useless useless skrev:
Vart någonstans i testet står det att skaftdammsugarna är lika bra som en 'vanlig' och kan ersätta den?
Typ här:
"Den upplevda skillnaden mellan en skaftdammsugare och en golvdammsugare är att den saknar sladd och dammsugarpåse samt att den tar mindre plats i städskrubben. Själva skaftet på skaftdammsugaren är tyngre än en vanlig dammsugarslang. Du behöver ladda den efter 10-15 minuters dammsugning. Prismässigt är de jämlika; skaftdammsugarna vi testade kostar lika mycket som en golvdammsugare."

Det står inte explicit men väl implicit.

Även här antyds det:
"Med en skaftdammsugare slipper du både dammsugarpåsen och att hålla reda på en sladd. Avigsidan med den är att den har ett lite tyngre skaft än en vanlig dammsugaren samt att batteritiden överlag är kort."

Det är precis det jag menar med tveksamma tester. Allt är lite oklart och högst subjektivt. De antyder saker utan att säga det rakt ut för att inte behöva stå till svars för något.

/D
 
På youtube finns många tester som tex Vaccum Wars
som redovisar sina tester väl liksom har en bra genomgång av de olika munstyckena.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
På youtube finns många tester som tex Vaccum Wars [media] som redovisar sina tester väl liksom har en bra genomgång av de olika munstyckena.
Verkligen ett gediget test!

Personligen tycker jag dock att man inte bör räkna in priset i rankingen. Det borde stå för sig självt. Det kanske känns självklart att en dyr produkt kommer rankas högre än en billig men så är det inte alltid. Dessutom är priset väldigt subjektivt. Någon kanske bara vill ha den bästa och inte bryr sig om vad det kostar. Någon annan kanske har en budget och vill ha den bästa under ett visst pris.

Men oavsett, bra genomgång av många dammsugare.
 
D Dr.Rosik skrev:
Jag ställer mig alltid lite tveksam till dessa (och liknande) tester. Vad är det som är testat egentligen? Och hur är betygen satta?
Om man tittar på ett test som Testfakta nyligen gjort på samma typ av dammsugare så visar det tydligt att dessa typer av dammsugare inte går att jämföra med en traditionell dammsugare vad gäller prestanda och pris.

[länk] (hoppas det är OK att länka till externa sidor)

Här är testerna körda i labbmiljö och noga kontrollerade enligt gällande standard för tester av dammsugare. Bara en snabb titt på siffrorna visar att dessa sladdlösa dammsugarna inte kommer i närheten av en traditionell dammsugare vad gäller sugförmåga. Kolla detta test från 2015.

[länk]

Det är alltså nästan 7 år gamla dammsugare. Om du nu tittar på priset på en ny trådlös "bra" dammsugare så ligger de på 7-8000kr jämfört med en golvdammsugare på kring 1500 - 2500 kr om man inte går på det billigaste.

Min analys är att dessa trådlösa dammsugarna duger endast till en enklare städning jämfört med vad man tidigare använde en vanligt sopkvast till i tex. köket. Och, det är ifall du har lite pengar över att slänga iväg. Eller såklart om du tycker det är värt de extra tusenlapparna för att få en lite lättare handenhet. Men du får se till att vara klar inom 10 min för då är det dags att ladda igen. Glöm inte heller bort att du ska plocka isär hela dammsugaren i dess minsta beståndsdelar 1-2 ggr per månad för att rengöra den. Det är smidigt med påslöst tills man inser att det är hela dammsugaren som blir skitig och äcklig istället.

Jag har en av varje hemma. Detta är mina erfarenheter.

/D
Jag försöker att dra snabba slutsatser av hur vi har det hemma, och sedan försöker säga att så här rekommenderar jag för andra.

Och Byggahus test är väl mer ett forum, än någon som siktar på att slå ut RI.SE i grundliga test, man får ta saker för vad det är.

Men vi ville ha lite kraftigare skaftdammsugare hösten 2020, undvika de för 1500-2000 kr som inte räckt hos andra vi känner, som jag även lånat o provkört, och den då billigaste men ändå kraftig var Bosch series 8 för 3500 kr. Har fungerat så bra, även på mattor och tar så kort tid att rensa. Drifttiden på max har vi ännu inte kört slut på, eftersom vi numera mer kör lite kort städning då och då, än håller på ett långt pass i veckan.

