Funderar du på att byta fönster och vad det kan kosta att byta alla fönster i huset? Vi försöker besvara frågan genom att visa ett konkret exempel och beskriva hur priserna på olika typer av fönster kan variera.

Du kan läsa artikeln här: Vad kostar det att stnad byta fönster 2024?
 
Redigerat av moderator:
Jag bytte i höstas ut 25 fönster och en balkongdörr för 250tkr så erat pris låter verkligen i överkant. Fönster från Elitfönster 1,2 med aluutsida och i priset ingick smygar och bleck på utsidan och foder till nio fönster på insidan plus allt jobb. Snickarna bytte dessutom ut ca 40 färdigmålade panelbrädor som var ca 140 cm långa.
Tog två snickare lite drygt en vecka att göra jobbet. Är både tegel och träfasad på huset.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Herregud. En arbetsdag per fönster!

Vilka fantasier till fönsterpriser och mantimmar.

Kapa bort 40-50%

Oseriöst
 
  • Gilla
Freiherren och 4 till
  • Laddar…
Jag hade firma att byta totalt 22 fönster, en ytterdörr samt en altandörr förra året i mars, foder in och utvändigt samt fönsterbänkar. Nya lås i alla yttre dörrar även i de andra byggnaderna. 2 man gjorde jobbet på 5 arbetsdagar. Kostade 291800kr efter rot. Nordan leverantör av fönsteroch dörrar.

Mockfjärds skulle för samma jobb ha 514000kr efter rot.

Så 200000kr och 102 timmar för 9 fönster.....😮
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
A
Ja erat pris är mycket i överkant.
Två snickare bytte 10 fönster på 2 dagar, 3 av dessa blev mycket större så dom fick såga ut för att få plats.
Era fönster med aluminium utsida. Detta var december 2020 men priset efter rot, 95000kr
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Funderar du på att byta fönster och vad det kan kosta att byta alla fönster i huset? Vi försöker besvara frågan genom att visa ett konkret exempel och beskriva hur priserna på olika typer av fönster kan variera.

Du kan läsa artikeln här: Vad kostar det att stnad byta fönster 2024?
Jag har ett hus från -82 där vissa 3-glas blivit regnbågsfärgade. Förmodar att det beror på att gasen läckt ut mellan glasen. I vilket fall så är karmarna i ett mycket bra skick. Jag valde därför att byta enbart glaset och gummilister i dessa fönster. 6 fönster ca 8000:- inkl frakt. Måttbeställda. Jag gjorde arbetet själv men det hade blivit sjukt mycket billigare även om man anlitade någon. Det tog ca 1 1/2 timme per fönster.
Ett tips till er som har friska fönsterkarmar.
 
Händer mycket på ett år. Förra året hade ni samarbete med RM-fönster då ni böt era fönster, då sa eran vän VD: Mikael att det tar i snitt 2,5h/fönster. Nu är ni uppe i 11h från samma partner företag.

RM låter som några man ska hålla sig borta ifrån.
 
Jag tycker det är viktigt att nämna att i gamla hus är fönstren (om original sitter kvar) av kärnvirke som har en överlägsen kvalitet. Likaså brukar de bidra till kulturvärden och utseende.

Dessutom, i gamla sekelskifteshus är ofta foder kring fönstren i profiler som inte går att få tag på och spikade, spacklade och målade på plats. Att ta bort och återställa dessa är mer jobb än i "moderna" hus. Så sannolikt blir det dyrare i ett sekelskifteshus. Iallafall om det ska göras snyggt.

Ett bättre alternativ är att lämna bågarna på renovering, byta tätningslister och byta innerrutorna mot isolerglas. Undesökningar har visat att man ofta når en väldigt bra förbättring på detta sätt. Utan att förstöra utseende, utan att riva upp foder och behöva måla/tapetsera om på insidan osv.

Kalkylerna fönsterföretagen har på energivinster är ofta presenterad på ett sätt så man visar en procentsats som förbättringen är. Det man ska tänka på är att fönstren bara är en del av energikonsumtionen i huset. Varmvatten, ventilation, väggar, dörrar osv tar en mycket större del. Så säg att dfönster står för ca 20% på din totala värmekonsumtion. Om då de nya fönstren är dubbelt så "snåla" så blir då besparingen 10% på din värmekostnad. Dessutom, mycket annat i huset drar el, så det är inte hela elkostnaden. Summa summarum så kanske ett fönsterbyte sparar en eller ett par tusenlappar per år. Om det då kostar 250.000 att byta så tar det ganska många år att betala tillbaka sin "investering". Troligen är de nya fönstren av sämre kvalitet redan förbi sin livslängd när man når lönsamhet.

