarligen. Klart du inte kan plocka ut några stora belopp i bankomaten. SEB tror jag är överlägset mest generösa med 40 000 kr/månad. Handelsbanken t.ex. 12 000 kr/månad.
Verkar som att cirka 780 000 kr uttag per år är OK med Nordea via bankomat. Men man får vara aktiv en gång i veckan och ta ut sina maxade 15 000 kr per sjudagarsperiod, eller 60 000 kr i månaden.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jo, så är det ju. Men nu tänkte jag mer på aspekten vem som har nyttan av transaktionen vid ett kontanttillträde. I princip kan du ju som köpare knata in på tillträdet med en väska sedlar och kräva att säljaren skall uppvisa bevis på att fastigheten inte är pantsatt innan du lämnar över väskan.
Björn Borg sägs ha gjort det i Monaco. För en så där 50 år sedan. Men redan då och där ansågs det som "icke rumsrent".

C cpalm skrev:
Finns oändligt med ursäkter.
- Vi hanterar inte kontanter på detta kontor
Var hittar du någon ursäkt?
Det är bara ett upplysning om faktiska omständigheter.

C cpalm skrev:
- Max insättning är X kr
- Underlaget duger inte
Och det låter som samma.
C cpalm skrev:
Överhuvudtaget är det idag nästan omöjligt att göra kontantaffärer på ett bankkontor.
Det enkla är väl att låna ut till en bank och göra överföring.

De som har problem med allt icke-statligt har ju SBAB som möjlighet.
Jag ser inte problemet.
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
E Elisabeth54 skrev:
Har du alla pengar i Swedbank? Mycket konstigt att de nekar kontant tillträde. Du måste få veta orsaken till det!
Annars kan du kanske ordna det genom säljarens bank, men då kostar det ca 5 tusen kronor.
Lycka till!
Det kostar 5000 med Swedbank och det sker via den egna banken.

Stickan
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har ingen aning om vad enskilda skribenter har röstat på genom åren.
Nåja, en överväldigande majoriteten av de röstande har röstat på riksdagspartierna.

Och det är dom som genomfört. Och de som inte röstat alls har låtit detta ske.
De enda som kan slippa ansvar är de som röstat på något liberalt/libertarianskt parti. Möjligen kan KLP accepteras.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Då har du missat att mäklaren har ett ansvar och måste hålla sig till strikta rutiner för hur de själva kan lösa ett tillträde. En banköverföring måste ske och det går ju inte att komma runt oaktat om det skall lösas lån eller ej!
Du har säkert rätt i det. Men är det numera så att det är omöjligt att betala med postväxel vid tillträdet?
Dvs vet du det säkert?
 
C
D daVinci skrev:
Var hittar du någon ursäkt?
Det är bara ett upplysning om faktiska omständigheter.
Så klart. Borde skrivit "ursäkter".
Poängen är att man, tvärtemot vad många tror, inte har några som helst rättigheter som bankkund vad gäller kontantinsättningar eller många andra transaktioner heller för den delen.

För 30 år sedan hade man garvat läppen av sig om någon berättade om en bank där det inte gick att sätta in eller ta ut pengar. Vaddå, spermabanken eller? 😂
 
  • Gilla
  • Haha
Petri19 och 6 till
  • Laddar…
Stickan56
M moger skrev:
Detta

Detta är riktigt sorgligt. Råkat ut för nästan samma sak pga bankernas monopol/ kontroll.
Jag fick inte heller lån för 10 dagar innan den sålda lägenhetens summa skulle komna in.
Löste med kontanta medel som hamnade på mitt konto. Då behövde dem påskrivna fullmakt att plocka ut mina egna pengar från mitt eget konto. Helt sjukt.
Samt tog dem 5000 kr eftersom köoet betalades med kontanter och inte lån. Som de inte vill ge.
Snacka med mäklaren som kan hjälpa med deras banker att lösa det med kontantbetalning. Kostar tyvärr 5000 kr men då åker du inte på kontraktbrott
5000 Kr kan man väl svisha.

Stickan
 
Efter som det är som nedan, så måste väl svenska pengar vara ett betalningsmedel och var jag har
dom i förvar, har ju ingen med att göra. Problemet blir nog om det läggs upp 100 kkr på disken

Det finns ingen lag i Sverige som begränsar hur kontanter du får ha hemma.29 juni 2023
 
Stickan56
M moger skrev:
Min bank ville ha skickat underlag var pengarna kom ifrån. Kan du visa det, kan de inte neka. Men som sagt, fullmakt till banken ändå att du plockar ut dina egna pengar.

Du kan aldrig överföra så mycket pengar själv och betala till säljaren

Pengar måste komma från banken och med deras hjälp. Så klart tjänar dem 5000 kr på det
Från Swedbank kan du föra över 1 miljon själv.
Har mottagaren samma bank så går det direkt.

Stickan
 
  • Wow
moger
  • Laddar…
Stickan56
J JensRos skrev:
Det kostar 5000 oavsett om man är kund eller ej.
Vilka pengar skall föra över om du inte är kund?

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Vilka pengar skall föra över om du inte är kund?

Stickan
Banken tar en avgift för att föra över dina pengar till säljarens konto. Jag misstänker att mottagande bank kommer studsa rejält om det flyter in typ 700 000 kronor på en privatpersons konto. Om du inte gör en överföring antar jag du får fylla din portfölj med tusenlappar? Men det var detta jag gjorde när jag köpte min fastighet förra året (efter en massa annat strul med banken docK).
 
Stickan56
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja men då involverade du ju banken. Klart du får betala då och då använder de Tambur.

Mitt förslag är att TS inte involverar banken. Vet dock ej vilka belopp vi talar om, 250000 kr + egna besparingar har uppgivits vara priset på bostadsrätten. Jag har tolkat det som en billig sak under miljonen. Men de egna besparingarna kanske är många miljoner. Då blir det ju problem med överföringarna om alla dessa miljoner ligger på enbart Swedbank.
Jag vill påstå att om det inte är Swedbank så har man ett problem då de andra bankerna har löjligt låga beloppsnivåer.

Stickan
 
D daVinci skrev:
Hur skall denna anmälan lyda. Kan du skriva den.

Är väl ingen som har talat om skuld.

Räcker med att FI inte tycker att banken är tillräckligt grinig för att böter skall utdömas.

Som sagt. Ni får det ni röstar för. Men verkar inte vilja ta ansvar själva utan i stället skuldbelägga banker för det ni är ansvariga för.
Problemet med penningtvättslagen är att normal rättssäkerhet inte råder t.ex. i fråga om bevisfrågor.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.