Hej,

Ska snart flytta in i en villa där det saknas bredband. Funderar på 2 alternativ - dra in fiber vilket kommer kosta mellan 20-30 tkr eller köra mobilt bredband 5G via Telia.

Det är bra 5G-teckning vid huset.

Vad har folk för erfarenhet av mobilt bredband med 5G via Telia, ok? Eller är det bättre att satsa på fiber trots att det kostar en del.

Jobbar mkt hemifrån så viktigt med bra och stabil uppkoppling.

Tack på förhand!
 
Föräldrarna har använt telia mobilt bredband under 10-15 år. Kontentan har varit att det är stabilt. Det som någon gång har varit problem var temporär överbelastning från många användare vid en idrottsanläggning. Nu är kapaciteten utbyggd och problemet uppstår ej längre.

Jag har nog haft fler avbrott på min fiber jmf med det mobila bredbandet.

Har enbart använt 4G, först via Dovado-grejer, nu det senaste året kör vi med TP-link (MR600) och Hallon, också det 4G. Datagräns 100 GB för nuvarande abonnemang..
Film funkar bra, vanliga internetärende inga problem.
Google-grejor (Nest/Hub) funkar bra.

5G-routrar är avsevärt dyrare än 4G-grejor.

Testa med ett abonnemang och se om du blir nöjd.
 
  • Gilla
Wayney
  • Laddar…
Vill du köra mobilt och har lite krav på hyfsad prestanda.
Utgå från att du kan behöva extern antenn och att den utrustning du köper kan hantera en sådan.
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
Tack!

Telia har erbjudande just nu för 349 kr/mån om man binder sig 24 mån.
FastMile 5G yttre antenn ingår.
 
  • Gilla
Hybro och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Telia garanterar bara 30mbit bandbredd, bara så du vet. 5G kan vara snabbt men det är allt förutom stabilt, du delar en länk med otaliga andra och kapaciteten skiljer rejält på morgon och vid 17-20 när alla kommer hem. Fiber är det enda rätta om du vill ha en snabb och stabil uppkoppling mot nätet, det är också en investering i kåken. Många (inkl. jag själv) skulle inte köpa ett hus att bo i utan fiber
 
  • Gilla
MikeOz och 4 till
  • Laddar…
Jag har kört i 3 år med mobilt bredband nu, 4G från Telenor.
Det har fungerat oerhört bra, har haft några små avbrott i samband med åska, eller totalt stömavbrott, men vi pratar några timmar totalt under alla år.
Kör även TV via detta.
TV:n kan ibland bli lite "pixlig" vid live-stream, men oftast är den perfekt, och se på film fungerar också bra.
Jobbar mycket hemifrån, och det är inga problem.
Ofta är även min sambo hemma och jobbar via Teams eller Zoom samtidigt som mig, och det är inga problem.
Så, jag är helnöjd, har inte ens uppgraderat till 5G ännu, fast det finns här nu.
Körde alldeles nyss en Bredbandskoll, och den stämmer bra överens med det jag har fått som mätresultat tidigare, bifogar bild.
Har fått erbjudande om fiberanslutning nu, men vet inte om det behövs känns det som, framtiden får utvisa det.
Internet hastighetstest resultat med nedladdning 12,84 Mbit/s, uppladdning 12,01 Mbit/s och svarstid 49,92 ms från Telenor.
 
Om man vet att efteranslutningsmöjligheten är garanterad kan man sitta lungt i båten. Om det är lite mer osäkert hur det blir med det bör man välja att dra in fiber. Att det kommer fiber till området kommer ju resultera i att storsurfarna skaffar fiberanslutning.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Här kostar det ca 30k plus grävning att dra in fiber.
Behöver mobilt bredband pga jobbar på tåg titt som tätt. Testade därför för 3 år sen då jag flyttade till nuvarande hus att köra Telia 4G o en MR600 för att kunna hemifrån . Fungerade si så där då jag jobbade hemifrån.
Köpte till en extern antenn och nu är det hur stabilt som helst.

