Hej!

Hundrade tråden på detta ämne?

Tänkte köpa en ny spis och försöker som relativt okunnig förstå om nuvarande uttag har vad som krävs. Om jag förstått rätt ska den nya spisen kopplas in till trefas med nolla, se schemaalternativ på bild.

Har kollat nuvarande spis som verkar vara inkopplad på trefas utan nolla, se foto på schema.

Skruvade loss kåpan på uttaget och tog bifogade bilder på kablarna bakom. Räcker det för att avgöra om jag har nolla eller ej, eller behöver jag ta hit en elektriker?
 
  • Schema som visar olika sätt att koppla in en apparat, inkluderar enfas och trefasanslutningar.
  • Eluttag med en varningsskylt och kopplingsschema för 400V trefas utan nolla på en metallbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt uttag med öppen kåpa som visar trefas kablar med brun, svart och gul/grön tråd ansluten i ett kopplingsschema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag för spis med synliga kablar och anslutningar utan kåpan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
johanoloflindberg
  • Laddar…
Ser ju fullkopplat ut, med nolla till vänster på första bilden med tre kablar sett ovanifrån.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Du har med största sannolikhet en (grå) nolla i perilexutaget men det måste verifieras med mätning för att vara helt säker.
 
Sitter en ledning där nollan ska sitta men fel färg. Den borde vara blå. Skaffa en bra spänningsprovare och mät upp alla spänningar så är du säker.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Det behöv egentligen inte ens en mätare, vare sig bra eller ej.
Man tar en elektrisk apparat av valfritt slag (en lampa, en bordsfläkt, en grendosa med lampa i bytaren) och kopplar in på de två sladdarna överst som inte är grön/gul. Fungerar apparaten så finns det nolla.
 
D Dilato skrev:
Det behöv egentligen inte ens en mätare, vare sig bra eller ej.
Man tar en elektrisk apparat av valfritt slag (en lampa, en bordsfläkt, en grendosa med lampa i bytaren) och kopplar in på de två sladdarna överst som inte är grön/gul. Fungerar apparaten så finns det nolla.
Det kan vara värt att påpeka att det finns tre tänkbara utgångar av det testet.

1. Mest troligt fungerar det och visar att uttaget är rätt kopplat.

2. Inte heller helt ovanligt så händer ingenting då nollan saknas i uttaget.

3. Inte så vanligt men inte omöjligt är att röken läcker ut ur apparaten man ansluter eftersom det var felkopplat i uttaget.

Skall man prova med en apparat bör det inte vara något man är alltför rädd om.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
3. Inte så vanligt men inte omöjligt är att röken läcker ut ur apparaten man ansluter eftersom det var felkopplat i uttaget.
Du tänker att det ligger en fas på "nollan" så du får 400V och det är inte samma fas som den andra ledningen på apparaten är kopplad till?

Ok, då testar vi så här:
en apparat (lampa) mellan grön/gul och antagen nolla.

Lyser det då så har du ett uttag som är så felkopplat att rubriken i AftonPosten blir "mordförsök".😮
 
Själv är jag mest fascinerad över vad varningssymbolen betyder... :)
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Tack för engagemanget! Som sagt så ser det ut som det finns en nolla men ska låna multimeter av min svåger och kolla för att vara säker.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
O olllen skrev:
Hej!

Hundrade tråden på detta ämne?

Tänkte köpa en ny spis och försöker som relativt okunnig förstå om nuvarande uttag har vad som krävs. Om jag förstått rätt ska den nya spisen kopplas in till trefas med nolla, se schemaalternativ på bild.

Har kollat nuvarande spis som verkar vara inkopplad på trefas utan nolla, se foto på schema.

Skruvade loss kåpan på uttaget och tog bifogade bilder på kablarna bakom. Räcker det för att avgöra om jag har nolla eller ej, eller behöver jag ta hit en elektriker?
Anlita en elektriker.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Själv är jag mest fascinerad över vad varningssymbolen betyder... :)
Symbolen varnar för att ta bort barnlåset på ugnsluckan. 😳
Då kan barn öppna ugnsluckan och försöka kliva upp varvid hela spisen välter framåt över barnet. 🤔
Som bonus bränner sig barnet inte på varma grejer inne i en varm ugn.

Att försöka skruva fast spisen i väggen så som man gör med vitrinskåp och byråer etc brukar inte vara någon bra idé. Inget jag sett någon gång.
 
  • Gilla
Alexander HB och 1 till
  • Laddar…
T Thomas N1 skrev:
Anlita en elektriker.
Varför lägga tusenlappar när det går att göra kostnadsfritt och är så pass enkelt att vem som helst kan göra det?
 
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Själv är jag mest fascinerad över vad varningssymbolen betyder... :)
Den varnar väl för tipprisk om spisen inte är förankrad i väggen och t.ex. ett barn klättrar upp på ugnsluckan.

Upptäckte jag missat några inlägg när jag skrev mitt svar. Nu var det längesedan jag hade traditionell spis men den vi hade när jag var barn hade något stag i väggen som låste ugnen mot tippning när den stod i position men inte hindrade spisen från att dras fram för rengöring, om jag nu minns rätt.

Huvudfrågan har väl redan fått svar, nollan är sannolikt kopplad, men i fel färg, och behöver verifieringsmätas.
 
A Alexander HB skrev:
Själv är jag mest fascinerad över vad varningssymbolen betyder... :)
Varnar för att man om barn finns i närheten ska lämna spisen oövervakad när den är utdragen....

Det går att klättra på luckan även när den är utdragen.

Gissningsvis är det en spis som i bakkanten under hällen har ett hål som passar mot en hyllkonsol.
Hyllkonsolen fanns med i spisen och var avsedd att skruvas fast i väggen bakom spisen som välthinder.
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det behöv egentligen inte ens en mätare, vare sig bra eller ej.
Man tar en elektrisk apparat av valfritt slag (en lampa, en bordsfläkt, en grendosa med lampa i bytaren) och kopplar in på de två sladdarna överst som inte är grön/gul. Fungerar apparaten så finns det nolla.
Ibland går detta med säkerhet lite väl långt på detta forum. Man får absolut inte koppla in en taklampa i taket där det finns en brun, och en blå kabel. Utan att man provmätt 15ggr exempel.

I det här fallet förstår jag inte riktigt hur du tänker. Den grå kan ju vara fungerande nolla, då fungerar lampan/fläkten. Alternativt är det tilltänkt, ej ansluten nolla, då händer ingenting. Men sen finns ju en tämligen stor risk att även den grå är en fas. Vilket ju är det man fruktar mest om man kopplar in en lampa/fläkt.

Eller har jag missat något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.