Bör poängtera att det både är sugförmågan som är nog stark, samt att borsten i munstycket smidigt får med katthår osv bra, så allt kommer upp i mattor osv.

(Electrolux gick f.ö bort , det som nämns i testfakta om tyngdpunkten tyckte vi var sämre o använda och inte heltsmart lösning i längden, litade inte att det skulle hålla. Och Ryobi var iofs billigare än Bosch, men kändes ovanligt racklig i konstruktion, inte alls lika bra som Ryobiverktyg.)

Men har också en sladdis med el nere, kör dock mycket skaftdammsugare även nere, att städa lite då och då gör att tiden inte känns så stressad utan det fungerar bra för oss.

Och yes, vi har även sopkvast vid köket, med bra borst.

Har även bott i lägenhet där vi i småbarnsåren hade en Samsung robotdammsugare som fint tog det värsta, sparade totalt sett en del tid, men dog av att dammet snurrade runt o kortslöt ett kretskort, den delen var för osmart (billigt) konstruerad. Och har ett hus där vi inte har optimalt med möblering för robot, och när det vi har fungerar nog bra så räcker det mer än väl.

Och jag kommer väl märka att testar jag en värsting Dyson, så kommer vi ha en på varje våningsplan o slänga ut alla andra , skämtsamt sagt.

Men det är verkligen skönt att vi lämnat den tid då skaftdammsugare mest blev prydnadsföremål att hänga på väggen, för 10 år sedan, minns de modellerna allt för väl. Batteriutvecklingen men även elmotorer har gått framåt de senare åren.
 
Bosch BSS81POW anges ha belysning men länken leder till en som inte har detta. Det verkar vara BCS8225POW som finns på bilden och den har en annan prisklass, runt 7000kr. Bör följas upp då risken är stor att man beställer fel produkt.
 
  • Dammsugare på matta, skräp och smulor på golvet, inne i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Känns ju fiffigt med Bosch och Ryobi att det är samma batteri som verktygen. Fast dom har man ju i garaget så lite onödigt kanske.

En bra dockningsstation är viktigt och att dom faktiskt suger ordentligt bra. Jag har en Electrolux Pure Q9 som har lite svårt med sand på klinker. Kan stå för sig själv vilket är trevligt och dockan är magnetisk, men hade nog hellre skruvat upp en docka på väggen i hallen.

Alla smartfunktioner som tillverkaren tror är önskvärd är en nackdel för mig. Skulle haft ett enkelt fartreglage bara. Av-tyst-max

Varför är Dyson så fula?
 
Efter att ha ersatt en Electrolux Ergorapido med en Bosch 8 är vårt främsta intryck att den nya är så stor och ful! Den förra hade ett smalt skaft som diskret stack upp, medan vi nu har en stor klump som verkligen förfular köket.

(Vi har nyligen även ersatt den vanliga dammsugaren med en motsvarande - går inte att klara sig utan och skaftdammsugaren är ett komplement. Däremot har vår Neato-robot letts bakom skjulet för nådaskott: Förutom att batterierna har givit upp för andra gången är för många barnsaker utspridda nuförtiden.)
 
Vi har en Dyson som jag över lag är väldigt nöjd med men materialvalen lämnar mer att önska. Röret blir fort väldigt fult av alla repor som uppstår i färgen, som är någon sorts porös pulverlack, så fort man dammsuger under möbler. Sedan så är den i övrigt helt i plast o känns lika plastig som den är. Vå har nog tippat någon gång så den slagit i övre locket mot något eller golvet. Vid tillfället har i alla fall en av de klämmor som ska hålla fast locket gått av så den sitter löst nu o packningen gör nog ingen nytta.
Dock ska det vara sagt att jag är väldigt nöjd med hur rent den städar vilket jag upplever som bättre än traditionella dammsugare som bara suger, det roterande munstycket gör hela skillnaden.
Guldfärgat rör till en Dyson dammsugare med synliga repor och märken på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen Dyson-dammsugare med avbruten klämma och synligt inre elektronik och filter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi har haft Bosch, volta och flera electrolux i konsumentserierna. De håller ungefär ett år i vår familj med 3 barn, två långhåriga katter, en långhårig hund och en korthårig.
Köpte en Nilfisk VP930 för 4 år sedan och den funkar lika bra än idag. Det enkla är oftast det bästa. En stor mekanisk av/på-knapp. Ingen sladdvinda som går sönder och 14L påse som räcker länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.