Funderar på att köpa en Teltonika TRB500 och en specifik 5G antenn till då nuvarande inte tar högsta bandet för 5g samt TRB500 har 4 antenn ingångar för 4x4 mimo
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
W Wayney skrev:
Hej,

Ska snart flytta in i en villa där det saknas bredband. Funderar på 2 alternativ - dra in fiber vilket kommer kosta mellan 20-30 tkr eller köra mobilt bredband 5G via Telia.

Det är bra 5G-teckning vid huset.

Vad har folk för erfarenhet av mobilt bredband med 5G via Telia, ok? Eller är det bättre att satsa på fiber trots att det kostar en del.

Jobbar mkt hemifrån så viktigt med bra och stabil uppkoppling.

Tack på förhand!
Här kostar det 25 000 kr för fiber plus abbonemang.
Fick ny 5 g router på 2 år för 269 kr i månaden och har inga problem med hastigheten.
Kört bärbart sen start och har fiber på jobbet.
Detta funkar lika bra för mig utan några avbrott.
Tog en bredbandskoll nu när många tittar på tv. Skärmavbild av bredbandsprestandatest som visar hastighet för nedladdning, uppladdning och svarstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Kör Telias 5G sedan en tid tillbaks.
Funkar väldigt bra, inga märkbara dippar eller dalar oavsett klockslag. Jobbar hemma på heltid.
Sitter i Teams möten flera gånger per dag samt streamar spotify.
Detta samtidigt som sambon streamar både musik och film via Prime och Youtube.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Här kostar det ca 30k plus grävning att dra in fiber.
Behöver mobilt bredband pga jobbar på tåg titt som tätt. Testade därför för 3 år sen då jag flyttade till nuvarande hus att köra Telia 4G o en MR600 för att kunna hemifrån . Fungerade si så där då jag jobbade hemifrån.
Köpte till en extern antenn och nu är det hur stabilt som helst.

Funderar på att köpa en Teltonika TRB500 och en specifik 5G antenn till då nuvarande inte tar högsta bandet för 5g samt TRB500 har 4 antenn ingångar för 4x4 mimo
Teltonikan är en riktig fin kvalitetspryl 👍
 
Jag skulle i ditt fall testa Starlink. Har det inte själv men en bekant skaffade det för någon månad sen. Startkostnad ca 5000, månadskostnad 559. Fungerar över förväntat 200 ner men bara 20-25 upp men det kan de flesta klara sig bra med. Ping 40-60 men kommer troligtvis att bli bättre även hastigheten kommer troligtvis att bli bättre. Har varit helt stabilt utan några avbrott än så länge.

Är faktiskt imponerad över att det redan fungerar så här bra.
 
Utan minsta lilla tvekan väljer jag fiber. Mobilt bredband är svinbra där jag inte kan få fiber….

Har bättre fart mot alla tjänster på jobbet via VPN än om jag kör Wi-Fi på kontoret….
 
  • Gilla
Edlunn
  • Laddar…
Självklart är fiber det överlägset bästa. Har själv varit styrelseledamot i en fiberförening och hjälpt till att bygga ett fibernät.

Men i vårt område kan en efteranslutning ofta kosta från 40000 och uppåt. Hade jag där inte haft fiber så hade jag definitivt först provat om inte Starlink var tillräckligt bra.

Att testa först om inte Starlink för ca 5000 i investeringskostnad skulle vara dumt tycker jag, potentialen att spara mycket pengar är ju stor.

I sammanhanget är ju 5000 inte en så stor kostnad för att testa och Starlink verkar ju levererar över förväntan.
 
namnbyte
W Wayney skrev:
Tack!

Telia har erbjudande just nu för 349 kr/mån om man binder sig 24 mån.
FastMile 5G yttre antenn ingår.
Jag har 4g-variabten av detta, pga lat att ta tag i och den funkar mer än fullgott. Jobbar hemifrån hela veckorna, har inte ens satt foten inne på kontoret sedan 2020.. 2 dagar i veckan jobbar sambon också hemifrån. Ibland stream:ar vi något undertiden. Inga problem alls med nätet, har riktantenn som sagt och bor 650 meter från masten. Antennen sitter i ena kattvinden under spont och tegel.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.