Lill72 Lill72 skrev:
Tänker också att det är svårt att isolera pallar då man vill ha så hela skivor isolering som möjligt och med så lite skarvar som möjligt.
Men visst, om man har fri tillgång till pall så kan det löna sig, annars inte.
Kan man inte sätta något i skarvarna på isoleringen så det blir så tätt som möjligt?
 
Carin83 Carin83 skrev:
Ok, på vilket sätt blir det lättare tror du? Om man stoppar in isolering mellan alla brädor i lastpallen och sedan skivor på utsidan å insidan. Tänker någon panel på utsidan med. Målade såklart.
Har massa takpapp över med till taket sedan. Ovanpå en plywood skiva eller liknande.
Isoleringen är normalt avpassad för tvåtum grova reglar med 60cm centrumsavstånd, ska du ha pallar som stomme måste du nog skära isoleringen.
 
Redigerat:
Carin83 Carin83 skrev:
Förmodligen blir det någon papp mellan spånskiva och panel på utsidan med för att skydda mot väder i vind
Vindpapp är ett utmärkt och billigt mtrl
 
  • Gilla
Carin83
  • Laddar…
Det är nog rätt omständigt att få in isolering i pallarna, betydligt enklare med en regelkonstruktion.
Det finns gratis byggbeskrivningar på lekstugor och friggebodar på bla. Svenskt trä, sen kan man ju leta begagnat byggmaterial till en billig peng.
 
F fribygg skrev:
Vindpapp är ett utmärkt och billigt mtrl
Perfekt. Tack
 
Lill72 Lill72 skrev:
Det är nog rätt omständigt att få in isolering i pallarna, betydligt enklare med en regelkonstruktion.
Det finns gratis byggbeskrivningar på lekstugor och friggebodar på bla. Svenskt trä, sen kan man ju leta begagnat byggmaterial till en billig peng.
Tror du? På vilket vis? Är det inte som att passa in mellan vanliga reglar? Tänker det är svårare att bygga reglar. Lastpallar får man ju ramen med automatiskt. Eller jag tänke ekande fel?
 
En regelvägg byggs med mått som passar måttet på isoleringen. Sen ska det ju även passa med dörr och fönster och infästning till dessa så någon form av regelstomme är svårt att komma undan.
Person monterar isolering i en regelvägg bredvid ett fönster, indikerad planering för dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Carin83
  • Laddar…
Tänk på att EUR-pallar väger as. Ska du ha ståhöjd blir det att försöka stapla, känns som en riskabel operation.

En medelväg som är rimlig är att göra golvstommen av pall, det går utmärkt, och så använder du den att fästa väggreglarna i. Så har jag gjort med flertalet djurhus med gott resultat. Få upp pallarna från marken med marksten och lite skyddande asfaltspapp, de ruttnar snabbt annars.

Att göra ett regelverk är busenkelt, mycket enklare än att hålla på och släpa pall.
 
  • Gilla
Lill72 och 1 till
  • Laddar…
Gangstersmed Gangstersmed skrev:
Tänk på att EUR-pallar väger as. Ska du ha ståhöjd blir det att försöka stapla, känns som en riskabel operation.

En medelväg som är rimlig är att göra golvstommen av pall, det går utmärkt, och så använder du den att fästa väggreglarna i. Så har jag gjort med flertalet djurhus med gott resultat. Få upp pallarna från marken med marksten och lite skyddande asfaltspapp, de ruttnar snabbt annars.
Tack för tips. Ja det kan vara en bra idé med.
Ajdå vad väger en sån?
 
Carin83 Carin83 skrev:
Tack för tips. Ja det kan vara en bra idé med.
Ajdå vad väger en sån?
Drygt 25 kg. 45x70 regel väger mindre än 1,5 kg/meter. Din rygg vill ha det senare alternativet.
 
  • Gilla
Carin83
  • Laddar…
Gangstersmed Gangstersmed skrev:
Drygt 25 kg.
Ja det är ju en del. Men inte omöjligt. Om man monterar ihop två och sedan vänder upp väggen. Jag menar man har väl släpat jordsäcker på 50 kg 🤪
 
Får du tag på gratis EU-pall så lämnar du självklart in dem och tar pengarna du får och köper virke för. Jag vet inte dagspriset men räkna 150-200 kr per pall.
Engångspalkar av c-typ (ser nästan ut som EU-pall men ytan märkning) lämnar du också in och får ca 100 kr/st (kan vars högre?).
Kvar finns engpngspallarna som kan se ut lite hur som helst och de kan man använda för slit och släng projekt.
Pallar är inte bra att bygga av och det baserar jag på att jag skruvar ihop pallar för specialändamål då och då. De är sällan rska och har nästan alltid skador från transporter och/eller truckar.
För ett hönshus så skulle jag mycket hellre köpa utsortrrat virke på något byggvaruhus/brädgård.
 
  • Gilla
JSten och 3 till
  • Laddar…
Här får man köra EUpallar till tippen ...🤨
 
  • Gilla
Carin83
  • Laddar…
K
Regelvirke är betydligt enklare att bygga med, och isoleringen kommer med standardmått som du lätt kan följa med att bygga i lösvirke. Det kommer dessutom bli billigare om du inte mot förmodan kommer över ett stort parti pallar väldigt billigt. Kommer aldrig vara billigare med EU-pall om du behöver köpa dom.

Vad skulle vara fördelen att bygga med pallar menar du?
 
  • Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Du behöver ju ändå reglar om du ska fästa pallarna i varandra, har byggt en hel del grejer med pall. Idéen är oftast bättre än utförandet. Baserat på nerlagd tid och att behöva kompromissa med materialet.

Svårt med pallar att få bra kvalitet på ett större parti. Ska du ta bort klossarna så kan dom sitta med både skruv och 5-15 spik per kloss, inte helt smidigt att ta bort klossarna.

Om du tänker på ekonomi eller återbruk, så scanna FB Marketplace efter virke istället, du sparar väldigt mycket tid på att bygga med lösvirke, finns många instruktioner på nätet.


Skeptisk till idén som hönshus. Speciellt då du inte verkar ha hanterat pallar tidigare.
Köp en begagnad lekstuga istället.
 
  • Gilla
Carin83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.