Så gå inte på reklamen från "fönsterbytarna" om du har ett gammalt sekelskifteshus. Ställ många frågor om hur de återställer och vad den verkliga "besparingen" är. Och kolla om de fönster du har verkligen är "slut" eller bara i behov av målning.

Tänk också på att det du och fönstersäljaren inte tycker är en väsentlig förändring av utseendet faktiskt kan vara det, ett modernt fönster har ett helt annat utseende än ett sekelskiftesfönster (även om den har en likartad delning på spröjsen) så att vid en kontroll efter bytet är gjort kan man riskera att man med bytet förändrat för mycket och tvingas byta till vanliga 2-glasfönster med exakt samma utseende, dvs att du inte skulle fått bygglov om du sökt det (det bästa är förstås att kolla detta med bygglov innan)..
 
Redigerat:
  • Gilla
Altijdgriep och 6 till
  • Laddar…
För den snåla& galna är det bara fråga din kommun innan gör det själv.

Skulle jag ha tidsmaskin skulla jag ansökt om fasad förändring och haft 4/rektangel kant list utv (enklare att fästa) med -12mm runt om "mindre fönster" fan hade varit klar på ingen tid alls.

Som det blev fungerar men tids intensivt.

Frågade med en ritning har 1+1, jag fick okej, ingen skillnad utifrån bara "inuti" göra om ett första fönstret tog en helg (mest tid är ta loss gamla=krossa går snabbare) och hacka, fräsa bort 12+3mm runt hela extra (isolerkanten), spika 3 kants list, måla, gummi lister osv.
Stål förstärkning 3mm inv i hörnen.

25k för alla fönster 3glas 0.6u, 1 fönster fick bli 2 glas (1+1) ( vardagsrums fönstret)
+5k verktyg (testade mej fram)

Alternativt kan man fräsa/såga/hacka ur bara för inre glaset om man har 1+1. Alla fönster 2 glas bara 13k i mitt fall. (Jag gör det endast på vardagrums fönstret pga så stor o tung)
2+1 blir okej.
Alternativt finns med tex ett 40-50mm? 2 glas.

Mest bortplockade av 12mm som tar tid då +40mm är för högt. Halva hade varit enkelt i ett fräsbord.

Till o med mindre tid & stressade att göra helt nya ramar fnv i trä vs måste få klart fönstret under en helgen innan jobbar igen🤪.

Nackdelen med 3 glas är dock vikten på bågen men förstärker, har sällan fönsterna öppna med. Skulle ett mot förmodan paja 1-2k en piss i havet.
 
A
Redaktionen Redaktionen skrev:
Funderar du på att byta fönster och vad det kan kosta att byta alla fönster i huset? Vi försöker besvara frågan genom att visa ett konkret exempel och beskriva hur priserna på olika typer av fönster kan variera.

Du kan läsa artikeln här: Vad kostar det att stnad byta fönster 2024?
Ärligt talat vem försöker ni lura med denna offert? Låter helt sanslöst högt för 9 fönster. 11 arbetstimmar per fönster??
 
J JohanLun skrev:
Jag tycker det är viktigt att nämna att i gamla hus är fönstren (om original sitter kvar) av kärnvirke som har en överlägsen kvalitet. Likaså brukar de bidra till kulturvärden och utseende.

......

Så gå inte på reklamen från "fönsterbytarna" om du har ett gammalt sekelskifteshus. Ställ många frågor om hur de återställer och vad den verkliga "besparingen" är. Och kolla om de fönster du har verkligen är "slut" eller bara i behov av målning.
Det där gäller hus ända fram till slutet av 50-talet, fönstren är byggda i kärnvirke och även om de är åtgångna så går det oftast att renovera vilket blir både billigare och snyggare än att sätta in nya fönster. Sen ska man inte glömma att ett äldre hus inte mår bra av supertäta isolerfönster, att det är lite otätt är en del av husets naturliga ventilation.

220 000 för nya fulare fönster som sabbar husets ventilation och som har en ROI på 20-25 år känns som en tveksam investering.
 
  • Gilla
emmjo och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.