Gangstersmed Gangstersmed skrev:
Fin och populär spis, inte särskilt gammal heller. Funderat på att reparera det som inte fungerar? Kan ju kosta en tiondel av spisens värde och ge 20 år till.
Vi har modellen innan den, så den har ett gäng år på nacken. Äldre modell på vred och handtag men annars samma modell.

Övre ugnens insats till lampa är borta, alltså inte bara byta glödlampa utan hela delen som lampan fäster i saknas. Det var så när vi flyttade in. Jag beställde en ny från Electroluxbutik. Gav rätt artikelnummer, men den delen jag fick passar inte.

Hällen var rejält repig när vi flyttade in och två av plattorna värmer ojämnt. Så i så fall måste vi byta hela hällen.

Det finns inget barnlås, går i och för sig att köpa täckkoppar till alla vred för att lösa den biten.

Nedre ugnen värmer ojämnt, så då måste värmeelementet bytas.

Bott i 2 år nu och vant oss vid att spisen inte är helt ok, men tror jag kan få en begagnad av den modellen för samma pris det blir att laga alla fel på den vi har.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Jag tror att spisen har en egen propp i proppskåpet, är inte säker men ska kolla. Proppskåpet är i alla fal väl uppmärkt med vad varje enskild propp går till.
 
D
V vbg-1 skrev:
Jag tror att spisen har en egen propp i proppskåpet, är inte säker men ska kolla. Proppskåpet är i alla fal väl uppmärkt med vad varje enskild propp går till.
Om det är gamla smältsäkringar av typen propp har spisen tre proppar. Du måste förmodligen se till att spismatningen kompletteras med en neutralledare (nolla) så du har 5 trådar dit, om du vill ha induktion.
 
D datja skrev:
Om det är gamla smältsäkringar av typen propp har spisen tre proppar. Du måste förmodligen se till att spismatningen kompletteras med en neutralledare (nolla) så du har 5 trådar dit, om du vill ha induktionungeför hur mkt kostar det att
D datja skrev:
Om det är gamla smältsäkringar av typen propp har spisen tre proppar. Du måste förmodligen se till att spismatningen kompletteras med en neutralledare (nolla) så du har 5 trådar dit, om du vill ha induktion.
Ungefär hur mkt kostar det? Mkt fixar jag med själv, blir det fel är det bara att göra om, men inte med el.
 
D
V vbg-1 skrev:
Ungefär hur mkt kostar det? Mkt fixar jag med själv, blir det fel är det bara att göra om, men inte med el.
Max en timmes jobb under rimliga omständigheter. Men dra ut spisen och blottlägg matningen från dosan i väggen och fota och lägg upp här först.
 
Lägger upp foto imorgon.
 
Livet kom emellan men nu har jag fotat bakom spisen.
Första bilen är på de elledningar som är framdragen.
Andra bilden på nuvarande spis.
 
  • Elledningar och kabelskor i dosa bakom spisen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett som visar schematiskt kopplingsschema för 400V elementspänning mot betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nuvarande spis är alltså ren 400 V och behöver inte ha någon nolla. Hoppas du stängt av strömmen!! Dra gärna fram ledningarna så man ser hur de går och fotografera med blixt så det syns. Tycker det ser ut som en ledning är skadad så kopparen syns?
 
J Josth skrev:
Nuvarande spis är alltså ren 400 V och behöver inte ha någon nolla. Hoppas du stängt av strömmen!! Dra gärna fram ledningarna så man ser hur de går och fotografera med blixt så det syns. Tycker det ser ut som en ledning är skadad så kopparen syns?
Såklart jag stängde av strömmen.

Om du menar den kopparbiten som syns så var det änden på en av ledningarna. Alltså inget brott på ngn av ledningarna.
 
D
V vbg-1 skrev:
Såklart jag stängde av strömmen.

Om du menar den kopparbiten som syns så var det änden på en av ledningarna. Alltså inget brott på ngn av ledningarna.
Det går dock inte att räkna hur många trådar som det matas med på din bild. För man ser inte riktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.