Stickan56
E Emanuel01 skrev:
Gäller det även dödsbon?
I de allra flesta fall gäller samma skatteregler för dödsbon som för privatpersoner.

Stickan
 
N Natalie_s skrev:
Vad menar du med 40.000 PLUS provision?
Om du som säljare betalar mig 40.000 kr i provision är det inklusive moms.

40.000 kr x 0,8 = 32.000

Vanligt upplägg för en mäklare är omkring 20- 25 % i lön av det du drar in men vi räknar för skojs skull på det högre.

32.000 x 25% = 8.000 kr
Sedan ska man betala lite skatt på det också.

8.000kr x 0,69 = 5.520 kronor.

Så, 5.520 kronor får mäklaren i lön om du väljer att betala ca 40.000 kr i provision.
Så har vi rett ut det en gång för alla.
Min mäklare tog 45k i fast avgift (men fick rabatt med 5k...) och 10% på allt över utgångspris. Betalade för hemnet-annonsen själv. Hon höll i 3 visningar. Jag skulle uppskatta arbetstiden till 7-10h totalt. Helt orimligt till arbetsinsatsen om man jämför med alla andra yrken förutom en svindyr topp-advokat.
 
BirgitS
M Mike Andersson skrev:
Min mäklare tog 45k i fast avgift (men fick rabatt med 5k...) och 10% på allt över utgångspris. Betalade för hemnet-annonsen själv. Hon höll i 3 visningar. Jag skulle uppskatta arbetstiden till 7-10h totalt. Helt orimligt till arbetsinsatsen om man jämför med alla andra yrken förutom en svindyr topp-advokat.
Hon var väl på ett möte hos dig innan offerten, 2 timmar inkl. restid?
Ett till möte inför att skriva ihop faktatexten, 2 timmar till?
Visningar, samma sak där 2 timmar inkl. restid per st.
Bara där är det uppe på 10 timmar eller så.

Dessutom ska annonsen skrivas vilket kräver kontakt med styrelsen om det är en lägenhet resp. med lantmäteriet etc. om det gäller ett hus, foton ska hanteras, skickas på redigering, läggas in i systemet i rätt ordning innan annonsen kan skickas till Hemnet. När jag var inblandad i en lägenhetsförsäljning fick mäklaren nog lägga en timme på att få fram en planritning.
Tid för att ringa upp alla som var på visningarna.
Anpassa kontraktsmallen till aktuell försäljning.
Möte för att skriva kontrakt.
Sen motsv. för överlåtelsen.
Betala lokalkostnad.
Betala för att använda varumärket om det är en kedja med franchising.
Betala del av den centrala administrationen, t.ex. jurist.

Det är ungefär som när folk ondgör sig över att hantverkare debiterar 8 timmar för något som de själva tycker tar 1 timme, de har glömt allt runt omkring.
 
  • Gilla
saltis99 och 5 till
  • Laddar…
M Mike Andersson skrev:
Min mäklare tog 45k i fast avgift (men fick rabatt med 5k...) och 10% på allt över utgångspris. Betalade för hemnet-annonsen själv. Hon höll i 3 visningar. Jag skulle uppskatta arbetstiden till 7-10h totalt. Helt orimligt till arbetsinsatsen om man jämför med alla andra yrken förutom en svindyr topp-advokat.
Du är naturligtvis hjärtligt välkommen att studera till mitt arbete om du finner det så enkelt och välbetalt 😅
Önskar dig all lycka till. Men glöm att vara ledig förutom lördagar - men då ringer naturligtvis telefonen ändå. Du svarat såklart trots att du ska vara ledig - för tänk om det är någon som är intresserad av det där svårsålda objektet du jobbat med sedan i mars. Det där objektet som du kanske inte kommer få betalt för i slutändan för att säljaren väljer att inte sälja. Då har du jobbat gratis. Kanske är det också den enda försäljningen du har för tillfället då antalet objekt till salu har minskat rejält. Det kanske blir ytterligare en månad utan lön, men du tycker det är underbart. För någon gång kanske det kommer en enklare försäljning där du bara behöver visa objektet tre gånger och kanske i slutet skriver ett kontrakt och kan ta betalt.

Så, sök gärna till högskolan och lycka till med studierna till detta glamourösa arbete
 
  • Gilla
Nissens och 7 till
  • Laddar…
S Självfixaren skrev:
Glöm inte provisionen från Hemnet som ditt kontor borde få.
Vad får du av den?
Om du inte får någon bonus eller annat så har du blivit rätt blåst…
Jag har inte blivit blivit blåst, den enskilda mäklaren får ingen ersättning - det går till kontoret. Inget konstigt med det
 
Stickan56
M Mike Andersson skrev:
Min mäklare tog 45k i fast avgift (men fick rabatt med 5k...) och 10% på allt över utgångspris. Betalade för hemnet-annonsen själv. Hon höll i 3 visningar. Jag skulle uppskatta arbetstiden till 7-10h totalt. Helt orimligt till arbetsinsatsen om man jämför med alla andra yrken förutom en svindyr topp-advokat.
Du är ju inte tvingad att anlita en mäklare,
Sälj själv så får du se hur lätt det är.

