Här berättar fem mäklare från olika håll i landet hur de beräknar sina arvoden och vad vad dessa ligger på i genomsnitt just nu. Har lågkonjunkturen påverkat mäklarnas arvoden?

Du kan läsa artikeln här: Mäklararvode - vad kostar en mäklare?
 
F
Mäklare känns som ett sånt yrke som man kunde ersatt nästan helt med AI och automatiserade system?

Känner en som blev mäklarassistent. Är ju typ assistenten som gör allt, mäklare är bara ansiktet utåt?
 
  • Gilla
Freiherren och 6 till
  • Laddar…
njaaa.. kanske ngn gång i framtiden. Det är lätt att tro att en mäklare inte gär ngn skillnad på en försäljning.
Men här i området finns det en mäklare som sticker ut. Lyckas väldigt ofta får ut 20 - 30% mer för objekt som iallafall i prospektet ser ut att vara likvärdiga objekt som områdets sämsta mäklare försöker sälja.

För några år sedan var det extremt. Den bra mäklaren sålde ett hus på ca 160 kvm, gatan låg mot ett mindre industriområde. Huset i toppskick. Det gick för 12,5 milj. Samma dag visade områdets sämsta mäklare ett hus i samma kvarter, fast åt andra hållet. En villagata med villor på båda sidor. Bättre läge. Synbarligen samma skick. 170 kvm. Det gick för 7,9 milj om jag minns rätt.

Övriga jämförelser blir inte lika tydliga eftersom det inte funnits likvärdiga försäljningar just då. Den sämre mäklaren sålde ett hus för drygt 6 milj. Köparen renoverade, erbjöds en bit över 20 milj, men tackade nej (huset var alltså inte till salu då).

Exakt vad den bättre mäklaren gör för att lyckas så här vet jag inte. Men jag tvivlar på att ai skulle lyckas lika bra.
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Intressant tanke. Hur skulle det lösas med att hålla koll på husets skick t ex tänker du, och att hålla i visningen?
 
  • Gilla
LeiJ och 1 till
  • Laddar…
F
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Intressant tanke. Hur skulle det lösas med att hålla koll på husets skick t ex tänker du, och att hålla i visningen?
Besiktning görs ju redan.

Är ju inte värt 100 000kr att hålla i några visningar. Många visningar vi var på där mäklaren inte kunde nånting i princip om huset.

Det jag menar är att det är helt orimligt arvode för vad de gör. Ringa några samtal, tända lite ljus, skriva ut några avtal, lägga upp en annons. Det kan ju vem som helst göra.🙃 Man kunde bara gjort en mäklarbot som stegat en igenom processen, hjälpt en med det juridiska osv. Finns ju redan forskning som visar att jurister ligger rätt illa till framgent..
 
Redigerat:
  • Gilla
jonaskop och 4 till
  • Laddar…
Håller med om att det verkligen är skillnad på mäklare och mäklare. Och det är skillnad på husen också, hur lättsålda de är. Jag har annars liknande erfarenheter som @hempularen att riktigt bra mäklare kan höja köpeskillingen rejält, det gäller väl bara att hitta dem antar jag.
 
Jag har använt samma mäklare två (tre) gånger, 1:a gången var jag köpare av en lägenhet. sedan samma mäklare när jag sålde lägenheten efter renovering.

Fastpris 20kkr + hemnet annons.

Sedan när jag sålde min villa i Göteborg, samma fastpris 20kkr + hemnet annons.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
F
D Dilato skrev:
Jag har använt samma mäklare två (tre) gånger, 1:a gången var jag köpare av en lägenhet. sedan samma mäklare när jag sålde lägenheten efter renovering.

Fastpris 20kkr + hemnet annons.

Sedan när jag sålde min villa i Göteborg, samma fastpris 20kkr + hemnet annons.
Fastpris är fullt rimligt i mina ögon!
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Är ju inte värt 100 000kr att hålla i en visning. Många visningar vi var på där mäklaren inte kunde nånting i princip.
Dåliga mäklare är väldigt vanligt. Jag har varit på visningar där man undrar "hur kan någon vilja att den här människan skall sälja mitt hem", någon jag inte skulle våga köpa ens en beg. cykel av, och absolut inte släppa in i mitt hem.

Men jag har även sett hur en bra mäklare faktiskt lyckas få ut flera miljoner mer än en annan mäklare. Lyckas det så är det ju självklart värt 100 000.

