Så här kom vi fram till att vi skulle ha det. Även köket är då fixat. Det är skjutdörr in till nya toaletten samt in till köket från den nya ombyggnaden.
 
  • koket_ikea.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • plan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt ritat Åsa! Guldstjärna i kanten...
 
Jag vill faktiskt varna för den där kökslayouten. Vi har den nu i vår lägenhet och man blir tokig om man ska jobba mer än en i det köket. Allt - disk, spis soptunna och förvaringsskåp - finns inne i hörnet. Man står alltid i vägen för varandra om man är två.
 
billy_baver skrev:
Snyggt ritat Åsa! Guldstjärna i kanten...
Tackar .. Photoshop använde jag :)
 
Vi har ju enligt denna bilden nu som jag bifogar så allt blir större än vi har nu och nu äre trångt..
 
  • stamv_plan_fix_nu.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra att Pinebar förde detta på tal!

Vill man fördela köksjobbet på ett par, tre personer går det åt lite svängrum. Men när man ökar bänklängden och bara har rinnande vatten på ett enda tappställe får man en massa spring i onödan. Det var just därför jag ritade in extra vattenho i mitt förslag, och jag beklagar att mitt svar visst föll bort när Åsa förut frågade. Ursäkta.
 
Får jag ge ytterligare ett tips? Du har ritat in överskåp i "continentalhöjd". Välj istället "fullhöjd"! Du kommer inte att ångra dig, eftersom du blir en dammgömma fattigare, samtidigt som ditt liv berikas med bra mycket mer skåpshyllor.
 
Visst kanske vi kan flytta diskhon och byta plats med diskmaskinen. Eller hur tycker ni?
Utseendet på hur det ska se ut ska vara så som jag gjort men omplacering kan nog göras om det blir bättre.

Fanns inte högre än 92 cm överskåp på IKEA att lägga in i skissen. Vill ha fullhöjd men får väl sätta en snygg kant upptill.

Bifogar en länk till filen jag gjort i ikeas planeringsverktygs.
http://www.gruvsjo.com/koket.zip
 
Alternativ till IKEA i samma prisläge -
http://www.coop.se/upload/modul/coopse/vh-Inomhus/Zambo katalog 2005.pdf

Precis som IKEA-köken levereras Coops kök i platta paket. Komponenterna kommer från Marbodal, och håller samma standard som Marbodals sortiment i övrigt.

Alternativ till kant upptill är att reglera överskåpens höjd nertill. Det finns (i praktiken) tolerans för det.
 
Tackar för det. Ska kika på det istället om det är bättre än ikea.
 
Jag har alltid trott att Marbodal tillverkade IKEAs kök också? Vedum kök är också de väldigt billiga, dock levereras skåpen ihopspikade. Vedum Kök
 
Tack för tipsen :) Men levererar de i hela landet? Vi bor ju i Dalarna.. Dyr frakt?
 
Bra fråga, de har iaf återförsäljare av badrum i hela landet. Kanske kan gå att lösa genom någon av dem. Glömmer ibland att inte alla bor nära en storstad.
 
Är ombyggnaden faktiskt värt all möda?
Den enda vinsten jag kan se är en extra toalet i grovingången och 3 steg närmare från gryttan till matbordet. Jag skulle försöka inreda den befintliga planlösningen på ett mer funktionell sätt om det går .... innan jag skulle fundera på att riva väggar och dra om rör och kablar som kan kosta mer än det smakar. I stället för att investera i ombyggnad skulle jag lägga dom pengarna i välanpassad funktionell och kanske mer påkostad inredning i stället. Går det inte att lösa upp trängseln med andra insatser? Eller är extratoan en mycket viktig detalj i planerna?
Motivet i den första ändringen var ( som jag gissar) att få in en köksö som försvann senare. Jag lägger mina 3 öre bara för att få er att fundera ... vart är ni på väg? ;)
gaia
 
Extra toalett är mycket viktigt då vi är 4 stycken i familjen. Det är en av anledningarna till ombyggnaden och sen vill vi få en bättre plats för kläder vid entren vid kortsidan. Sen är rördragningen för vattnet dåligt draget.

Men en sak som är bra är att min far är snickare så han komme rhjälpa en del så kostnaden kommer ner lite. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.