F Flenis skrev:
Jag kan inte så mycket om komponenter och vilken typ av brytare som finns men borde det inte vara enklare, säkrare och billigare med ett mekaniskt relä med nån spole och elektromagnet, än nån sorts solid state-relä som ska klara att bryta 230v och säg 20A upprepade gånger?
Föreställer mig att de senare används mer för klen ström och spänning.

Har kört ett system från holländska Victron, där klonkar det ljudligt vid nätbortfall och vid återkoppling. En 15kW inverter från Kina jag har är betydligt tystare, möjligtvis något litet klick.

Vad är möjliga konsekvenser om reläerna nu inte skulle vara mekaniska?
Hej Flenis
att
Det man vill förhindra, vid ett strömavbrott, är att växelriktaren (som då avses att leverera reservkraft till huset) även matar spänning ”bakvägen ” ut på ”det strömlösa” elnätet.

I ett halvledarrelä så kan de ingående komponenterna (halvledare) drabbas av det som brukar kallas ”sekundärt genombrott” det innebär att komponenten blir konstant ledande.

I en mekanisk kontaktor så kan kontaktblecken ”svetsas ihop” och därmed bli konstant ledande men då innebär den mekaniska konstruktionen att man mekaniskt kan koppla ihop två kontaktorer och därmed förhindra att två kontaktorer är ledande samtidigt.

Tyvärr så står det för lite i den dokumentation, som jag har och som jag har hänvisat till, för att man med säkerhet kan veta hur konstruktionen av reläerna (eller kontaktorerna) är utförda.

Jag hoppas någon annan vet mer.
 
Redigerat:
F Flenis skrev:
Jag kan inte så mycket om komponenter och vilken typ av brytare som finns men borde det inte vara enklare, säkrare och billigare med ett mekaniskt relä med nån spole och elektromagnet, än nån sorts solid state-relä som ska klara att bryta 230v och säg 20A upprepade gånger?
Föreställer mig att de senare används mer för klen ström och spänning.

Har kört ett system från holländska Victron, där klonkar det ljudligt vid nätbortfall och vid återkoppling. En 15kW inverter från Kina jag har är betydligt tystare, möjligtvis något litet klick.

Vad är möjliga konsekvenser om reläerna nu inte skulle vara mekaniska?
Man brukar säga att ju mer ljud, desto rejälare relä/kontaktor..
 
Hej

Det verkar som om de som tillverkar system för solceller på villor i många fall erbjuder att utrustningen även kan användas för reservkraftdrift.

Men när sedan anläggningen skall anslutas till elnätet och börja användas, då upptäcker någon att det finns frågetecken gällande reservkraftdriftens utförande.

Förutom TS frågor så har jag mött frågor från annat håll gällande samma sak. Är utförandet korrekt utifrån att det handlar om reservkraftdrift.

När jag undervisade hade jag ett speciellt ”kapitel” om just reservkraft. Detta eftersom reservkraftsdrift är så speciellt.

Den mesta litteraturen och anvisningar som då fanns, handlade om exempelvis djurstallar och lite eller inget sades om solceller och batterier, i samband med reservkraftsdrift.

Kan det vara så att det finns (och kommer att finnas) många solcellsanläggningar avsedda för reservkraftdrift där man missat hur anläggningen skall utföras.

Det är inte bra om köparen vid beställningen av sin anläggning inte tydligt får veta vilka delar som ingår (måste ingå). Utan får tilläggskostnader, under arbetets gång, för att anläggningen skall kunna färdigställas enligt kundens önskemål.

Är dokumentationen som finns att tillgå, korrekt i detta fall.

Har ni erfarenhet?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.