Har nyligen köpt lägenhet och ska renovera köket.
Huvudsäkringarna till lägenheten är på 25A och det är 2st.
Vi ska ha ny induktionshäll, separat ugn, micro, kyl/frys mm.
Räcker säkringarna för detta? Centralen i lägenheten ska byggas om, men vill veta ifall huvudsäkringarna räcker till.

Tack på förhand!
 
2 st á 25 A ?? Bilder? Har inte hört talas om det utan det normala är en 25 A om det är en äldre lägenhet med bara 1-fas. Om man bygger om till 3-fas i lägenheterna blir det mycket bättre. Undersök om ni ska få 3-fas och när. Blir ju mycket extra jobb sedan om du nu renoverar med 1-fas-standard.
 
J Josth skrev:
2 st á 25 A ?? Bilder? Har inte hört talas om det utan det normala är en 25 A om det är en äldre lägenhet med bara 1-fas. Om man bygger om till 3-fas i lägenheterna blir det mycket bättre. Undersök om ni ska få 3-fas och när. Blir ju mycket extra jobb sedan om du nu renoverar med 1-fas-standard.
Ja 2st stämmer, här har du en bild på säkringarna i trapphuset.
 
  • Öppet säkringsskåp med två keramiska säkringar på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det ingen elmätare till lägenheten i dagsläget och bara gemensam elmätare nu? När är huset byggt? Isoleringen på så gamla elledningar kan vara alldeles söndersmulad så man måste byta allt till nya ledningar.

Varje 25 A säkring klarar att ge 5750 W så två st ger sammanlagt max 11500 W vilket ger mer än tillräckligt med Watt för en lägenhet men problemet är att t.ex. induktionshällen kräver att det är två olika faser som strömmen kommer ifrån för att den ska kunna ge full effekt. Ser fler problem som kan uppstå. Viktigt att prata med den tekniskt ansvarige i brf om planerna för el-installationerna framöver.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Finns det ingen elmätare till lägenheten i dagsläget och bara gemensam elmätare nu? När är huset byggt? Isoleringen på så gamla elledningar kan vara alldeles söndersmulad så man måste byta allt till nya ledningar.
Elmätare finns i lägenheten(se bild), huset är byggt 1942. Fastighetens elnät renoverades 1997.
 
  • Elmätare i skåp med säkringar och anslutningar i en lägenhet, renoverad elektrisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har inte sett en sådan "tvåfas"-installation tidigare. Kanske någon annan har det? Bra att det är renoverat med en riktig 3-fas jordfelsbrytare men mätartavlan som el-mätaren sitter på tycker jag ser ut som från typ 1970 och det borde finnas en normkapsling som skyddar normapparaterna mot oavsiktlig beröring!! Kanske är det en mycket stor lägenhet om den fick två 25 A redan i samband med bygget 1942?? Uppenbarligen finns det mycket jobb för elektriker i den fastigheten.
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
J Josth skrev:
Har inte sett en sådan "tvåfas"-installation tidigare. Kanske någon annan har det? Bra att det är renoverat med en riktig 3-fas jordfelsbrytare men mätartavlan som el-mätaren sitter på tycker jag ser ut som från typ 1970 och det borde finnas en normkapsling som skyddar normapparaterna mot oavsiktlig beröring!! Kanske är det en mycket stor lägenhet om den fick två 25 A redan i samband med bygget 1942?? Uppenbarligen finns det mycket jobb för elektriker i den fastigheten.
Lägenheten är inte så stor, 62kvadrat. Men då ska två 25A säkringar räcka för köksrenovering?
 
För dina behov i köket bör det som sagt absolut räcka till med två 25 A. Det enda jag kan tänka mig skulle kunna bli problem är om man vill köra alla plattor på hällen på max samtidigt som också ugnen skulle gå på max effekt under t.ex. uppvärmningsfasen. Då hade 3-fas varit bättre men det problemet uppstår förmodligen inte i verkligheten utan mer i teorin.
 
J Josth skrev:
För dina behov i köket bör det som sagt absolut räcka till med två 25 A. Det enda jag kan tänka mig skulle kunna bli problem är om man vill köra alla plattor på hällen på max samtidigt som också ugnen skulle gå på max effekt under t.ex. uppvärmningsfasen. Då hade 3-fas varit bättre men det problemet uppstår förmodligen inte i verkligheten utan mer i teorin.
Nej det lär nog inte hända så ofta, tack för snabba svar och hjälpen!
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
J Josth skrev:
2 st á 25 A ?? Bilder? Har inte hört talas om det utan det normala är en 25 A om det är en äldre lägenhet med bara 1-fas. Om man bygger om till 3-fas i lägenheterna blir det mycket bättre. Undersök om ni ska få 3-fas och när. Blir ju mycket extra jobb sedan om du nu renoverar med 1-fas-standard.
I min tidigare lägenhet i Norrköping så var det 3x25A huvudsäkring jag hade. Debiterades dock bara för 16A, det stod till och med på fakturorna.
 
Det är kanske dax att mäta vad som är installerat?
Är det verkligen 400V mellan dom 2 inkommande kablarna ? Eller är det från samma stamledning vilket ger 0V mellan inkommande och 230V mot jord.
Hur har man då kopplat genom JFB ???
 
L Leif i Skåne skrev:
Det är kanske dax att mäta vad som är installerat?
Är det verkligen 400V mellan dom 2 inkommande kablarna ? Eller är det från samma stamledning vilket ger 0V mellan inkommande och 230V mot jord.
Hur har man då kopplat genom JFB ???
Ska mäta direkt när jag fått tillträde till lägenheten!
 
Alltid bra att mäta men de borde verkligen satt dit en 50 A diazed gänga III säkring vid bygget 1942 om de verkligen menade bara 1-fas och 50 A.
 
Många lägenheter har 1 25A säkring. Och det vanligaste är 3 16A säkringar. Båda dessa ger en lägre tillgänglig effekt än du har nu. Så svaret på frågan är att två faser a 25 A är fullt tillräckligt för ett kök. Däremot är det en lite udda lösning.
 
  • Gilla
Discobengan
  • Laddar…
Anledningen till att det är två säkringar kan vara för att huset haft 127/220V i början. Då kopplade man alla grupper med två säkringar, en per fas, så att det blev 220V i uttagen. Sedan har man byggt om till 230/400V.

Jag bodde i en lägenhet där de med tiden kopplat om till vanlig enfas med nolla. Ena huvudsäkringen och undre raden i proppskåpet hade därför inte någon funktion längre.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.