M mrsnhp skrev:
Den största bluffen som lurar framförallt förstagångsköpare att renovera mer än nödvändigt är det här med livslängder och ”åldersmässigt avskrivet” i besiktningsprotokollen. Det kan få en att tro att ett femton år gammalt badrum är en tickande bomb och måste renoveras omedelbums. Det finns badrum från 70-talet med slitna plastmattor och spruckna kakel som fortfarande används utan att husen ruttnar bort.
Hehe. I vissa lägen kan även badrum från 1951 fungera. Men här har vi nog en tickande bomb i antågande…. Äldre badrum med badkar, handfat, toalett och kakel, inrett med mönstrad duschdraperi och gröna accenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
emmjo och 3 till
  • Laddar…
L lob skrev:
Hehe. I vissa lägen kan även badrum från 1951 fungera. Men här har vi nog en tickande bomb i antågande….[bild]
Fin ju 🙂 Så länge det inte blir stopp i avloppet och man är noga med var vattnet hamnar när man duschar funkar det ju utmärkt. Rostiga rör kan också vara en riskfaktor. Vi tvingades renovera ett badrum som inte ens var 60 år gammalt för att en av vattenledningarna fick pyspunka och droppade rostigt vatten i källaren.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
P Pligg85 skrev:
ibland.
Just på det ordet fallerar din utsago: Ibland.

En normal besiktning idag kostar väldigt långt över 500:-

Statliga bilprovningen tar ca 640:- för en normal tid nästa vecka.
Besikta tar 699:- för en tid nästa vecka.
Carspect ca 600:- för tid nästa vecka.

Alla stationer vill pracka på dig diverse "merförsäljning" i form av digitala tester.
Batteritest, ABS-test, E-diagnos, Trygghet, Trygghet PLUS, Trygghet KOMPLETT osv...

Stor varningsflagga är när dessa tester "säljs in" när du lämnar över nyckeln till besiktningsmannen!

Konsumentverket har forskat i ämnet.

Dom sämsta avtalen ingås när du inte planerat att ingå avtalet...
Har du bokat en bilbesiktning för att köra lagligt ett år till.
Håll dig till det...

Vill du ha någon form av E-diagnos på din bil, boka det i förväg! 👍

Det är sådan prispress på varje besiktning idag så många hallar står tomt.

Jag kan dra en sann anekdot som jag själv upplevde för någon vecka sedan:
Hade bokat besiktning 07,00 på statliga bilprovningen.

Kom dit 06,58.
Porten öppnades redan innan jag "checkat in"
Kör in direkt skrek en herre...

Jag var ensam på stationen ska tilläggas.

Omedelbart när jag lämnade över nyckeln började säljsnacket.
-"Vill du inte passa på och få detta också för X antal kronor extra..."

Suck!
 
Redigerat:
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
När Finland slopade kraven på taxitillstånd och taxameter steg priserna ännu mer på många ställen. Skumma figurer använder skumma metoder för att pressa bort billigare konkurrenter och själva tar de rena ockerpriser.
och i dom flesta länder vart det raka motsatsen när det kom till taxi med uber och dom andra nu kunde inte dom riktiga taxi skylla på trasiga kortläsare och fiffel med taximetern när allt gick igenom appen så färre blåsta turister
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L lob skrev:
Hehe. I vissa lägen kan även badrum från 1951 fungera. Men här har vi nog en tickande bomb i antågande….[bild]
Man kan också, med de kalla kårarna sippra över ryggen, notera att vattenledningarna är dolda utan att Anderssons värme var bekanta med rör i rör eller föreskrifterna i säkert vatten. Men jag kan erkänna att jag inte alltid sover så djupt utan ett öra är alltid öppet och väntar på porlande ljud😀.
 
wildeside wildeside skrev:
🙏 Hela 1% måste göra extremt mycket på ekonomin 200 kr för köp på 20000 blir en fest utan dess like......😂
Suck blev sämre fest än jag trodde det är ju en årsavgift på 195 kronor.....
Vad är negativt med att få pengar utan extra arbete?
Dessutom minskar risken för kortbedrägeri då du kan bestrida köp du inte gjort vid betalning av fakturan.
Plus övriga förmåner.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L lob skrev:
Man kan också, med de kalla kårarna sippra över ryggen, notera att vattenledningarna är dolda utan att Anderssons värme var bekanta med rör i rör eller föreskrifterna i säkert vatten. Men jag kan erkänna att jag inte alltid sover så djupt utan ett öra är alltid öppet och väntar på porlande ljud😀.
Långa sträckor av rören i gamla 50-talshus är åtminstone fullt synliga nere i källaren 🙂 Förutom gjutjärnsavloppen som ligger under plattan och hålls ihop av rost och avlagringar, typ 😬
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
N
Krilleman Krilleman skrev:
Finns ju även exempel i Svea Rike på dylikt.

Apoteket...
Bilprovningen...
Tandläkaren...
Friskolor...

