Nu har jag bestämt mig. Tänker bygga ett hönshus av lastpallar. Verkar enormt mycket smidigare än att bygga från grunden med reglar. Blir lättare att isolera med tror jag. Någon som byggt med det? Har ni tips på vägen?
Skulle vilja ha ett hönshus på ca 6 kvm för 5-6 höns. Dom ska ha mycket utrymme å sprätta runt på, lyckliga höns helt enkelt 🤪
Letar lastpallar men har lite svårt å dröna ut vad som är de vanligaste måtten, får ju inte bli svårt att hitta likadana menar jg
 
En standardpall är 80x120 och rejält byggd, engångspallar har samma mått men inte alls lika stadiga,
Fördelen med engånspallar är att dom oftast är gratis
 
  • Gilla
Carin83
  • Laddar…
Tänker att det ju bara ska vara stommen. Kanske det blir tillräckligt stadigt efter isolering och plywood skivor?
 
J John Karlsson skrev:
En standardpall är 80x120 och rejält byggd, engångspallar har samma mått men inte alls lika stadiga,
Fördelen med engånspallar är att dom oftast är gratis
Hur vet man om det man hittar är engångspall eller mer gedigen?
 
Om pallen är märkt EUR på klossarna är den flergångs...
 
  • Gilla
Carin83
  • Laddar…
Rickard.
Många nya pallar har limmade spånklossar och dom är helt värdelösa till allt annat än att vara just pall (vilket dom bara är halvdåliga till) så akta dig för dom.

Googla engångspall och europall så ser du skillnaden, lyfter man på dom är skillnaden STOR.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Många nya pallar har limmade spånklossar och dom är helt värdelösa till allt annat än att vara just pall (vilket dom bara är halvdåliga till) så akta dig för dom.

Googla engångspall och europall så ser du skillnaden, lyfter man på dom är skillnaden STOR.
Ok. Så det är europall jag ska satsa på? Alltså eu pall?
 
F fribygg skrev:
Om pallen är märkt EUR på klossarna är den flergångs...
Tack! Det hjälper mig mycket
 
Jag tror det blir lättare att isolera om du väljer vanligt regelvirke till stommen.
 
  • Gilla
Dheri och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tror det blir lättare att isolera om du väljer vanligt regelvirke till stommen.
Ok, på vilket sätt blir det lättare tror du? Om man stoppar in isolering mellan alla brädor i lastpallen och sedan skivor på utsidan å insidan. Tänker någon panel på utsidan med. Målade såklart.
Har massa takpapp över med till taket sedan. Ovanpå en plywood skiva eller liknande.
 
F fribygg skrev:
Jag tror det blir lättare att isolera om du väljer vanligt regelvirke till stommen.
Förmodligen blir det någon papp mellan spånskiva och panel på utsidan med för att skydda mot väder i vind
 
Rickard.
Ska du nu bygga av pall tycker jag eu-pall med massiva träklossar är det bästa som man kan hitta här men dom limmade spånklossarna skulle jag undvika helt eller i alla fall bara använda där dom blir helt skyddade och inte är så kritiska.

Stapel av EUR-pallar med märkningen EPAL synliga, indikerande hög kvalitet på massivt trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Ska du nu bygga av pall tycker jag eu-pall med massiva träklossar är det bästa som man kan hitta här men dom limmade spånklossarna skulle jag undvika helt eller i alla fall bara använda där dom blir helt skyddade och inte är så kritiska.

[bild]
Stort tack för tips. Ska hålla utkik efter dom
 
Tänker också att det är svårt att isolera pallar då man vill ha så hela skivor isolering som möjligt och med så lite skarvar som möjligt.
Men visst, om man har fri tillgång till pall så kan det löna sig, annars inte.
 
  • Gilla
mgranbom och 1 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Tänker också att det är svårt att isolera pallar då man vill ha så hela skivor isolering som möjligt och med så lite skarvar som möjligt.
Men visst, om man har fri tillgång till pall så kan det löna sig, annars inte.
Tack för tips. Ska fundera lite på hur det kan lösas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.