Stickan
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
9300 är mycket pengar men jag har precis lagt ut mitt hus på Hemnet Premium och nu 2024 kostar det 12 400kr. Vilket känns dyrt men bra att det är avdragsgillt.
 
Hemnet aktien stiger med 19% på börsen efter urstarkt kvartal och goda framtidsutsikter,

Genomsnittlig intäkt per publicerat objekt, ökade 46,2 procent till 5 911 kr

Har man 90% av marknaden kan man grymt betalt...
 
Vi kanske ska finansiera annonsmarknaden på bostäder via skattsedeln och sedan få fullt avdrag vid försäljning. 😎
 
Nissens
S Självfixaren skrev:
Du menar att sälja ett glas vatten i öknen för 100.000 spänn?
Är rätt övertygad att vilsekommen stackare som var nära döden hade betalat det.
Fri prissättning eller ocker som man kan kalla det med, trevligt samhälle vi får med det tänket och sånna som dig….
Är medveten att det gått några månader sedan ovan skrevs…

Jag tycker att du skall tagga ner.

I sammanhanget är 9 300:- brutto (7 254:- netto) småsummor med tanke på hur många potentiella köpare man når. Sannolikt ökar intäkten man får för fastigheten man säljer mer än den summan. Tror man inte det så kan man ju välja en av konkurrenterna.

Principen är ju att de flesta som använder Hemnets tjänster inte betalar ett enda öre för det - nämligen de potentiella köparna. De betalar inte en sekin för att använda alla sökfuntioner, sökrobotar etc.

Själv använder jag ständigt deras sökrobot som skickar mail till mig med en sammanställning av objekt som uppfyller mina sökkriterier. Jag kikar nästan aldrig på booli, blocket eller någon annan konkurrents platser/appar, och det är jag sannolikt långt ifrån ensam om. För detta betalar jag absolut ingenting.

När jag hittat något intressant objekt går jag alltid in på mäklarens sida för att få så bra detaljerad information som möjligt. Hemnet är mest som en sökmotor för mig.

När jag säljer en fastighet använder jag en mäklare som nyttjar Hemnets tjänster, kostar de drygt 7 000:- netto så är det absolut värt det.

Säljer man tex en fastighet för 6 000 000:-, så är kostnaden för Hemnet ca 0,1% av priset, och jag är övertygad om att Hemnet hjälp till att höja priset mer än så.

I förlängningen kan man därför säga att det är köparen som betalar för Hemnets tjänster, inte säljaren - trots att det är säljaren som får räkningen. 😊
 
Redigerat:
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Nissens
S Självfixaren skrev:
Tråden informerar om hur dyrt hemnet blivit så framtida säljare inte får en chock som jag fick.
Du verkar vara en väldigt lättchockad person. 😊

Blev du även chockad över den fina pengen du fick för fastigheten?
 
  • Haha
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
K
Det här kan vara en av de värsta omotiverat-gnäll-trådarna jag läst i forumet. Dessutom VM i märkliga jämförelser.

Visst, Hemnet ÄR dyra, men det är även andra som tillhandahåller tjänster av diverse slag.

Varken Hemnet eller mäklare gör vad de gör enbart för att de tycker att det är kul. Den som så önskar kan alltid jaga billigast möjliga mäklare, eller försöka klara sig utan, och nöja sig med Booli, Blocket och liknande "gratistjänster". Det är de facto inget tvång att nyttja Hemnets tjänster.

Tack och lov väldigt många vettiga svar i tråden. 😅
 
  • Gilla
Hasse C och 3 till
  • Laddar…
C
K Kardan79 skrev:
Visst, Hemnet ÄR dyra, men det är även andra som tillhandahåller tjänster av diverse slag.
Var går din gräns?
Hade du ryckt på axlarna om annonsen kostat 500 000 kr?
 
K
C cpalm skrev:
Var går din gräns?
Hade du ryckt på axlarna om annonsen kostat 500 000 kr?
Har bara läst lite ekonomi, men en gissning baserad på sunt förnuft är att Hemnet då inte haft mig eller någon annan som kund. Någonstans går en gräns för vad folk är villiga att betala. Det är delvis (bara delvis) av den anledningen detta forum existerar.

Jag betalade förra våren ca 8000kr för Hemnets tjänster i samband med en lägenhetsförsäljning. Kändes dyrt, men ganska tryggt att veta att annonsen faktiskt fanns där och inte orimligt dyrt. En kollega betalade en (de var dock 2 som gjorde jobbet) hantverkare 6500kr för byte av handfat, kommod och blandare. Det hade jag aldrig gjort.
Vi har alla olika måttstockar då vi värderar varor och tjänster.

Jag förstår verkligen inte vad i mitt svar som föranleder frågan, så förklara gärna.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.