1 467 075 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 732 inlägg
Sen kan man också ställa sig frågan om man verkligen behöver basera sitt bilinköp på en sådan resa man troligtvis kör ganska sällan.W witten skrev:
Vet inte, men jag ser inte "dutt laddande" och letande i app efter laddställe som positivt, men det är jag. Behöver vintertid garanterat 40 mil utan laddning, mitt krav och då minimikrav.W witten skrev:
Om elbil varit "mogen" idag och framför allt prismässigt, hade inte nybilsförsäljning i mars varit 2/3 bensin/diesel och 1/3 elbil.
Rätt eller fel, kanske fel, men ändå fakta.
Hade jag haft en stuga 40 mil bort så skulle mitt krav också varit 40 garanterade mil på vintern..A AndersS skrev:Vet inte, men jag ser inte "dutt laddande" och letande i app efter laddställe som positivt, men det är jag. Behöver vintertid garanterat 40 mil utan laddning, mitt krav och då minimikrav.
Om elbil varit "mogen" idag och framför allt prismässigt, hade inte nybilsförsäljning i mars varit 2/3 bensin/diesel och 1/3 elbil.
Rätt eller fel, kanske fel, men ändå fakta.
Även om det fanns 365 snabbladdare på vägen..
Håller med och nästan vad jag skriver.A Avemo skrev:
För mig är en mogen produkt, utifrån teorier om produktutveckling, något som passar, enligt min 80-20% regel, den större delen.
Tyvärr är det enligt min 80-20% regel 80% elbilsförare som skriver.😉
Har skrivit det i flera inlägg under åren med tråden, bilar ska man undvika i trådarna.
Gällande prisbilden så är det bara konstatera att det är nån form av gemensamt försök att fokusera på lite dyrare bilar. Tekniken finns ändå där för att göra dom betydligt billigare, ett 60kWh batteri ligger ju runt 60-70.000kr ska man ha en komplett drivlina så kanske 150.000kr. Jag betvivlar inte att man skulle kunna bygga bilar neråt 300.000kr om viljan fanns där...A AndersS skrev:Vet inte, men jag ser inte "dutt laddande" och letande i app efter laddställe som positivt, men det är jag. Behöver vintertid garanterat 40 mil utan laddning, mitt krav och då minimikrav.
Om elbil varit "mogen" idag och framför allt prismässigt, hade inte nybilsförsäljning i mars varit 2/3 bensin/diesel och 1/3 elbil.
Rätt eller fel, kanske fel, men ändå fakta.
Gällande räckvidd så är det bara att konstatera att sällanresorna utan paus är heliga, det är någon sorts rättighet som inte är att diskutera. Vi kan ändå konstatera att en betydande del av forskningen ändå är överens om att vi har ett klimat som är på väg åt helt fel hål, detta är för en ganska stor del av världens befolkning en realitet man lever i just nu.
Oavsett vad man tycker om elbilar så verkar det just nu vara det bästa alternativ vi har, det är inte ett perfekt alternativ men en hyfsad väg framåt. Som normalinkomsttagare i Sverige tillhör man bland dom mer välmående i världen rent välfärdsmässigt, på ett ungefär dom rikaste 10 procenten i världen.
I den kontexten kan jag tycka att det är lite stickande i ögonen att man ser det som en ickefråga att behöva stanna 15min och ladda bilen på väg till stugan eller fjällen ett par gånger per år... är det verkligen en uppoffring som är så stor att man inte kan stå ut med den? Jag fattar att elbilar är dyra i dagsläget, än så länge finns inte marknaden för låginkomstagare. Dom jag pratar om här är dom som har kapitalet men väljer krampaktigt kämpa sig till en av dom sista XC60 med förbränningsmotorer som tillverkats, som är en bil i samma prisklass som ID4,EV6 eller model Y. För i det segmentet så är inte elbilar dyrare än en förbränningsbil, detta för att man inte vill behöva stanna 15min var 3e timme för en bensträckare med lite laddning...
Redigerat:
Mina bensträckare brukar vara 5-10 minuter, för mitt fokus är att komma fram. Visst, ibland äter man kanske lunch också, men oftast planerar vi våra resor så man slipper stanna på vägen och äta. Ibland tar vi med baguetter eller nåt och stannar på en fin rastplats och slänger i oss innan vi åker vidare.W witten skrev:
Vi har bekanta som har stuga utanför Piteå och de sträckkör när de ska upp dit. De är två med körkort så de byter av varandra.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
För oss som bor i storstad med bra kollektivtrafik är ju för sällanresorna bilen främst behövs, jobbpendlande går att lösa kollektivt om man nu ska vara miljömedveten. Det är med största sannolikhet bättre ur miljösynpunkt än att köpa en nytillverkad elbil och åka bil istället för kollektivt.L Liljeros skrev:Gällande räckvidd så är det bara att konstatera att sällanresorna är heliga, det är någon sorts rättighet som inte är att diskutera. Vi kan ändå konstatera att en betydande del av forskningen ändå är överens om att vi har ett klimat som är på väg åt helt fel hål, detta är för en ganska stor del av världens befolkning en realitet man lever i just nu.
Är det bättre att köra 3000 mil om året med en sprillans ny elbil än att köra 800 mil om året med en 10 år gammal bensinbil?
6.1% av Sveriges befolkning har inte råd med bil alls, så Ja, att diskutera om köp av fabriksny bil för att kunna köra till sin sommarstuga placerar en fort ganska högt upp på skalan över bra förutsättningar i Sverige ... Oavsett drivmedel. Ska man jämföra med världen i stort skulle jag tippa top 1% eller så
https://www.scb.se/pressmeddelande/allt-fler-kampar-med-privatekonomin/
https://www.scb.se/pressmeddelande/allt-fler-kampar-med-privatekonomin/
Är det något man ska skämmas över eller? Det lönar sig att sitta 15 år i skolbänken gratis var är det också så man behöver inte vara född med en silversked i munnen..A ajn82 skrev:6.1% av Sveriges befolkning har inte råd med bil alls, så Ja, att diskutera om köp av fabriksny bil för att kunna köra till sin sommarstuga placerar en fort ganska högt upp på skalan över bra förutsättningar i Sverige ... Oavsett drivmedel. Ska man jämföra med världen i stort skulle jag tippa top 1% eller så
[länk]