Givetvis gör du precis hur du vill men ska det bli bra så ser man förstås till att mäta sig fram till var problemet finns, man gissar inte.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B byggoslit skrev:
tips kring detta
Finns närmast oändligt med information på forumet, bara börja läsa 👍

Sen tycker jag att du ska ta det lite lugnt..
Gör inget förhastat som att bygga igen en trappa 😉
 
  • Gilla
byggoslit
  • Laddar…
B byggoslit skrev:
Ja, det låter väldigt klokt! Just nu låter det som en bra idé! Ta det lite lugnt innan man drar igång något mer omfattande.

Jag har varit lite väl orolig för det här problemet tror jag. Men på sikt vill jag vara säker på att få ner nivåerna!
Läs på lite om radon. Det låter läskigt men (rimligt) höga värden ger en lite förhöjd risk. Framför allt för storrökare.
Ritningar kan du begära ut från kommun/byggnadskontor från bygglovsansökan.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Givetvis gör du precis hur du vill men ska det bli bra så ser man förstås till att mäta sig fram till var problemet finns, man gissar inte.
Alltid bättre att veta säkert såklart. Men det är inte en gissning utan underlag.
 
B byggoslit skrev:
Alltid bättre att veta säkert såklart. Men det är inte en gissning utan underlag.
Du vet inte hur tillämpligt det är för just din fastighet. Man mäter givetvis själv innan man utför åtgärder.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Du vet inte hur tillämpligt det är för just din fastighet. Man mäter givetvis själv innan man utför åtgärder.
Ja, jag har tidigare berättat att jag ska låna en geigermätare. Får jag inte tag på en sådan så köper jag en radonmätare och ser om ökad ventilering får en positiv effekt.
 
Nu när värmen kommer så kan du mäta först med alla dörrar fönster stängda, sen tejpar du igen hålet, öppnar allt ut i källaren och mäter, det blir som en ventilation. Uppe kan du göra lika, Då får du en hum om hur det blir med fläktar., både uppe och nere.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nu när värmen kommer så kan du mäta först med alla dörrar fönster stängda, sen tejpar du igen hålet, öppnar allt ut i källaren och mäter, det blir som en ventilation. Uppe kan du göra lika, Då får du en hum om hur det blir med fläktar., både uppe och nere.
Låter väldigt rimligt och lätt att genomföra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.