Hej!

Jag har flyttat in i en lägenhet där tidigare ägare, som påstår sig vara elektriker, har gjort mycket av jobbet.

Bakom en tidigare garderob sticker det ut massor av kablar från väggen. Tidigare var tre av sladdarna exponerade, jag satte Wago klämmor på dessa.

Nu ska jag montera ny garderob och undrar om jag behöver göra något mer för att skydda sladdarna?
Kanske en kåpa av något slag?

Kan tillägga att det går en gasstigare till höger i bild.
 
  • Oskyddade elkablar med Wago klämmor sticker ut från en öppen vägguttag i en lägenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske sätta dit en lite större kopplingsdosa över apparatdosan i väggen, där allt får plats.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M Marcus Sinclair skrev:
Hej!

Jag har flyttat in i en lägenhet där tidigare ägare, som påstår sig vara elektriker, har gjort mycket av jobbet.

Bakom en tidigare garderob sticker det ut massor av kablar från väggen. Tidigare var tre av sladdarna exponerade, jag satte Wago klämmor på dessa.

Nu ska jag montera ny garderob och undrar om jag behöver göra något mer för att skydda sladdarna?
Kanske en kåpa av något slag?

Kan tillägga att det går en gasstigare till höger i bild.
Man kan sannolikt komma rätt långt genom att koppla om och använda wagos slimmade klämmor, men det är tveksamt om plejden får plats. Svårt att bedöma vad det är för sorts dosa som sitter där.

Antigen hade jag kollat på möjligheten att flytta plejden eller satt en utanpåliggande kopplingsdosa ovanför. Alternativt utbyggnadsram med blindlock.

Gällande utanpåliggande kopplingsdosor finns förslagsvis Schneider U56 utan skruvkoppling. Behöver du större har ABB några alternativ. I värsta fall AP10
 
Jakopp Jakopp skrev:
Man kan sannolikt komma rätt långt genom att koppla om och använda wagos slimmade klämmor, men det är tveksamt om plejden får plats. Svårt att bedöma vad det är för sorts dosa som sitter där.

Antigen hade jag kollat på möjligheten att flytta plejden eller satt en utanpåliggande kopplingsdosa ovanför. Alternativt utbyggnadsram med blindlock.

Gällande utanpåliggande kopplingsdosor finns förslagsvis Schneider U56 utan skruvkoppling. Behöver du större har ABB några alternativ. I värsta fall AP10
Tack för svar!
Då garderoben ska sitta framför 5 cm ut från väggen pga gasstigare så finns gott om plats för stor kopplingsdosa.

Kollar upp de större alternativen du nämnde.
 
  • Gilla
Stuff
  • Laddar…
Glöm inte att ta upp en "lucka" i garderobens baksida så att dosan blir åtkomlig. Tar du inte upp ett hål kommer ingen att hitta dosan och kopplingarna den dag ( inte om) som Plejden går sönder.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 4 till
  • Laddar…
Jakopp Jakopp skrev:
Man kan sannolikt komma rätt långt genom att koppla om och använda wagos slimmade klämmor, men det är tveksamt om plejden får plats. Svårt att bedöma vad det är för sorts dosa som sitter där.

Antigen hade jag kollat på möjligheten att flytta plejden eller satt en utanpåliggande kopplingsdosa ovanför. Alternativt utbyggnadsram med blindlock.

Gällande utanpåliggande kopplingsdosor finns förslagsvis Schneider U56 utan skruvkoppling. Behöver du större har ABB några alternativ. I värsta fall AP10
Hej igen,

Kopplingsdosorna verkar vara täckta bak och med hål man kan bryta av på sidorna.
Det innebär att jag måste koppla om?

Tyvärr vågar jag inte riktigt göra det utan vill helst bara sätta ett lock över alltihop.

Finns det några sådana lösningar?
Typ ett utanpåliggande doslock med sladdgenomföring.

Har letat över en timma nu utan att hitta något lämpligt.
 
  • Hand håller en vit kopplingsdosa med täckta hål på sidor och specifikationer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Marcus Sinclair skrev:
Hej igen,

Kopplingsdosorna verkar vara täckta bak och med hål man kan bryta av på sidorna.
Det innebär att jag måste koppla om?

