Vi har köpt ny soffa. Hållbarhetscertifierad, FSC märkt mm. Problemet är att både jag och min fru blivit väldigt sjuka av soffan. En skarp stickande doft som nu är inne på tredje veckan…trots litervis av ättika i skålar , soffan struken med bikarbonat och FTX på högsta fart så blir vi fortsatt sjuka. Frun svår astma och jag ont i halsen…borde det försvinna? Och efter hur lång tid? Jag tror inte det är tyget främst utan trästommen, som är spånskiva….🙀🙀
 
Redigerat:
MrJay
Lämna tillbaka eller sälj. Vad hoppas ni forumet kan bistå med? Det enda ni kanske inte provat är ozonmaskin men jag betvivlar det hjälper.
 
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Lämna tillbaka eller sälj. Vad hoppas ni forumet kan bistå med? Det enda ni kanske inte provat är ozonmaskin men jag betvivlar det hjälper.
🤔ja tips som jag ännu inte prövat (hoppades jag på). Jag har faktiskt en ozongenerator men gissar att då får jag plasta in soffan tillsammans med den när jag kör den. Men å andra sidan på en ny och ganska dyr soffa är det inte rimligt…🙀🙀
 
Ta loss kuddar och tyg om det går och dammsug hela soffan (även undertill) utifall att det finns löst spåndamm/sågspån kvar i skrymslen eller på ytan. Ibland sitter det lukt i textilierna också, och det bästa jag kan tänka mig mot det är att helt enkelt ställa ut den på vädring.

Lukten från trä och spånskiva på nya möbler brukar ge sig efter ett tag, men om det är väldigt nyproducerat trä kan lukten tyvärr sitta länge. Vi köpte Ivar-hyllor (gjorda av limträskivor) från Ikea under pandemin precis när de hade fått ordning på produktionskedjan igen efter avbrott pga pandemin. De luktade som om de kom direkt från sågverket och lukten satt i flera veckor, om inte ett par månader. Jag kan tänka mig att samma kan hända med färsk spånskiva.
 
M mrsnhp skrev:
Ta loss kuddar och tyg om det går och dammsug hela soffan (även undertill) utifall att det finns löst spåndamm/sågspån kvar i skrymslen eller på ytan. Ibland sitter det lukt i textilierna också, och det bästa jag kan tänka mig mot det är att helt enkelt ställa ut den på vädring.

Lukten från trä och spånskiva på nya möbler brukar ge sig efter ett tag, men om det är väldigt nyproducerat trä kan lukten tyvärr sitta länge. Vi köpte Ivar-hyllor (gjorda av limträskivor) från Ikea under pandemin precis när de hade fått ordning på produktionskedjan igen efter avbrott pga pandemin. De luktade som om de kom direkt från sågverket och lukten satt i flera veckor, om inte ett par månader. Jag kan tänka mig att samma kan hända med färsk spånskiva.
Det är inte tyget, det är faktiskt ok nu efter ett par stora burkar bikarbonat. Det är spånskivorna i stommen som luktar. Vi har köpt en likadan soffa (samma fabrikat och tyg) tidigare och det var inga problem. Kanske den får en vecka till, men vi blir som sagt rejält dåliga. Om det hade luktat av trä hade det inte varit problem. Det är de skarpa lukten som är från bindemedlet i spånskivorna som är problemet. Det får nog bli reklamation…🙀
 
Det går att snabba på förloppet med värme så ni kan ju testa med hårtork/varmluftspistol, men var försiktiga så det inte blir för varmt!
 
M MWHN skrev:
Det går att snabba på förloppet med värme så ni kan ju testa med hårtork/varmluftspistol, men var försiktiga så det inte blir för varmt!
Jag kan tänka mig elda upp den så den risken j kan jag ta….menar du att värma träet?
 
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Testa ozon, kan ju inte bli värre än vad det är nu.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P P28 skrev:
Testa ozon, kan ju inte bli värre än vad det är nu.
Absolut. Tyget som sagt Ok men spånskivor luktar….om träet går att ”bränna” med varmluft pistol kan det va ett alternativ men kan oxo tänka mig kommer lukta än värre…🙀🙀
 
S sepani skrev:
Vi har köpt ny soffa. Hållbarhetscertifierad, FSC märkt mm. Problemet är att både jag och min fru blivit väldigt sjuka av soffan. En skarp stickande doft som nu är inne på tredje veckan…trots litervis av ättika i skålar , soffan struken med bikarbonat och FTX på högsta fart så blir vi fortsatt sjuka. Frun svår astma och jag ont i halsen…borde det försvinna? Och efter hur lång tid? Jag tror inte det är tyget främst utan trästommen, som är spånskiva….🙀🙀
Du tror inte det är ättikan och bikarbonatet som är problemet?
 
  • Gilla
jonaskop och 1 till
  • Laddar…
S sepani skrev:
Jag kan tänka mig elda upp den så den risken j kan jag ta….menar du att värma träet?
Ja, precis, värma spånskivan. Värmen får lösningsmedlen att avdunsta.
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Du tror inte det är ättikan och bikarbonatet som är problemet?
Nej, det är jag ganska säker på att det inte är 🤔dessutom provar vi ju utan inemellan
 
hyr en karcher puzzi och kör en tvätt av den
 
S sepani skrev:
Nej, det är jag ganska säker på att det inte är 🤔dessutom provar vi ju utan inemellan
Håll inte på och strula. Skicka tillbaka skiten, och begär dessutom ersättning för resor. Det är mer och mer produkter, möbler, kläder, sängkläder, soppåsar, etc etc som blir impregnerade av sådana medel. De är livsfarliga för astmatiker men även andra kan bli sjuka. Det går nästan inte att få bort denna lukt. Enda sättet är att lämna tillbaka ALLT med dessa lukter. Se till att det kostar försäljaren ordentligt med pengar att ersätta dig. På så vis försvinner det snart från affärerna.
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 4 till
  • Laddar…
Är det en soffa från Mio med Svanenmärkt klädsel?

Vi köpte en sådan och den luktade mycket de första månaderna, sedan lade det sig. Fick rådet att dammsuga klädseln, men märkte ingen direkt skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.