Frågan är hur man hittar den rätta.
 
  • Gilla
Rejäl och 3 till
  • Laddar…
Att en mäklare skulle lyckas få flera miljoner mer för en vanlig Svensson villa även om det handlar om Fjollträsk tror jag inte på.
 
  • Gilla
Lajmen och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Dåliga mäklare är väldigt vanligt. Jag har varit på visningar där man undrar "hur kan någon vilja att den här människan skall sälja mitt hem", någon jag inte skulle våga köpa ens en beg. cykel av, och absolut inte släppa in i mitt hem.

Men jag har även sett hur en bra mäklare faktiskt lyckas få ut flera miljoner mer än en annan mäklare. Lyckas det så är det ju självklart värt 100 000.

Frågan är hur man hittar den rätta.
Beror nog inte på mäklaren, det är objektets status och hur hungriga köpare det finns som bjuder över varandra. Sen kan det även vara så att mäklaren säger sig inte att ha tid, objektet är inte tillräckligt attraktiv i prisklassen, så arvodet är mindre än vad mäklaren tycker villja tjäna. Beror nog även på utgångspriset som det ofta talas om, ligger det i mitten eller överkant, för lågt så kommer det inte några som har pengarna.
 
Fairlane
Innan vi köpte vårt förra hus tittade vi på säkert 100+ objekt. Några mäklare kände man igen efter ett tag. En var riktigt bra. Som köpare fick man förtroende för hen och det var klart en mäklare jag själv skulle kunnat sälja med.
Sen hade vi firman som sålde mest i ett område vi tittade i. Två mäklare i firman, den ena gick mest runt och muttrade för sig själv under visningarna, en gången iklädd träningsoverall med Gällivarehäng... Kompanjonen var uppenbar rasist, personer med svensk utseende fick skriva upp sig på en lista så fort de kom innanför dörren, medan mörkhyade personer ombads ta ett varv till när de ville skriva upp sig. Den senare personen ringde även upp en bekant till mig och skällde ut henne för att hon valde att sälja med en annan mäklare. När vi såg någon av de mäklarna vid objekten tappade vi helt intresset.

Jag tror en mäklare kan göra stor skillnad, sen är det upp till var och en om man vill anlita en eller inte och vilken.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
hsd
Det är svårt att avgöra vilken mäklare man anlitar, ena kan sälja många objekt till låga priser och en del säljer inte så många objekt men får höga priser ( har kollat och försökt jämföra likvärdiga objekt) , så då är det en fråga om försäljning brådskar
Likaså är snabbsäljarna oftast helt ointresserade av energideklaration mm, då de ändå säljer
 
När jag sålde lägenhet i Enskede.

Slutpris i området för samma lägenhetsstorlek/avgift: 2,8 miljoner

Slutpris på min: 3,06 (All time high under två år sen)

Fast arvode på 49.000 (plus 2.000 hemnet)

Förmedlingsuppdraget var på 3 månader men mäklaren var tydlig med att om vi inte kommer överens kan jag riva kontraktet närsom.

Husmanhagberg skulle ha 75-100.000
Svensk fast 80--100.000

Det lönar sig verkligen att shoppa runt. Både för att hitta en mäklare man tror på. Men även en mäklare som har sålt i område och har etablerade ringlistor.

Jag hade en mäklare som var 50 och man. Mina vänner var "men herre gud du ska ha en UNG OCH HUNGRIG!!!".

Men Björn var metodisk. Ärlig. Och framförallt. Från Norrland.
Det gjorde mig som säljare lugn. och jag är övertygad om att de 7 (!!!) som budade kände samma.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Här berättar fem mäklare från olika håll i landet hur de beräknar sina arvoden och vad vad dessa ligger på i genomsnitt just nu. Har lågkonjunkturen påverkat mäklarnas arvoden?

Du kan läsa artikeln här: Mäklararvode - vad kostar en mäklare?
Det här är den mest korkade artikeln på länge.

Här ger man alltså dessa fem mäklare fritt utrymme att presentera sin oförhandlade prismodell på en av Sveriges största siter.

Istället borde man valt följande upplägg:

"Mäklar-arvode - vi intervjuar 5 vana försäljare av hus och lägenheter hur de förhandlar sitt mäklararvode och vilken prismodell som ger bäst effekt"

DET hade varit intressant. Dvs vilken prismodell ger (tillräckligt) bra resultat sett priset man betalar och hur långt kan man pressa priset för denna tjänst.
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.