Tyvärr vågar jag inte riktigt göra det utan vill helst bara sätta ett lock över alltihop.

Finns det några sådana lösningar?
Typ ett utanpåliggande doslock med sladdgenomföring.

Har letat över en timma nu utan att hitta något lämpligt.
Det man hade behövt göra är att såga upp delar av baksidan. Förslagsvis med stegborr eller centrumborr.

Tråkigt nog har du där en kopplingsdosa med skruv i mitten vilket gör det svårt. Bättre hade varit en kopplingsdosa med klicklock så att säga.
 
M Marcus Sinclair skrev:
Hej igen,

Kopplingsdosorna verkar vara täckta bak och med hål man kan bryta av på sidorna.
Det innebär att jag måste koppla om?

Tyvärr vågar jag inte riktigt göra det utan vill helst bara sätta ett lock över alltihop.

Finns det några sådana lösningar?
Typ ett utanpåliggande doslock med sladdgenomföring.

Har letat över en timma nu utan att hitta något lämpligt.
Antingen fuskar man och gör hål i botten på dosan, inget som är farligt eller så, bara lite utanför boken. I dosan i väggen får det plats en del kopplingar om man petar in en liten koppling i taget och trycker det botten. Sen den dosan över dosan i väggen och det går att limma den med silikon och spänns så den ligger an ett dygn. Din plejd får plats i dosan sedan. Nöden har ingen lag.
 
  • Gilla
Marcus Sinclair
  • Laddar…

Bästa svaret

tommib
Förhöjningsram (35 mm hög)
https://www.elbutik.se/product.html/elko-forhojningsram-3-fack?category_id=465

Ram
https://www.elbutik.se/product.html/elko-kombinationsram?category_id=465

Blindlock
https://www.elbutik.se/product.html/elko-rs-blindlock

Knacka ur utbrytningsöppningen i mitten på förhöjningsramen. Skruva fast ramen med dosskruvarna eller om sådana saknas med vanliga skruv in i väggen (kolla så du inte skruvar i rören som utgår från dosan). Skruva dit metallramen från blindlocket, sätt på ramen och skruva dit blindlockets mittendel.

Ev måste du lossa Plejden men resten borde gå igenom hålet utan problem. Kabeln måste du dock jacka ur för. Borra med 10 mm borr nära kanten och såga/klipp bort resten så blir det rimligt snyggt. En eller två klammer på kabeln är inte fel men se igen till att du inte sätter dem i elröret.
 
  • Gilla
Marcus Sinclair
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Förhöjningsram (35 mm hög)
[länk]

Ram
[länk]

Blindlock
[länk]

Knacka ur utbrytningsöppningen i mitten på förhöjningsramen. Skruva fast ramen med dosskruvarna eller om sådana saknas med vanliga skruv in i väggen (kolla så du inte skruvar i rören som utgår från dosan). Skruva dit metallramen från blindlocket, sätt på ramen och skruva dit blindlockets mittendel.

Ev måste du lossa Plejden men resten borde gå igenom hålet utan problem.
Du är snabbare och mer detaljrik 👍
Ps med en tvåfacksdosa får pucken plats inne i dosan.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Äh.... Trodde du var en Elkokille elmont ;)
 
Senfärdigheten berodde troligen på försöket med ett främmande😠 fabrikat
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
tommib
E elmont skrev:
Ps med en tvåfacksdosa får pucken plats inne i dosan.
Jag tänkte att den ryms även i enkelfack om man kör 35 mm, men man kan absolut gå upp i storlek. Nackdelen är väl att hålet i garderoben blir större för att kunna komma åt.

Att skriva med permanentpenna på locket "Plejd" är inte så dumt heller.
 
M Marcus Sinclair skrev:
Hej!

Jag har flyttat in i en lägenhet där tidigare ägare, som påstår sig vara elektriker, har gjort mycket av jobbet.

Bakom en tidigare garderob sticker det ut massor av kablar från väggen. Tidigare var tre av sladdarna exponerade, jag satte Wago klämmor på dessa.

Nu ska jag montera ny garderob och undrar om jag behöver göra något mer för att skydda sladdarna?
Kanske en kåpa av något slag?

Kan tillägga att det går en gasstigare till höger i bild.
skomakarens barn syndrom
 
  • Gilla
Marcus Sinclair
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.