Man klarar sej absolut, en del har haft sin kåk i 60år med bara ett skivlager på väggarna utan större problem, det går ju att leta upp en regel eller använda "Molly" då nått tungt ska sättas upp.

Det är dock bekvämt att ha nått bakom gipsen när man ska skruva upp nått, själv spikar jag råspont på väggarna innan jag gipsar.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
varför vill du ha OSB i väggarna?

ta såfall ett extra lager gips, billigare mycket bättre akustik.
du kommer kunna hänga upp allt på den typen av vägg man normalt gör i en bostad.
 
  • Haha
MrJay
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
varför vill du ha OSB i väggarna?

ta såfall ett extra lager gips, billigare mycket bättre akustik.
du kommer kunna hänga upp allt på den typen av vägg man normalt gör i en bostad.
Ska kolla om det alternativet med dubbelgips erbjuds.

Edit: Det erbjuds inte.
 
Redigerat:
  • Gilla
andkar
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
varför vill du ha OSB i väggarna?

ta såfall ett extra lager gips, billigare mycket bättre akustik.
du kommer kunna hänga upp allt på den typen av vägg man normalt gör i en bostad.
Dubbelgips är ju inget kul att sätta rullgardiner,hatthyllor och tv fästen i
 
wildeside
O Ossian K Olsson skrev:
Vi har bara gipsväggar hemma och här sitter sakerna kvar. Tvn sitter i regel, tavlor hänger på väggen som vanligt osv.

Tycker faktiskt inte priset var så mycket ocker då det är en del jobb med att få in OSB också.

Jag hade inte valt det!
En del jobb, men om OSB:N kostar 20000 så skulle jobbet kosta 36000?
Jag satt OSB i mitt hus på 1 dag, så då har jag tjänat 36000 kr den dan!
Skulle kunna tänka mej sätta osv 3-4 dar i månaden.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Vispen74 Vispen74 skrev:
Precis allt är relativt men ändå inte. Dessa 56'000 kommer inte höja andrahandsvärdet, och en tusenlapp är en tusenlapp i lån och amortering, oavsett totala beloppet. Allt annat är bara att lura sig själv. Problemet är att det som vanligt med kataloghus blir 50 tkr här och 50 tkr där till helt orimlig totalkostnad. Så även om jag håller med dig i grunden så behöver vi väga alla 50 tkr-kostnaden på guldvåg.

Men det kan vara värt det just för det du nämner, ska något upp på väggen så behöver man aldrig fundera, bara att skruva upp.
Där tror jag faktiskt att du har fel. OSB höjer absolut andrahandsvärdet. Det mesta måste fästas med mollyskruv då man bara har gips. Det efterlämnar väldigt stora hål när allt plockas ner. Olyckor sker också, då saker åker in i väggar, vilket kan göra stora skador om man bara har gips. Väkdigt många är dessutom medvetna om nackdelarna med att bara ha gips. Huset ses då som ett snikbygge, som saknar kvalitet. Så OSB kanse inte direkt höjer andrahandsvärdet. Men avsaknaden av OSB sänker absolut andrahandsvärdet.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Satsa på extra isolering i golvbjälklag. Det är inga problem att de saknas osb i ytterväggar. Ska du ha upp något tungt på en yttervägg så siktar du bara på reglarna.

Vi har ett myresjöhus. Både elfa och ikea har skenor för hyllsystem och stommar så det var inga problem att få upp fast de sakandes osb.

En sak som vi gjorde innan de byggde igen väggarna var att ta kort på innerväggar så man fick ett hum vart rör,el och reglar går.

Jag håller med om det är lite papphus känsla utan osb men frågan är om det är värt 50"
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
coconut
Att det vore OSB i alla väggar skulle jag mer se som en bonus men inget jag letar efter i en objektbeskrivning och får mig att motivera att betala mer för hus X än hus Y. Om de vore mer eller mindre kopior av varanda.

Till TS, om du planerar att skruva mycket i ytterväggarna så kanske OSB kan vara motiverat om du inte tänker skruva särskilt mycket kanske det finns annat man kan göra med 56000.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vad är Hårdgips?


Används i utrymme där man på grund av hårt slitage behöver en beklädnadsskiva med större slagtålighet och intryckningsmotstånd än vad som normalt krävs t. ex skolor, sjukhus. Robust gipsskiva som minskar risken för skador på väggen. Skivan  är stark, tålig och extra ljudisolerande.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Jag har hängt upp en 5 meter lång klädstång i enbart gips i snedtak. Den trillade ner rätt snabbt men nu har den suttit uppe i flera år. Var bara att lära sig vilken infästning man skulle ha så blev det bra. Metoden som fungerade var TOX skivankare. Men OSB hade varit enklare och även varit snyggare. Nackdelen med skivankaret är den hyfsat stora brickan som blir synlig efter montage.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
G
Ja man klarar sig.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
V Vante skrev:
Vad är Hårdgips?


Används i utrymme där man på grund av hårt slitage behöver en beklädnadsskiva med större slagtålighet och intryckningsmotstånd än vad som normalt krävs t. ex skolor, sjukhus. Robust gipsskiva som minskar risken för skador på väggen. Skivan  är stark, tålig och extra ljudisolerande.
Det låter ju ändå bra 👌
 
Klarar man sig? Ja.
Är det dyrt? Ja.
Hade jag valt OSB (eller plyfa) ändå? Absolut. Hatar att behöva hålla på med mollys eller leta reglar.
 
wildeside
Hur jag resonerar som köpare.
Enkel gips i ett relativt ny byggt hus.
Undra vad mer som det sparats in på.
 
  • Gilla
Maledictus
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Dubbelgips är ju inget kul att sätta rullgardiner,hatthyllor och tv fästen i
går utan problem fästa allt du nämner i dubbel gips.

korrekt infästning i dubbelgips klarar du enkelt +60 kilo per infästning.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.