Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inga vilda gissningar direkt, det är därför du inte hittat fakta om liknade lyckade lösningar;)
Vent inte om detta kan vara en idé
Kolla på ventilation.se och sök värmeflyttare.
 
yonna yonna skrev:
Förmodligen hjälper inte detta TS men jag har värmeförflyttning inne i huset, från rum med pelletskamin, med separat motor för förflyttning till andra ändan av huset (arbetsrum/kontor/hall). Ett "måste" enligt pelletsinstallatören. Pelletskaminen är husets primära värmekälla. Finns FTX. Gjordes då huset byggdes.

Denna eleganta, inbyggda lösning i taket ger överhuvud taget ingen effekt. Absolut over-kill. För förflyttning hade det krävts betydligt starkare lösning, förmodligen också störande ventilationsljud.

Iom att detta gäller Skåne fungerar värmen bra i alla fall och jag kör fläkten några ggr/år bara för att motionera motorn.
Jag ville ha en lösning i mitt garage där jag flyttar luft för att få snabbare utjämning av luftfuktighet (och därmed förstås även temperatur) mellan främre del och bakre del, där elementet sitter. Jag kan inte ha den fläkten på när jag är i garaget på grund av ljudet! Behövdes en rätt kraftig fläkt för att flytta luft sex meter i 15 cm rör.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Rafael Ospino
Ett sätt är att ha vätskekopplad frånluftsvärmeåtervinning i huset där värmepumpen sitter och ha uppvärmningsbatteriet i den mindre byggnaden. Eftersom du enkom tar värme från frånluften kommer du inte att få någon kyleffekt i huset där värmepumpen sitter.
 
K krillan skrev:
Du får en begagnad värmepump för runt 1000 kr. Köp en sån och få den installerad i baracken.
Oj! Måste ingå installation av behörig i det priset.
 
Imin Rudenlöv Imin Rudenlöv skrev:
Oj! Måste ingå installation av behörig i det priset.
Hur menar du nu? Tror du verkligen att man hittar en begagnad men fungerande LLVP för 0-1000kr. Samt en installatör som är villig att koppla in den för 1000-(0-1000kr).
Nej en begagnad pump ligger på 500-3000kr beroende på ålder och märke. En installatör tar mellan 3-10.000 för att koppla in den, beroende på om det enbart är inkoppling och uppstart, eller om det gäller allt.
 
Imin Rudenlöv Imin Rudenlöv skrev:
Oj! Måste ingå installation av behörig i det priset.
Det går att hitta bortskänkes pumpar också men för 1000 kr går det att hitta en kvalitetspump som har många år kvar att ge. Det är en ideell förening som ska ha värmepumpen. Finns säkert flera som på något sätt har kopplingar till föreningen som äger en vacuumpump och kragningsverktyg som kan lägga nån timma på att koppla in värmepumpen. Många hemmapulare med mottot ”själv är bäste dräng” äger kylverktyg och har kompetensen att göra ett så enkelt arbete som att koppla in och driftsätta en luftvärmepump.
 
K krillan skrev:
Det går att hitta bortskänkes pumpar också men för 1000 kr går det att hitta en kvalitetspump som har många år kvar att ge. Det är en ideell förening som ska ha värmepumpen. Finns säkert flera som på något sätt har kopplingar till föreningen som äger en vacuumpump och kragningsverktyg som kan lägga nån timma på att koppla in värmepumpen. Många hemmapulare med mottot ”själv är bäste dräng” äger kylverktyg och har kompetensen att göra ett så enkelt arbete som att koppla in och driftsätta en luftvärmepump.
Precis som du säger är det egentligen inte så svårt att koppla in en pump. Är man lite händig och har sett hur det går till, så fixar man det faktiskt själv. Problemet är mest att efter några års användning samt en nedmontering så har en del gas försvunnit. Så det är då svårt att få ut så mycket effekt.
 
A AG A skrev:
Problemet är mest att efter några års användning samt en nedmontering så har en del gas försvunnit. Så det är då svårt att få ut så mycket effekt.
Det är väl mer av en risk än ett faktum? Jag köpte en begagnad luftvärmepump 2011 och installerade själv med lånad vakuumpump. Jag kan inte säga att den är lika bra som en ny eller ens att den var det då. Men den fungerar fortfarande och den är huvudsakliga värmen i mitt hus. Rätt installerad så försvinner ingen gas. Rätt nermonterad försvinner ytterst lite gas.

Det finns många sätt att värma en barack. Och luftvärmepump kanske inte alltid är det mest ekonomiska av dem. Men jag skulle alla gånger vitsorda en begagnad luftvärmepump framför att försöka flytta varmluft från en annan byggnad.
 
A Avemo skrev:
Det är väl mer av en risk än ett faktum? Jag köpte en begagnad luftvärmepump 2011 och installerade själv med lånad vakuumpump. Jag kan inte säga att den är lika bra som en ny eller ens att den var det då. Men den fungerar fortfarande och den är huvudsakliga värmen i mitt hus. Rätt installerad så försvinner ingen gas. Rätt nermonterad försvinner ytterst lite gas.

Det finns många sätt att värma en barack. Och luftvärmepump kanske inte alltid är det mest ekonomiska av dem. Men jag skulle alla gånger vitsorda en begagnad luftvärmepump framför att försöka flytta varmluft från en annan byggnad.
Jag är ingen expert på LLVP, så det är absolut möjligt att du har rätt. Jag har bara hört att minskad mängd gas är en anledning till att pumparna ibland tappar effekt med åren. Detta förutom smuts och damm som fastnar i dem.
Min begagnade pump fungerade också bra, tyckte jag. Men ändå visade det sig att nära hälften av gasen saknades. Efter att detta fylldes och pumpen grundligt tvättats invändigt är den som ny. Så en pump fungerar ju fastän det saknas en hel del gas, men effekten försvinner ju därefter.
 
Har skummat igenom tråden men inte hittat svaren på mina funderingar:

Hur stora är de två byggnaderna?
Är det av ekonomiska skäl man inte anser sig kunna installera en till luft-luft, eller är det något annat skäl?
Hur stor är elräkningen?
Vad är det för LLVP man har idag?

Jag tänker att om baracken är betydligt större än friggeboden kanske det lönar sig att flytta luftvärmepumpen till baracken och sätta direktel i friggan?

Vissa LLVP går också att ha två innedelar till, det kan bli billigare än att köpa en till.

Teoretiskt kanske det går att sätta in nån konstruktion med två välisolerade rör och lite fläktar, men man behöver ju även ha i åtanke att detta förfarande också kostar pengar, samt att fläktarna troligen bli rätt störande. Jag tänker inte försöka räkna på om det fungerar eller vad det kostar, men den kostnaden får ju vägas mot kostnaden för en enkel LLVP.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.