Hej en Castlegarden (Briggs & Statton) klippare som inte startat.
- Solonoiden dog, men har testat att att koppla förbi denna, men funkar ändå inte. Med tändstift i så går motorn väldigt segt runt.
- har bytt tändstift och det är gnista
- har bytt batteri.
- bytte Solonoid, och då rasslar/tickar/ringer startmotorn bara, men inte när man kopplar förbi den.
Nån som är grym på motorer som har en aning vad som kan va paj? Se film nedan.
1. ”Startar” med tändning utan tändstift
2. ”Startar” med polygrip, förbi solonoid utan tändstift.
3. ”Startar” med tändning med tändstift
4. ”Startar” med polygrip, förbi solonoid med tändstift.
- Solonoiden dog, men har testat att att koppla förbi denna, men funkar ändå inte. Med tändstift i så går motorn väldigt segt runt.
- har bytt tändstift och det är gnista
- har bytt batteri.
- bytte Solonoid, och då rasslar/tickar/ringer startmotorn bara, men inte när man kopplar förbi den.
Nån som är grym på motorer som har en aning vad som kan va paj? Se film nedan.
1. ”Startar” med tändning utan tändstift
2. ”Startar” med polygrip, förbi solonoid utan tändstift.
3. ”Startar” med tändning med tändstift
4. ”Startar” med polygrip, förbi solonoid med tändstift.
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 10 819 inlägg
tycker det låter som väldigt klent med ström............
Medlem
· Västernorrland
· 10 819 inlägg
Ja det kan det bli.........bytt batteri, vad innebär det då? Ett nytt i rätt storlek eller bara ett annat ur högen? Annars får man nog som sagt säkerställa att det är bra kontakt överallt.
Låg spänning ser det definitivt ut att vara. Om det beror på kast batteri eller dålig kontakt är ju svårt att se på film.
Har haft samma bekymmer med ett dåligt batteri. Byt/ladda batteriet, rengör polerna och klämmorna och prova igen.
Startkablar från bilen brukar vara en bra metod att testa om det beror på batteriet.
Tack för alla svar.
Jag har testat med startkablar från bil, bytt batteri mot nytt, laddat batteri. Återstår då att kolla om det är glappkontskt nånstans då?
Varför blir det annorlunda när jag kopplar förbi solonoiden?
Jag har testat med startkablar från bil, bytt batteri mot nytt, laddat batteri. Återstår då att kolla om det är glappkontskt nånstans då?
Varför blir det annorlunda när jag kopplar förbi solonoiden?
Kolla anslutning mellan batteri och jord på motorn. Det är ett inte helt sällsynt fel på bilmotorer. Motorn rör sig och inte chassi, fel uppstår. Anslut en kabel mellan minuspol och motorblock. Dessutom visar en mätning på plus på startmotor 12 volt så man tänker att det är inget fel på spänningen fast det blir det ju om det saknas jord
Att den drar startbatteriet mindre beror på att kompressionen ger motstånd som märks mer vid glapp, ärg eller liknande
Att den drar startbatteriet mindre beror på att kompressionen ger motstånd som märks mer vid glapp, ärg eller liknande
Spänningen är okej, innan startmotorn går igång. Så kontaktorn drar, men släpper av spänningsfallet, sedan drar den igen när spänningen stiger. Den cykeln orsakar knattret.
Startreläet mår inte bra av att dras med lågt batteri, det skapar gnistor som till slut bränner det. Bara ett tips.
Men om du testat med starthjälp så kan det vara startmotorn som är dålig, den orkar inte upp i varv.
Men om du testat med starthjälp så kan det vara startmotorn som är dålig, den orkar inte upp i varv.