Vissa saker bör (skall) vara statliga av en orsak!
Apotekets produkter är inte dyrare idag än under monopolets tid. Däremot är tillgängligheten avsevärt bättre.
Dels är de fysiska apoteken fler och dels är öppettiderna mycket mycket bättre.
Telefoni är ett annat område som blivit mycket bättre och billigare än under monopolets tid.
Så vissa saker bör definitivt utsättas för konkurrens.
 
  • Gilla
David__11 och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
N Nalleman64 skrev:
Apotekets produkter är inte dyrare idag än under monopolets tid. Däremot är tillgängligheten avsevärt bättre.
Dels är de fysiska apoteken fler och dels är öppettiderna mycket mycket bättre.
Telefoni är ett annat område som blivit mycket bättre och billigare än under monopolets tid.
Så vissa saker bör definitivt utsättas för konkurrens.
Beträffande apoteken så är det inte enkom priset som är det primära.

Absolut kan priset ha blivit billigare. Klickar du hem din vara online med upphämtning på ditt lokala apotek kan det till och med bli svinbilligt, dessutom med Klarna, kontra att plocka det på hyllan själv. Typ Alvedon.

MEN, har du receptbelagda mediciner kan du råka på att åka land och rike för att få tag i alla recept du behöver:

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...gen-av-apoteket-och-konsekvenser-for_gx10345/
https://arbetet.se/2022/09/07/krig-och-kris-blottar-apotekens-privatiseringsfiasko/

Tillgängligheten utelämnade du i din analys.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
wildeside
N Nalleman64 skrev:
Apotekets produkter är inte dyrare idag än under monopolets tid. Däremot är tillgängligheten avsevärt bättre.
Dels är de fysiska apoteken fler och dels är öppettiderna mycket mycket bättre.
Telefoni är ett annat område som blivit mycket bättre och billigare än under monopolets tid.
Så vissa saker bör definitivt utsättas för konkurrens.
Ja apoteken är jätte bra har en närstående som har 9 olika mediciner som man måste jaga ifatt på olika apotek över halva Sverige eftersom ingen apotekskedja eller apotek har samtliga mediciner eller så är dom slut.
 
  • Gilla
A.Skåne och 3 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Ja apoteken är jätte bra har en närstående som har 9 olika mediciner som man måste jaga ifatt på olika apotek över halva Sverige eftersom ingen apotekskedja eller apotek har samtliga mediciner eller så är dom slut.
Min erfarenhet är att om läkemedel är slut är det inte apotekens fel utan tillverkarnas.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
wildeside
D Dilato skrev:
Min erfarenhet är att om läkemedel är slut är det inte apotekens fel utan tillverkarnas.
Jag skiter i vems felet är det hjälper inte mej att leta efter en syndabock. Jag kan bara konstatera att det inte fungerar bra när man måste göra flera beställningar från olika apotek
 
wildeside wildeside skrev:
Jag skiter i vems felet är det hjälper inte mej att leta efter en syndabock. Jag kan bara konstatera att det inte fungerar bra när man måste göra flera beställningar från olika apote
jag förstår inte problemet med svenska apotek att dom inte kan tillverka egna tableter min lokala här nere kan tillverka 700 olika helt själva och det här är i en liten by på landsbygden
 
  • Wow
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Ja apoteken är jätte bra har en närstående som har 9 olika mediciner som man måste jaga ifatt på olika apotek över halva Sverige eftersom ingen apotekskedja eller apotek har samtliga mediciner eller så är dom slut.
Så sant. Alla kort tar en avgift av köpstället och traditionellt har detta gått till bankerna och visa/mastercard/amex mfl. Numera kan man på olika sätt få ta del av denna avgift i form av bonus, bensincheckar, poäng osv.

Att idag INTE ha någon slags bonus på sina kreditkort/bankkort är hål i huvudet. OM det inte är så att man inte klarar av att ha ett kreditkort utan att skuldsätta sig över öronen förstås. Men vill man fortsätta att ge hela vinsten till banken så kan man ju göra det.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
wildeside
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Så sant. Alla kort tar en avgift av köpstället och traditionellt har detta gått till bankerna och visa/mastercard/amex mfl. Numera kan man på olika sätt få ta del av denna avgift i form av bonus, bensincheckar, poäng osv.

Att idag INTE ha någon slags bonus på sina kreditkort/bankkort är hål i huvudet. OM det inte är så att man inte klarar av att ha ett kreditkort utan att skuldsätta sig över öronen förstås. Men vill man fortsätta att ge hela vinsten till banken så kan man ju göra det.
Du tror väl inte i dina vildaste fantasier att dom bonusar bankerna betalar ut betalas av någon annan en kunderna?
Bankerna höjer bara sin avgifter för sina kunder så väl privata som företag för att få dej att tro att.
"Häftigt! Kolla jag får bonus på mina alla mina köp."
Må så vara att jag har hål i huvudet men skulle aldrig skaffa mej ett kreditkort eller låna pengar av en bank.
Gissa hur mycket bankerna tjänar på alla som köper på kredit och lånar till allt skit som dom önskar sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.